Kantin

1 1 0
                                    

Chapter 28

    Cikgu lain bertugas suruh semua pelajar tingkatan 5 dan berkumpul di kantin,kalangan pelajar lelaki dan perempuan dan kelas lain.

"tak ada pelajar lain berubah masa depan peperiksaan"aku senyap dan tengok.

"letih aku"
"semalam aku tak cukup tidur"

Otak aku tak masuk kepala aku hafal baca semalam.Tidak ada pelajar kelas lain tingkatan 5 berubah.

Kasihan orang tua susah.Anak tak sungguh belajar.

    Pelajar kelas lain mari di sekolah tunjuk apa sebenarnya.

"aku tak faham dan malas layak budak kecil ni"

    Anak muda zaman sekarang dan menyusahkan orang tua,pelajar lain tak belajar bersungguh-sungguh.Tak ada orang tiba pandai sendiri.

    Tak pergi sekolah dan ilmu tak ada datang sendiri.Kita tak mati dan tak ada kawan.Tapi,hati kita sunyi.

    Kalau,ada dapat kawan rosak masa depan kita.Lebih baik hati kita sunyi daripada kawan rosak masa depan kita.

Kita cari kawan cirinya:-

-baik hati
-nasihat
-menolong orang lain
-tak tinggal masa susah

Beribu-ribu orang susah dapat satu teman sejati di dunia ni.

    Tapi,teman masa senang mudah orang dapat.

    Kalau,kita cari orang jadi kawan dengan kita sikapnya sempurna susah nak dapat.Sebabnya,sifat kita penting diri sendiri,

     Mesti ada salah satu sikap diri seorang itu.Tak mungkin kita jumpa orang sikap sempurna.

Manusia sifat sempurna tak mungkin ada dunia ni.
Manusia bukan sempurna sifat seorang itu.



-----------------------------------------------------------

Kenangan ManisWhere stories live. Discover now