Pov Isabel
Ontspannen loop ik mijn school in. Ik heb nog 5 minuten om in het lokaal te komen dus dat ga ik makkelijk halen.
Ik trek mijn spijkerjasje uit en prop hem in mijn kluisje. Door het grote raam kijk ik nog even over het schoolplein.
Daar zie ik Adam Hayes, de badboy van de school staan. Met zijn beste en enige vriend Hunter.
Verder mag niemand hem, wat ik begrijp. Hij is het stereotype van een echte player, hij drinkt, rookt, gebruikte drugs en hij heeft altijd wonden zodat het lijkt alsof hij heeft gevochten.
Gelukkig ben ik nog nooit bij hem opgevallen en heeft hij nog nooit een poging gedaan om me in zijn bed te krijgen.
Ik val niet op, bij niemand. Vrienden heb ik niet echt, ik hoor een beetje bij de nerds. Dat ben ik niet maar ik leer wel hard, ik wil namelijk dokter worden.
Ik loop de trappen op en kom 1 minuut voor tijd het lokaal van biologie in. Er zijn nog maar 2 plekken helemaal vooraan en ik laat me op 1 van die stoelen zakken.
Ik open mijn tas en realiseer me dan dat ik altijd biologie heb met Adam. Er is nu nog maar 1 plek. Naast mij!
Ik hoop zo erg dat hij vandaag besluit te spijbelen zoals hij vaak doet. Ik heb echt geen behoefte om naast hem te zitten.
'Oké jongens en meiden we gaan vandaag beginnen aan een project. Je werkt samen met degene naast je' hoor ik de docent zeggen.
Mijn leven kan dus niet slechter. Ik zal met Adam moeten werken. Vanbinnen bid ik dat het een klein project is.
'Isabelle, alleen Adam is er nog niet. Je werkt dus met hem' vervolgt de docent.
Net op dat moment klapt de deur open en staat Adam in de deuropening.
Ik kan hem wel wat aandoen zoals hij daar staat. Met die stomme grijns op zijn kop.
'Speaking of the devil' fluistert een meisje achter me. Ondanks de situatie kijk ik lachend achterom.
'Hey Adam, jij werkt samen met Isabelle aan het project' zegt de docent tegen hem. Ik kan er dus echt niet tegen dat hij alles mag. Hij is 10 minuten te laat en de docent zegt er niks van.
'Ik deel een blaadje uit met de uitleg' vervolgt de docent tegen de hele klas.
'Hi' zegt Adam tegen me als hij naast me gaat zitten. Ik zeg niks maar pak het blaadje aan wat de docent me geeft.
'Negeer me niet' zegt hij nu met een beetje dreiging in zijn stem. 'Oh hi' zeg ik daarom maar.
Ik wil geen gezeik met hem dus dat lijkt me het beste. Om mijn ongemakkelijk gevoel te negeren besluit ik de opdracht te lezen.
Ik schrik nog meer als ik zie dat het een behoorlijk grote opdracht zal worden.
Adam rukt het blaadje uit mijn handen. Er zit gelijk een scheur in. Ik geef hem een geïrriteerde blik.
Hij kijkt me gelijk indringend aan en dus verbreek ik snel het oogcontact. Als ik voorzichtig weer in zijn richting kijk vallen opnieuw de wonden op zijn knokkels op.
'Nou succes schatje' grijnt hij naar me. '1. Waarmee? 2. Ik ben je schatje niet' antwoord ik geïrriteerd.
'Ik bepaal zelf wel hoe ik je noem, jij maakt dit en levert het op tijd in' zegt hij. 'Begrepen schatje' vraagt hij daarna dreigend terwijl hij gevaarlijk in de buurt komt.
'Ja daaag, ik ga niet alles zelf doen! Het is superveel' roep ik beledigd uit. Hij denkt echt dat hij alles is.
'Als je nu gewoon doet wat ik zeg heb je kans dat ik je ga helpen' dreigt hij. Ik kijk hem een beetje bang en onzeker aan. Hij is serieus.
'Je begint nu en wat je hebt stuur je door via de schoolmail, dan zie ik wel of ik wat ga doen' zegt hij. Daarna staat hij op. 'Good luck schatje' grijnst hij nog terwijl hij de klas uitloopt.
'Sterkte' fluistert het meisje achter me nu. 'Dankje' glimlach ik weer naar haar.
Ik lees het blad nog een keer en besluit maar te beginnen. De opdracht is om een verslag te maken over wonden, hoe ze onstaan en ook weer hoe ze genezen.
Iets wat perfect bij Adam past. Die zat namelijk altijd onder de wonden.
Ik vind het stom dat hij niks gaat doen. Hij is gewoon een luie klootzak en zijn leven heeft verkloot.
Hij is nu al 19 en is 2x blijven zitten. We zitten nu beide in de 5e van het vwo. Zelf ben ik net 17 geworden.
Ik vraag me echt af wat hij doet op het vwo. Als je 2x blijft zitten is het toch niks voor jou.
••••
Aan het einde van de dag loop ik weer naar mijn kluisje. Ik haal mijn spijkerjasje er weer uit en trek hem aan.
Vervolgens duw ik het kluisje dicht en trek de sleutel eruit. Voordat ik weg kan lopen word ik tegen de kluisjes geduwd.
Ik kijk recht in de ogen van Adam. In zijn mond hangt nochlanant een sigaretje.
Hij blaast de rook in mijn gezicht.
'Morgen wacht je na school op mij in het fietsenhok dan kunnen we samen aan het project werken, ben je er niet dan doe je het allemaal alleen' zegt hij met schorre stem.Ik hoest van de rook die ik inademen en knik snel. 'Mooi' fluistert hij.
Daarna loopt hij naar Hunter, die op ongeveer 4 meter afstand staat te wachten.
Ze zeggen wat tegen elkaar en lopen lachend weg. Ik ben opgelucht dat hij tenminste iets wilde gaan uitvoeren. Dat had ik namelijk niet verwacht.
Ik loop naar buiten en stap op mijn fiets. Ik woon ongeveer 20 minuten fietsen van school.
Thuis aangekomen plof ik op de bank neer. Als ik terug den aan de dag realiseer ik me dat ik vandaag voor het eerst in mijn leven met Adam heb gepraat.
JE LEEST
Zware Jongen
RomanceMogelijk TW⚠️ De zeventienjarige vwo-leerling Isabel Walters weet heel goed dat ze uit de weg van de beruchte Adam Hayes moet blijven. Maar wat als ze samen aan een project moeten werken en ze in zijn persoonlijke leven word betrokken. Ze ontdekt...