Lain Macam

3.6K 68 8
                                    

"aku rasa nk potong rambut laa. Rimas.. "

"serious ah? Tapi kn, aku rasa kau mmg sesuai rambut pendek ah. Mesti handsome.. " kata qira

"yek yek je kau" aku menjeling

Kebetulan hari tu boleh outing, dengan gigihnya aku jalan kaki bawah matahari panas terik semata mata nk potong rambut.

Disebabkan aku ni x biasa potong rambut pendek and x tau nk ckp mcm mana dkat tukang gunting tu, aku pun tunjuk je gmbr ruby rose. Sepanjang rambut aku dipotong tu aku diam membisu sambil pejam mata. X sanggup nk tengok kang menangis aku kt situ buat malu je.

Perlahan-lahan aku buka mata dengan perasaan gugup. Aku tersenyum. Penampakan jawline ya disitu HAHAHAHAHA. X ada laa buruk sgt aku nie rupanya. Jauh lagi handsome dari apa yg aku sangkakan.
Makin aku x sabar nk ngorat juju kalau mcm nie hehe.

-----------------------------------

Dorm*

"buka laa tudung cepat aku nk tengok nie" - qira

"ntah la kau ni lembab la" - sarah

"sabar laa. Korang yg melebih nie dh pahal"

Juju yg dari tadi tgh sibuk mengemas loker tiba tiba pandang aku. Terus aku alihkan pandangan dari bertentang mata dengan dia. Panas bhai muka aku. Juju laa nie, pandang aku mcm tu. Malu aku smpai panas muka.

Aku pun buka tudung lalu betulkan rambut. Aku perasan yg juju dari tadi perhatikn aku. Dengan perasaan gemuruh, aku melangkah ke arahnya.

"sesuai x rambut aku mcm nie ju?"

"sesuai.. " jawabnya sambil tersenyum menampakkan giginya yg tersusun cantik.

"jgn laa senyum mcm tu ju. Cair aku nanti "

Juju hanya tersenyum sambil mukanya merah menahan malu. Eh perempuan nie dh kenapa malu sampai merah mcm nie sekali. Ujarku di dalam hati.

"mlm ni xnk lepak laa kt katil juju ke?? Xpun buat laa homework kt sini"

"baik laa sayang.. " ujarku dalam nada gurauan

Serta merta bibirnya mengukir senyuman tapi sialnya aku membalas dengan senyuman nakal. Aku nampak mukanya merah padam, jauh lebih merah dari tadi. Comel.

Sedang aku leka mengusik juju, tiba tiba kedengaran suara wawa memberi salam dari luar. Aku dengan pantasnya berlari ke arah pintu. Excited bebenor nk jumpa crush nie. Ahli ahli dorm yg lain hanya memerhati, ye laa.. Member member aku semua dh taw yg aku minat wawa. Sebab tu dorang senyap je.

Haa lgi satu. Wawa nie mmg minat berniaga. So dia mmg akan datang setiap dorm utk menjaja. Kalini dia jual kek. Disebabkan dorm aku nie tingkat terakhir and terletak kat hujung bangunan, kek yg lain semua habis. Yang tinggal hanya kek coklat. Nk support crush punya pasal, aku pun beli laa satu. Sambil sambil jadikan kek sebagai topik utk aku sembang dgn wawa. Mcm mcm yg aku tanya. Buat sndri ke? Berapa amek untung? Banyak mana dh jual? Bila exam? Makin lama makin mengarut aku nie aduiii.

Aku yg sedang leka beramah mesra dgn wawa tetiba rasa mcm diperhatikan dengan pandangan yg tajam. Aku menoleh. Kelihatan juju merenung tepat ke anak mataku. Kebetulan masa tu wawa pun dh habis menjaja, dia pun minta diri utk balik ke dormnya. Aku menoleh ke arah juju semula sambil memberikannya senyuman tapi dibalasnya dengan jelingan.

Haa sudah..perempuan nie dh kenapa. X kn laa jealous. X mungkin laa. Bisikku dlm hati. Aku melangkah ke arah juju. Aku yg duduk di sebelahnya x diendahkan.

"nah kek" ujarku sambil menghulurkan kek coklat yg dibeli tadi

"makan laa" jwbnya acuh tak acuh

"aku allergic coklat"

"dh taw allergic g beli tu kenapa"

"aku mmg beli utk kau pun"

"kalau mcm tu. Suapkan..."

"tunggu kau jadi milik aku baru aku suapkn. Aku letak dlm loker kau nie. X mkn rugi.. " kataku sambil memberi senyuman sinis.

"kita tunggu je... " ujarnya sambil memandangku dgn tatapan yg haihhhhh....

Aku terdiam. Betul ke apa yg aku dgr tdi. Dpt kurasakan mukaku merah padam.

"kenapa telinga merah tu" - juju

Serta merta aku menekup telingaku. Apa lgi, aku blah ah. Malu dowh. Perempuan nie makin lama makin lain macam laa

senior or crush? [slow update] Where stories live. Discover now