صباح اليوم التالي
وهو يوم العمل الموعود
تجهزت جيهان وذهبت هي وحازم كل واحد بعربيته وفي الشركه بعد التعارف واستغرب الموظفين من جيهان فهم علي علم مسبق بأنها سوف تعمل معهم ولكن هم كونوا صورة متكبرة ومغرورة مدللة عصريه ولكن هي أثبتت العكس للكل والكل أعجب بها وبتواضعهاجيهان وهي تدخل مكتب حازم: زومي
حازم ولم يرفع عينيه من على الأوراق التى امامه:خشي في الموضوع على طول ومن غير مقدمات انا مش فاضي
جيهان وهي تزم شفتيها كالأطفال: هو انا مكشوفه اوي كده طيب ورفعت النقاب وتحاول التقاط أنفاسها لانها كما علمنا فهي لديها ديق في التنفس
حازم بضيق: مقولنالك اقلعي الزفت ده بقي هو انتي اصلا عارفه تاخدي نفسك
وبعدين لو حد شافنا يقول ايه
جيهان بمزاح: يابني منتا اخويا
حازم وقد أرجع ظهره على كرسيه ثم قال بسخرية:
والله عارف بس انا مش همسك واحد واحد واقوله دي متجوزليش دي في مقام اختي اصلي كنت راضع مع اخوها انتي مش فاكره من ٣ سنين لما كانت سكايرتيرتي كانت جديد واتصدمت لما دخلت ولقتك قالعه النقاب كان موقف مسخره.
جيهان وهي تكتم ضحكتها ففعلا كان موقف زهول السكرتاريه فظيع: طب مش موضوعنا خلينا في المهم.
حازم بعدم إرتياح: خيييير يارب سلم.
جيهان فى محاولة لى ترويضه: بص هو انا عاوزاك في خدمتين بس الي اتنين انسانيين.
حازم بسخرية: انسانيين انتي بتجيبي الكلام ده منين؟!
جيهان وهى ترسم الجديه: ركز بس معايا والنبي الاولي انا عندي واحده هي كانت معايا في المدرسه الإنتر ناشيونال تمام وانت عارف ان بكده هي معاها ٣ لغات انجليزي وفرنسي وألماني تمام وكمان هي معايا في نفس الجامعه بس هي كلية إدارة أعمال وانا اقتصاد وعلوم سياسيه.....
حازم بعدم فهم: كل ده جميل بس ايه المطلوب؟!
جيهان بعد أن أخذت أنفاسها: المطلوب انك تشغلها عندك سكرتارية.....
: يابنتي انا السكرتاريه بتاعتي خلاص هتتجوز وانا كنت مكلمها علي اساس تنزل خبر في المجلات عن سكرتاريه بس بعدين لغيت الخبر لما ابويا قرر يشغلك معانا وكمان ميرنا خلاص هتنزل كمان الشغل بما انها خلصت دراسه وانتي بما انك مش عاوزه تمسكي مكان عمي الله يرحمه انا قررت انتي الي تبقي سكرتيرتي الخاصه زي ما انتي عارفه انا عاوز بنت مش مدام متجوزه وعندها عيله علشان انا شغلي بيتأخر جامد لوقت متأخر وكمان بسافر انا وهيا سفريات للشغل ومش بتبقي جوه مصر ف مفيش واحده متجوزه ينفع تعمل كده انا لوله انها هتتجوز مكنتش سيبتها بصراحه كانت فاهمه الشغل وشايله عني كتير.
أنت تقرأ
الهروب من الحب (قيد التعديل)
General Fictionهو لم يكن ما هو عليه الآن... من برود،وصرامه،وقسوة لا أحد في العالم يضاهيه بها وهذا بسبب تجربة حب قاسية مرت عليه جعلت منه ماهو عليه الآن الكل يخشاه ويرهبه بشدة ولكن حين رائها ومن أول لقاء لهم ضاع في غابة عينيها وأصبح أسير لها حتي لم يكترث لملامحها ا...