"Tak sngka yg abah meniggal waktu menyelamatkan Zylyan."
Fitzul memegang frame yg ada gmbar wjahnya,Encik Yusda dan isterinya.
"Abah meninggal waktu Fitzul umur 7 tahun...Lepastu ibu pulak yg tinggalkan Fitzul 2 tahun lebih lepas abh meninggal...lepastu....Dato Saifouq....Abah...Dato Saifouq dah takda......"Fitzul menangis sendiri ddlm biliknya.
"Kenapa semua tinggalkan Fitzul sorang2?"
Beberapa minit kemudian,pintu bilik Fitzul diketok.
Fitzul membuka pintu setelah melap air matanya dan muka Zylyan menghias matanya.
Dua2 x berckap spatah apa pon.
Zylyan pandang Fitzul, Fitzul pandang Zylyan.
Krik krik krik krik
Zylyan memberikan Fitzul sebuah buku berwarna hitam.Diluarnya tertulis 'Diary'.
"Apa ni cik Zy?"
Zylyan mencebik.
"Buku"
Zylyan terus jln ke biliknya meniggalkan Fitzul dgn persoaln.
Dia kembali masuk ke dlm bilik dan menutup pintu.
Buku dtgn dibuka.
Terdpat tulisan.
Ni mesti tulisan cik Zy....
' sapa kata kw sorang2 je? aq kan ada, papa,mama,bapak ngan mak pon ada kan ,kitorang lah family kw skrang ´
Fitzul tersenyum.
Ni mesti pasang telinga....Dia dgar aq mengis ke? Alahai....Muka Fitzul memerah.
---
Ting Tong!
Zylyan berlari ke arah pintu rumah.Dia tahu siapa yg dtng pagi2 ni.Disebabkan papanya pergi ke office dan mamanya pergi ke butik,dia bercafang nak panggil teman bermain.Ntah main apa lah agaknya. Last2 mesti akn nonton kdrama jawapnya !
Pintu dbuka.Terjegul wjah Azdan yg kacak tu dgn memakai baju sukan.
"Assalamualaikum...Gomaenggg'
"Walaikumsalam ..Msuk masuk!"
Zylyan tersenyum2.
"Dari mana?"
Zylyan memandang Azdan atas bawah atas bawah.Berpeluh nmpak?
"Sekolah,tdi ada latihan bola keranjang"
Zylyan mengangguk.Ouh....
"Ni dtng naik bas ke?"
Azdan angguk.
Patutlah bepeluh,jln kaki masuk ke sini.
"Nak mandi ke?"
Azdan mengangguk memandang Zylyan.
"Jap eh"
Zylyan naik ke biliknya dan mengeluarkan baju serta seluar milik Azdn dri closetnya.
Azdan mmng kerap dah dtng rmh Zylyan tu yg klw nak bermalam takperlu bwk baju.Dah penuh dah closet Zylyan dgn baju Azdan. Benda2 yg nak dginakan Azdan wktu mndi nnti pula ada dlm satu laci d closet Zylyan. Tak akn Zylyan buka laci tu. Azdan saja yg uruskan laci yg satu tuh.
Baju dan seluar tdi dletakkan diatas katilnya.Azdan akn mndi dbiliknya.As usual...
Zylyan keluar dri bilik dan Azdan dah berdiri ttegak didepan biliknya.