Kenapa

3K 55 3
                                    

Tidurku terjaga apabila bahu aku digoncang lembut oleh seseorang. Aku menggeliatkan badan sambil mengeluh panjang. X puas lgi tidur. Rungut ku. Kedengaran juju tertawa kecil di depan loker memerhatikan tingkah laku aku yg baru bgun tidur.

Jam menunjukkan hampir pukul 7. Aku bingkas bangun dan terus bersiap siap utk mandi. Kenapa aku terbangun lambat harini aduhhh. Desis ku dlm hati.

Usai mandi dan solat subuh, aku terus ke katil utk mengemas katil. Tetapi katil aku elok sahaja seperti tidak diusik. Juju menegurku dari belakang.

"semalam kn tidur dgn juju, satu bantal satu selimut. Nk kemas katil apa nya" katanya.

Aku berfikir sejenak

"eh haah kan" jawabku.

"semalam buat apa haa?? " dia bertanya sambil memberi pandangan nakal.

Sial! Dia perasan ke semalam!

"tidur laa.. Kenapa.."

"rasa mcm dia buat benda lain je semalam" kening kanannya diangkat.

Aku hanya membalas dengan senyuman lalu mencapai beg sekolah dan botol air. Kalau dia perasan apa yg aku buat semalam maknanya dia x tidur lgi la kn, tapi kenapa dia tetiba peluk leher aku.

Pelbagai persoalan bermain di benak fikiranku. Aku banyak mendiamkan diri di dlm kelas. Aku sendiri x taw kenapa dgn aku tapi kepala aku rasa serabut sgt. Rasa mcm nk confess je dkat juju. Nk je aku ckp kt dia, jangan mainkan aku mcm nie, aku suka kau. Arghhhhh aku serabut!!!

--------------------------------------------

Semasa di dewan makan asrama, aku terpaksa duduk menghadap aspura. Xde laa menghadap sgt tpi mcm sebelah aku cheq duduk, dpan cheq ada tirah, depan aku xde org and dpan tu tempat makan aspura. Aku perasan ada aspura memerhatikan aku. Disebabkn aku nie rabun, aku tenung dia balik. Tenung dgn muka serious. Tapi budk tu tetap xnk mengalah. Aku ajak cheq, tirah and ada budak sebelah kiri aku dgn geng geng dia tu tenung budk aspura tu balik. 8 org aspuri ramai ramai tenung 2 org aspura. Taw pun malu budk tu. Babi je perangai tenung org tgh makan, dh la aku x kenal kau siapa.

Aku nie mmg kalau org perhatikan aku, aku tenung dia balik sampai la dia malu. Kalau dia xnk kalah juga aku ajk geng aku tenung ramai ramai sampai la dia kalah. Lepas kena tenung ramai ramai tu mmg dia xkn tenung kita balik and dia akn cpat cpat blah. Aku bukn jenis perempuan yg bila lelaki pndang, mula la tergedik gedik malu nk menyorok blkg org la apa la. Member aku kalau buat mcm tu mmg minta kena maki dpn muka. Nk menggedik jgn dpn aku.

Usai mkn, kami pun naik ke dorm. Tirah dgn cheq berjemur bawah kipas, aku xde mood nk berjemur harini, aku terus bersiap nk mandi, baju pun dh bertimbun x basuh lgi. Sebelum keluar dari dorm mata aku sempat meliar mencari juju. Balik nie aku belum dgr lgi suara dia, aku rindu. Aku ke dobi dgn perasaan yg hampa.

Buka je pintu bilik dobi, aku tenampak juju sedang membasuh pakaiannya. Juju perasan kehadiranku. Senyuman terus terukir di bibirnya.

Rancak kami berbual sambil kedua dua belah tangan sibuk memberus baju. Tiba tiba pintu bilik dobi di buka. Kelihatan lin yg berkain batik baru siap mandi. Sexy sial! Lin dh laa putih gebu, cantik pula tu, dgn kain batik dia basah menampakkan bentuk badannya, tambah lgi dgn messy bun dia. Makin membuatkan dia nampak sexy. Sumpah menggoda dowh kalau korang tgok sndri msti korang pun geram.

"dh siap ke tu? Kalau dh siap baik prgi mndi cpat sebelum ramai org" ujar lin

"dh siap dh nie"

Lin mencapai tualanya lalu melemparkan senyuman menggoda sebelum beredar. Aku hanya memerhati.

"jom ju" ajak ku

Juju mengangguk. Sepanjang di bilik air kami hanya diam. Awkward.....

"suka la ek tadi tu" juju memecah keheningan

"suka apa"  jawabku kebingungan

Juju menjeling sambil memberi senyuman sinis. Eh apa nie??

Suasana kembali awkward...

"gi dulu, bye"  -juju

Kini ku sendiri... Cehhh xde la. Aku lgi suka mandi sorang sorang. Tenang. Blh membazir air hahaha.

Selesai mandi, aku naik ke dorm. Ahli dorm yg lain semua tgh tidur, hanya juju je yg tgh main phone. Aku siap siap pakai baju, jemur pakaian lalu menuju ke katil juju.

"nk baring sebelah boleh?"

Tanpa menunggu sebarang jawapan, aku terus baringkan tubuh di sebelahnya.

"x malu"  sindirnya. 

"nk tidur nie taw" kataku sambil mengiring menghadapnya. Juju tersenyum.

Lepastu aku x ingat apa dh. Aku tersedar pun sbb nk turun makan je.

--------------------------———————

*Surau

"juju nie xde bf ke? Ke juju jarang otp dgn bf juju?? "  tanya tirah

Aku yg duduk termenung hanya memasang telinga mendengar perbualan mereka.

"ada je. Kenapa" 

Mendengar jawapannya membuatkan hati aku sakit. Sakit sangat. Kenapa hati aku perlu rasa sakit smpai mcm nie sekali?? Aku hanya menunduk.

"sape? Org mana? Nk tgok gmbr"

"kenal dia dlu masa dia sekolah arab. Skrg dia kerja"

"hensem ke?? Apa nama dia?? Mcm mna blh kenal"

"nama dia muhd alim. X hnsem pun, juju minat dia pun sbb dia azan je. Suara dia sedap"

"ye ye je dia nie. X prnh otp pun mlm mlm"

"nmpk mcm juju xde bf kn. Entah laa. Ada bf pun mcm xde. Chat pun jarang asyik busy je. Rasa mcm x wujud. Bila juju merungut je msti kena marah. Kalau spam lgi la. Dia akn block" jawabnya sambil mengeluh perlahan. Air mukanya berubah, seolah olah mahu memberitahu sesuatu.

Tu laa sape suruh couple dgn lelaki. Laki mula mula je beria. Lain kali couple dgn aku. Omelku dlm hati. Aku mengetap bibir menahan geram.

Aku pantang betul bila lelaki buat perempuan mcm xde perasaan. X kira laa lelaki ke perempuan ke, kalau dh ada partner tu jaga laa elok elok. Pahal bodoh sgt x pndai nk menghargai partner sendiri.

Perasaan aku yg pada mulanya kecewa, bertukar menjadi kesian selepas dpt tahu yg juju selalu diabaikan bfnya sendiri.

"tu laa. Lain kali pilih aku. Aku baik" gurauku sambil tergelak.

Juju hanya tersenyum. Qira dan tirah yg memerhati memberi jelingan tajam ke arah ku.

"kau nk bergurau tgok keadaan la"
Kata qira

"alah saje je" aku mengeluh

Qira, tirah dan cheq abaikan aku. Dorang khusyuk mendengar cerita juju. Aku diam memasang telinga
Aku lgi sweet dri laki tu. Rasa cemburu mula menyelubungi hati aku.

senior or crush? [slow update] Where stories live. Discover now