5. Hij is een zware jongen

2.7K 42 16
                                    

Pov Isabel

Ik loop het schoolplein op en zie dat Adam niet op zijn gewone plek zit. Iets wat ik vervelend vind want ik had hem willen vragen hoe we verder zouden gaan aan het project.

'Hey Isabel' begroet Alisa me als ik naar mijn kluisje loop. Ze is een beetje een nerdje maar dat ben ik ook. We kunnen het redelijk met elkaar vinden. 'Hoi, naast elkaar met wiskunde' vraagt ik haar.

Ze knikt enthousiast en zegt: 'Gezellig!' We lopen samen naar wiskunde en gaan zitten.

We zijn natuurlijk de nerdjes dus we zitten vooraan. Zodra de docent begint met zijn uitleg zijn we dus als enige van de klas gefocust op wat hij te vertellen heeft.

•••••

Na het vijfde lesuur ben ik uit en ik naar buiten. Ik zie dat Adam alleen op zijn bankje zit.

Zijn bankje ja, niemand durft er te gaan zitten omdat ze bang zijn dat hij boos word. Hier is het gewoon duidelijk, je laat hem met rust.

Ik loop op hem af en zie dat mensen me gek aankijken. Ik negeer de blikken en loop door. Als ik dichterbij kom schrik ik van zijn gezicht.

Een grote blauwe plek op zijn linkerwang en een schram op de andere. Adam geeft haar een duistere blik zodra hij me ziet.

'Wat moet je' vraagt hij kortaf. 'Wat doen we met ons project' vraag ik een beetje geïntimideerd.

'Kom maar een keer' mompelt hij. 'Slechte dag' vraag ze. 'Bek dicht' sist hij. 'Wow relax, je kan naar mij komen' stelde ik maar voor.

'Je komt naar mij of je doet het in je eentje' zegt hij terwijl hij naar de grond kijkt. 'Oké, morgen uit school' vraag ik dan.

Hij knikt. 'En nu wegwezen' commandeert hij. Ik loop weg en verbaas me nog steeds over zijn chagerijnigheid. En zijn wonden. Ik zag net weer duidelijk wonden op zijn knokkels. Hoe vaak vecht hij?

Ondertussen zit ik op de fiets naar huis en denk ik de hele tijd na over Adam. Voor dat stomme project dacht ik nooit aan hem.

Ondertussen ben ik thuis aangekomen en word ik in de keuken begroet door mijn moeder die achter haar laptop zit.

'Hey wil je thee' vraagt ze me. Ik knik. Ik trek een keukenstoel naar achter en ga erop zitten.

Een minuut later krijg ik al een kopje thee in mijn handen gedrukt. 'Hoe was school?'

'Ingewikkeld' mompel ik. Mijn moeder geeft me een vragende blik. 'Oké, ik had verteld over dat biologie project toch?' Vraag ik. Ze geeft een knikje als reactie.

'Nou hij is dus ingewikkeld' zeg ik alsof dat alles verklaart. 'Vind je hem leuk' vraagt mijn moeder enthousiast.

'Mam! Nee! Hij is gewoon het typische voorbeeld van een zware jongen' reageer ik gefrustreerd.

'Zware jongen, zoals in de Donald Duck of heeft hij overgewicht' vraagt mijn moeder lachend.

'Hij rookt, drinkt gebruikt drugs en meisjes, en vecht vaak' leg ik uit wat ik bedoel. 'Oh, dat is inderdaad een zware jongen' mompelt ze dan. 'I know'

'Dan moet je ook maar zo veel mogelijk uit zijn buurt blijven' zegt ze gelijk ongerust.

'Mam we werken aan een project' herinner ik haar. 'Weet ik, maar daarbuiten kan je weg bij hem blijven' zegt ze.

'Ohja ik moet werken straks, papa is om zeven uur thuis' vervolgt ze. 'Oké, hij eet thuis dus' concludeer ik.'Ja klopt, er staat spaghetti die je kan opwarmen'

'Oké ik ga huiswerk doen' zeg en ik loop naar boven. Daar open ik mijn
wiskundeboek en schrift en begin aan de opdrachten.

Eerst zet ik nog wat piano muziek aan om me te kunnen concentreren. Na een uurtje engelse woordjes stampen word ik uit mijn concentratie gehaalt door mijn moede. 'Isabel ik ga weg!'

'Succes' roep ik terug waarna ik me weer focus op mijn huiswerk. Ik moest overgaan want ik ga mezelf niet voor lul zetten voor mijn ouders.

Het zijn hele lieve mensen maar ze vinden school wel heel belangrijk en ze zijn van mening dat ik er goed voor moet staan.

En dat goed betekent dan wel heel goed. Mijn vader is rechter en mijn moeder een arts gespecialiseerd in het hart. Beide nogal slim dus.

Ik ben trouwens niet een extreme nerd hoor. Mijn laagste gemiddelde is een 6. Voor gym, niet mijn grootste talent.

Voor de rest sta ik vooral achten gemiddeld. Soms een 7 of een 9. Ik ben niet zo erg dat ik 3 weken vooruit leer en huiswerk maak. Maar soms wel 3 dagen van te voren.

Verder let ik gewoon op in de les en maak ik dus altijd mijn huiswerk. En ga ik met de nerdjes om. Ik ben niet echt vrienden met ze maar het zijn de mensen die ik wel mag en zij mij. En dat hebben verder niet veel mensen.

~~

'Adam blijf je vanavond thuis' roept Joy zodra ik ons appartement in kom lopen. 'Ik moet vanavond nog wel weg maar vanmiddag niet denk ik' antwoord ik waarna ik haar ogen zie veranderen.

'Waarom' vraagt ze met een zeurderig stemmetje. 'Ik moet geld verdienen Joytje' leg ik haar uit. 'Maar nu ben ik thuis,wat wil je doen' vraag ik daarna.

'Film kijken' stelt ze voor met een hoopvolle blik. Ik knik en zeg: 'Ga maar op de bank liggen, ik haal de laptop wel!'

Ze springt enthousiast op de bank terwijl ik de laptop uit mijn kamer haal waarna ik nog een zak chips uit de kast trek.

Ik plof weer op de bank en laat Joy een film uitzoeken. 'Deze' zegt ze terwijl ze 'Meester Kikker' aanwijst. Ik klik hem aan en trek de zak chips open.

Joy komt tegen me aanliggen. 'Auw' mompelt ze en ze gaat weer recht zitten. 'Die rits doet pijn' zegt ze wijzend naar de rits van mijn leren jasje.

Ik lach en trek hem uit waarna ze weer tegen me aan komt liggen en een handje chips uit de zak haalt.

Ze blijft gefocusd naar de film kijken. Ik weet dat ze geniet van deze momentjes met haar grote broer. Vaak wil ik iets maar moest ik weg. Ze verdient ook veel beter dan mij.

De film is totaal niet mijn niveau en ik sluit mijn ogen en leg mijn hoofd tegen de bankleuning. Op de achtergrond hoor ik nog de stemmen van de film en af en toe het kraken van de zak chips.

Maar al snel hoor ik ook deze geluiden niet meer en is alles zwart.

Ik word wakker omdat iemand me probeert te kietelen. Het is natuurlijk Joy, maar helaas voor haar kan ik tegen kietelen.

'Ey wat doe je' vraag ik met mijn ogen nog gesloten. 'Je sliep en ik heb honger' zegt Joy.

Ik open mijn ogen en kijk op de klok. 6 uur, tijd om te eten. 'Broodje ei?' Stel ik voor. 'Lekker' reageert ze waarna ze verder naar een andere film kijkt

Zware JongenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu