Baca buku

1 1 0
                                    

Chapter 26

      Aku susah nak ingat hafal baca buku ni,otakku tak masuk baca buku dan ulangkaji.Esok peperiksaan spm 5 bahasa melayu.

Selepas itu..

    Semua pelajar kalangan pelajar lelaki dan perempuan dan guru lain pergi berkumpul kantin,peperiksaan bahasa inggeris.

Aku

"rasa ngantuk malam ni"

"pukul berapa aku nak tidur"

    Aku susah ingat baca buku bahasa melayu novel dan buat latihan karangan.

pukul berapa sekarang.
12:59 lewat malam.

"sakit mata aku.Merah mata aku"

"aku tak cukup tidur,aku tak pernah tidur lewat"

     Aku fokus baca buku peperiksaan akhir spm,aku harus bersemangat untuk dapat keputusan spm lulus.Aku kena bersungguh dapat keputusan spm lulus semua mata belajaran.

ibu berkata

"pikah,bangun pikah pukul berapa pergi mandi,siapa mandi dulu ayah atau pikah"

aku berkata

"ngantuk,pikah pergi mandi dulu"

Aku siap mandi,sejuk mandi awal pagi.Aku tak suka mandi pergi.

Kalau,aku tak ada mandi dan bau busuk,aku terpaksa mandi dan sejuk air,aku cari pakaian sekolah.Ibu aku siap hidang roti bakar dan air teh panas.

ibu

"pikah pergi makan,lewat pergi sekolah.Pikah pergi mana"

aku

"pikah solat baru siap"

"pikah dah siap simpan buku dan bag pencil"

"pen boleh guna untuk peperiksaan spm tingkatan 5 warna pen biru dan hitam,tak boleh guna warna merah"

     Aku dah siap simpan kemas buku dalam bag dan kotak pencil dalam pen dan lain-lain,ayah aku dah siap mandi dan pakaian.Ayah aku pergi hantar aku pergi sekolah.

    Aku tak akan lupa bawa i\c kad pengenalan dan lain-lain,aku masuk dalam dewan peperiksaan.

"aku tak ada duit beli sim kad prepaid dan beli prepaid"

    Masa ni penting sekolah beli buku latihan dan bayar yuran tambahan siang daripada beli prepaid.Aku tengok pelajar lain kalangan pelajar perempuan pakai bag baru beli pergi peperiksaan.

    Pelajar perempuan kelas lain suka tunjuk bag baru beli depan semua orang lain tengok dan puji dia,bukan pelajar perempuan beli buku dan baca buku.Tapi,tak kerja,tak belajar dan gossip cerita pasal orang lain.

    Pelajar perempuan lain dengan aku peperiksaan spm,pelajar perempuan lain koya pandai.Patutlah,pelajar perempuan kelas lain gossip dan tak baca dan ulangkaji belajaran,

     Masa dah tiba semua pelajar  peperiksaan spm,aku tengok pelajar perempuan kelas lain sama tingkatan 5 dengan aku.

   Aku rasa semua pelajar perempuan kelas lain terutama muka cantik untuk tiru dalam peperiksaan bukan baca buku dan tak ulangkaji.Tak ada guna pelajar perempuan lain cantik pergi sekolah tiru.

    Tak ramai pelajar kalangan pelajar lelaki dan perempuan kelas lain rajin baca buku 40% daripada 60% untuk peperiksaan tahun aku.Pelajar lelaki dan perempuan kelas lain untuk peperiksaan tahun aku.

     Pelajar lelaki dan perempuan kelas lain cakap kosong dan gossip kata lain tak fikir masa depan.Masa depan jawapnya tiru peperiksaan spm.

     Tak ada guna pelajar kelas lain tiru dalam peperiksaan spm ni,tak ada belajar sungguh dan tak ubah masa depan.Hafal pasal baca sejarah paling susah sangat.

-----------------------------------------------------------

Kenangan ManisWhere stories live. Discover now