Surau

1 1 0
                                    

Chapter 29

   Aku ingat semua pelajar tingkatan 5 taubat,rupanya budak itu,bual-bual tak habis.Pelajar perempuan lain tak gossip bukan pelajar perempuan
lain.

     Pelajar lelaki kaki bual-bual pasal apa,aku tak faham.Bila aku tamat peperiksaan spm tingkatan 5.

suara hatiku

"sakit kepalaku.Berapa orang baca buku"

"orang lain bual-bual dan kaki tiru"

     Ibuku siap masak mee goreng dan air bawa bekal kepada aku.

"laparnya"aku rasa dalam kepala aku.

" aku nak makan dekat mana ni"

   Kalau,aku makan di surau ni tak apa.Aku makan berhati-hati di surau untuk tempat orang solat.

Selepas itu...

    Aku kena fokus baca,nanti aku apa jawapan peperiksaan,aku tak baca buku,aku fokus betul baca.Jangan aku tak boleh main peperiksaan spm

"fokus,fokus,fokus"

   Aku bersemangat,dalam hati aku berdebar-debar aku masuk dalam di dewan peperiksaan spm,aku sedih dan kecewa.

   Banyak halangan aku dengan muka serious jawap peperiksaan ni,pelajar lelaki hisap rokok nama zaki sikap baik hati juga.Tapi,budak nakal.Zaki duduk sebelah dengan aku jawap peperiksaan macam mana.

     Aku sesak nafas bau pelajar lelaki lain hisap rokok sebelah aku.

"sesak nafas aku"

"sakit kepala aku"

"sesak nafas aku"

"bau rokok ni,cepatlah tamat peperiksaan"

   Aku jawap peperiksaan susah,hafal susah masuk otak duduk sebelah pelajar lelaki lain hisap.Cabaran kuat
peperiksaan aku.

"nasib aku tak baik"

    Macam mana pelajar kelas lain peperiksaan spm tingkatan 5,aku tak faham.Kipas laju dan terbang kertas aku.

   Pelajar lain duduk dalam dewan peperiksaan,pelajar kelas lain tak bau asap rokok.Macam mana ni cikgu pengawas jaga peperiksaan tak bau busuk pelajar lelaki hisap rokok.

"pelik"

     Kuat pelajar lelaki kelas lain pergi tandas.Dalam tandas pelajar lelaki lain buat apa.

"pelik,pelik,pelik"

    Kaki hisap rokok terutama pelajar lelaki,pelajar lelaki tak sayang nyawa dan puas hidup.Patutlah,pelajar lelaki hisap rokok.

"tak makan dan sedap hisap rokok"

    Pelajar kelas lain terutama pelajar lelaki rela tak makan.Kalau,pelajar lelaki dapat hisap rokok dan tak sayang nyawa.

   Aku terpaksa kain sapu tangan aku tutup hidungku daripada bau asap rokok budak lelaki sebelah aku,aku tak nak mati.Sebabkan asap rokok budak lelaki ni.

"sesak nafasku bau asap rokok"

-----------------------------------------------------------


Kenangan ManisWhere stories live. Discover now