21. Zijn verhaal

2.2K 34 4
                                    

Pov Isabel

'Sorry voor dit allemaal' zucht Angela als ze me een glas drinken geeft. 'Het is oké' glimlach ik om haar gerust te stellen.

Ik ben boos op Adam. Echt boos. Maar iets in me wou hem net een knuffel geven. Hij moet hier toch een reden voor hebben? Je kan toch niet zo'n grote klootzak zijn zonder er een reden voor te hebben.

'Mag ik wat vragen?' aarzel ik. Angela knikt. 'Hoe is Adam in dat vechten gekomen?' vraag ik dan.'Lang verhaal, wil je alles horen?' vraagt ze als ze naast me komt zitten. Ik knik bevestigend.

'We gaan heel ver terug hoor' glimlacht ze. 'Ik verhuisde op mijn negende vanuit Spanje naar Nederland en we kwamen in deze wijk terecht'

'We woonden in een flatje een paar straten verderop. Ik ontmoette mijn buurmeisje Rosa.'Ze is de moeder van Adam, of was. We groeiden samen op en werden allebei verliefd'

'Ik op Emilio, mijn man en vader van mijn kinderen, en Rosa op Lorenzo. Emilio was niet echt een slechte jongen maar Lorenzo wel'

'Hij dealde drugs op een grote schaal. Hij werkte voor de vader van Ryan, die naam ken je wel toch?' vraagt ze. Ik knik ter bevestiging.

'Christian King, hij was de baas in deze wijk totdat hij overleed en Ryan het overnam'

'Ik heb Rosa vaak voor Lorenzo gewaarschuwd maar ze was gewoon helemaal verliefd'

'We trouwden beide en Emilio en ik kregen drie kinderen. Mijn vierde kindje is het jongere zusje van Inez en 3 weken jonger dan Adam. Hij is het eerste kindje van Rosa en Lorenzo'

'Manuela, Inez zusje dus, en Adam waren onafscheidelijk. Totdat ze ruzie kregen over een speelgoedautotje. Ze waren 7. Adam besloot uit wraak om met Inez te gaan spelen omdat Manuela jaloers zou worden'

'Vanaf dat moment waren Inez en Adam onafscheidelijk en pas toen ze bijna 11 waren maakten Manuela en hij het goed. Ze zijn nu vrienden maar hebben nooit meer de band gekregen die ze hadden'

'Toen Adam 10 was werd Joy geboren. Rosa had een paar miskramen gehad en ze waren dus extra blij met haar. Ze heet niet voor niks Joy'

'Ondertussen zat hij al op de basisschool. Hij was vaak agressief en vocht ook redelijk vaak'

'Toen was Ryan nog niet de baas maar hij zag Adam vechten tegen een gast van minstens 4 jaar ouder, dat was het moment dat hij Adam in de gaten ging houden'

'Een jaar later overleed Christian King. Opnieuw zag Ryan hem vechten en toen besloot hij hem te laten trainen'

'Sinds zijn 13e dealt Adam ook. Hij heeft ook weleens gezeik gehad en en in het ziekenhuis gelegen omdat iemand een mes in zijn rug stak en dat soort dingen'

'Sinds hij voor Ryan vecht gaat hij ook naar jullie school, hij moet naar school omdat hij anders niet mag vechten van Ryan'

'In de derde deed hij nauwelijks iets en spijbelde hij erg. Hij bleef voor de eerste keer zitten. De keer daarna haalde hij het wel'

'In de vierde, hij was 16, had zijn vader problemen met het drugs dealen. Hij had een redelijk grote schuld waar niemand wat van wist. Het was met mensen van een ander deel van deze wijk'

'Wij zijn zuid, zij waren oost. Hij wist niet wat hij moest doen en spoot zich vol met drugs. In de woonkamer'

'Adam kwam thuis en vond hem op de bank. Met een paar lege spuiten op de tafel en eentje nog in zijn arm'

'Hij was helemaal in de war. Niemand wist toen nog waarom hij het had gedaan'

'Een week later was zijn vader begraven en kwam Adam thuis. Hij kon zijn moeder nergens vinden. Ze nam niet op en niemand had haar gezien'

'We zijn haar gaan zoeken en niemand kon haar vinden. Een dag later was Adam bij Ryan op zijn kantoor'

'Ryan was even weg. Adam hoorde iets binnenkomen op de computer van Ryan en besloot te kijken'

Het waren 2 filmpjes. Eentje waarin zijn moeder werd verkracht. De anders waarin ze werd vermoord en verbrand'

'Ryan hoorde veel geluid uit het kantoor komen en vond Adam die stoelen aan het omgooien was' vertelt ze me.

'Toen kwamen we er achter dat zijn vader een schuld had. Dit was hun wraak. Als de schuld niet snel betaalt werd zouden ze ook Adam en Joy vermoorden'

'Ryan heeft de schuld afbetaald, hij mocht Adam dus dat was in zijn voordeel'

'Door dit alles bleef hij weer zitten. En zo kwam hij bij Hunter in de klas' eindigt ze haar verhaal.

Ik kijk even naar Inez die samen met Hunter op de andere bank zit en zie hoe ze een traan wegveegt.

Ik voel me rot. Ik begrijp wel meer waarom hij zich wat anders gedraagt. 'Zijn gezicht toen hij Joy voor de tweede keer moest vertellen dat één van haar ouders er niet meer was...' snikt Inez.

'Je zag dat hij zoveel emoties had. Hij was boos, verdrietig, geschokt, bang en teleurgesteld' vult Angela aan.

'Nog steeds is hij heel boos op zijn vader. Hij vind dat het zijn fout is dat Joy heeft moeten opgroeien zonder ouders' zucht Angela.

'Hoe oud was ze?' vraag ik. 'Vijf' is Inez korte antwoord. Ik zucht diep en veeg een traan weg.

'Ik besefte wel dat zijn leven heftig was, maar dit....' breng ik verslagen uit.

Angela glimlacht zwak. 'Hoe zijn jullie vrienden geworden dan? Je bent de enige van onze school' vraag ik Hunter.

'Daar verbaas ik me ook nog steeds over' glimlacht die. 'Hij zei niks, tegen niemand. Ik kende hem natuurlijk al van naam en toen we naast elkaar zaten ben ik gewoon tegen hem gaan praten. En blijkbaar mocht hij me' vertelt hij me.

'Ik ga even naar Joy' zegt Angela en ze verlaat de woonkamer. Inez staat op en komt naast me zitten. 'Heftig hé'

Ik knik nog steeds een beetje in de war. 'Hoe kan het dat niemand dit weet op school' bedenk ik ineens.

'Hij heeft het alleen mij verteld, een veel kortere versie dan die van Angela. Maar ik mocht het niemand vertellen, hij wil geen medelijden' verklaart Hunter.

'Het is gewoon stom, hij is echt heel slim, hij had al op de universiteit kunnen zitten. Dat zou Ryan toch wel betalen' zucht hij.

'Ja daar kwam ik achter, hij snapte het moeilijkste van bio in een minuut' glimlach ik.

'Talen is zijn grootste talent. Adam heeft alleen al van zijn opa's en oma's 9 nationaliteiten' grijnst hij.

Mijn mond valt open. 'Negen!' roep ik verbaasd. 'Ja, ik weet ze allemaal' vertelt Inez.

'En Adam spreekt elke taal, bijna vloeiend' voegt Hunter er aan toe. 'Wil je ze horen?' vraagt Inez me.

Ik knik nieuwsgierig. 'Voor 2/16 is hij Amerikaans. De kant van zijn vader, vandaar zijn achternaam' begint ze.

'Voor maar 4/16 Nederlands' gaat ze verder. Ik had dus ooit wel gedacht dat hij niet helemaal Nederlands was maar dit is best wel weinig.

'Verder heeft hij nog Turks en Marokaans bloed. En nog wat Italiaans, Indiaans, Duits, Pools en Surinaams' lacht Inez. 'Maar dat maar een klein deel'

'En dat spreekt hij allemaal!' breng ik vol verbazing uit. 'Jup, toen hij er achter kwam dat hij zoveel nationaliteiten had wilde hij ze allemaal spreken. En toen bleek hij een talenknobbel te hebben' glimlacht Inez.

'Hij kan ook Spaans' voegt ze er aan toe. 'Die gast is gek' zucht ik vol verwondering.

'Op meerde manieren helaas' zucht Inez. Ik staar in gedachten voor me uit. Ik wist wel dat hij een verhaal zou moeten hebben. Maar dit breekt mijn hart, hoe kan je zoveel meemaken?
Niet heel raar dat je dan gedragsproblemen gaat vertonen.

Zware JongenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu