PART 14

4.3K 118 1
                                    

Di base MATA
Semua ejen dan mentor hnya berdiri smbik menunduk menghadap lantai. Dr. Kheng dan Dr. Alice juga berada di situ. Ada di antara mereka duduk atas lantai dlm base itu kerana kepenatan. Suasana menjadi sunyi sepi kerana masih memikirkan apa yg terjadi. Tiba2 salah seorang ejen memulakan bicara.

Jet : Aku x sangka Ali dh lain dri apa yg kita kenal sblum ini. Dia...... jadi lebih kuat.
Moon : Betul. Tngoklah tdi Chris, Rudy dan Alicia pun Ali berjaya kalahkan dlm sekelip mata. Semua serangan diorang x berkesan. Padahal diorang bertiga tu antara ejen terhebat dlm MATA ( smbil menjeling ke arah mereka ).

Chris, Rudy dan Alicia agak tersinggung dgn kata2 Moon tdi lebih2 lagi Alicia. Manakan tidaknya dia juga antara ejen terlama dan terhebat dlm MATA. Klu diikutkan dia boleh jadi mentor termuda dlm akademi tetapi oleh kerana usianya terlalu muda dan had umur utk menjadi mentor adalah bermula 23 tahun ke atas jadi dia lebih layak menjadi pelajar buat masa ini. Fikiran Alicia menjadi kusut slps tewas di tangan Ali. Dia sedar Ali sudah semakin kuat tapu nalurinya ttp mengatakan yg Ali bukan pembelot. Dri riak wajahnya dan kata2nya tadi, dia percaya yg Ali hnya terpaksa join Rizwan.

E. Leon : Apapun sekarang. Ali sudah belot kpd kita semua.
E. Bakar : Yelah belot. Sapa puncanya ? Korang jugak kan ? Klu x sbb korang yg selalu hina dia. Ali x mungkin sertai Rizwan kau tahu tk Leon !!!! ( nada marah ). Sekarang bile dh jadi cmni, nk kata dia pembelot !!!! Sapa belot sapa !!! ( smbil tolak bahu e. Leon )
E. Geetha : Bertenang Bakar ( nada lembut )
E. Bakar : Nk bertenang cmna lagi Geetha ? Kamu sendiri tngok mcm mana diorang layan Ali. General pun ikut je ckp diorang. Itu nasib baik Dr. Ghazali hidup lagi. Klu x , silap2 MATA ni dh hancur aku rasa !!!! ( nada marah ).

Semua terdiam mendengar kata2 E. Bakar. Ini merupakan kali pertama melihat E. Bakar yg sgt kelakar menjadi seorang pemarah. Mungkin dia terlalu kecewa dan sedih dgn apa yg berlaku pada Ali sehinggakan dia x blh kawal perasaan dia. Tiba2 Alicia bersuara........

Alicia : Saya rasa betul apa yg E. Bakar ckp. Ali bukanlah pembelot. Mungkin ada sbb knp Ali buat cmtu. Lagipun sblum dia pergi dia ada ckp yg dia akan tolong kita semua.
Semua ejen : ( nada terkejut ) Betul ke !!!!
Alicia : Ye saya yakin. Oh ya Ali ada simpan sesuatu dlm poket saya tadi lps berlawan ( smbil mengeluarkannya dn menghulurkan kpd E. Geetha ).
E. Geetha : Ini thumbdrive. Dr. Kheng, doctor tahu bnde ini ?
Dr. Kheng : Ohh thumbdrive ni saya buat sblum saya dibebaskan oleh Rizwan. Mmg saya buat ni khas utk Ali.
G. Rama : Cuba pasang thumbdrive ini dn tngok apa yg ada dlmnya.
E. Geetha : Baiklah. Dr. Alice bantu saya.
Dr. Alice : ( menggangguk )

E. Geetha memasang thumbdrive pd meja yg ada lubang thumbdrive. Dia  dibantu oleh Dr. Alice dlm akses thumbdrive ini. Tiba2 ada satu file yg bernama Ali. E. Geetha klik pd file itu dn terdapat satu video di dlmnya.

E. Geetha : Ada video dlm file ini.
G. Rama : Cuba buka video ini.

Semua ejen muda melihat dgn perasaan berkobar2 kerana ingin tahu isi kandungan video itu. Di dalam video itu, kelihatan Ali sdg duduk dpn camera di dlm sebuah bilik.

Ali : " Assalamualaikum dan hai semua ejen ( smbil melambai tngan ). Saya buat video ini bkn menyatakan yg saya sdh sertai Rizwan tpi utk beritahu agensi MATA tentang rancangan Rizwan dan konconya. Huhhh ( menghela nafas berat ). Mungkin masa kamu lihat video ini, saya dan konco Rizwan sudah menyerang MATA. Tapi apa yg perlu kamu tahu saya bukan lah pembelot. Mungkin tindakan saya seperti membelot kamu semua tapj percayalah saya akan perbetulkan keadaan ini. Apapun saya ingin menyampaikan sesuatu kpd rakan baik saya iaitu Alicia. Alicia pertama sekali, aku nk minta maaf pd kau kerana spanjang menjadi ejen, aku selalu menyusahkan kau. Wlupun aku tahu kau x kan mengaku aku sbg kawan kau, tapi percayalah aku ikhlas nk tolong kau. Dlm masa yg sama aku tahu yg kau sedih sbb kehilangan ibu bapa kau. Aku juga tahu yg kau pernah diejek sbb xde siapa yg amik kau dri sekolah. Bkn kau shj yg berasa sedih, aku pun sedih tngok kau mcm tu ( nada sedih ). Kau mungkin x nangis sbb kau kan ketua  pengawas. Jdi bila aku dpt tahu Dr. Kheng dn Dr. Alice tu ibu bapa kandung kau, aku rasa nk tolong kau bersatu dgn mereka. Aku sanggup gantikan tmpt mak ayah kau asalkan mereka dpt berjumpa dgn kau Alicia."

Alicia menangis. Ali menyambung.......

Ali : Alicia, aku nk minta maaf sbb menyusahkan kau sepanjang kita menjadi rakan sepasukan tapi aku janji yg aku x kan susahkan kau lagi lps ni. Aku juga nk mohon maaf pd rakan di akademi terutama sekali Khai, Moon dan Iman sbb dh serang korang hari tu. Tapi percayalah yg aku betul2 dikawal oleh iris. Apapun Rizwan akan buat apa shj utk hapuskan korang semua. Aku pun ada rakam perbincangan kami tdi dgn suit inviso yg Dr. Kheng cipta. Segalanya ada dlm thumbdrive ini. Nnti kamu semua lihatlah sendiri. Semoga berjaya dan assalamualaikum ( smbil melambai tngan )."

Rakaman berakhir. Semua ejen / mentor hnya diam dn memikirkan apa yg patut buat. Dlm fikiran mereka, besar pengorbanan Ali pd mereka semua sehinggakan sanggup masuk ke kwsn musuh utk bongkarkan kegiatan mereka. Kelihatan Alicia menunduk smbil memikirkan sesuatu. Matanya sedikit bengkak slps menangis tadi.

Alicia : ( dlm hati ) Ali, terima kasih kerana satukan aku dgn ibu bapa aku. Aku janji yg aku akan selamatkan kau dn ayah kau.
G. Rama : E. Geetha. Tolong pasang rakaman dri thumbdrive itu dn cuba jejak mereka. Dr. Alice, kamu bantu dia.
Dr. Alice : Baiklah.

Dr. Alice membantu E. Geetha. Wlupun dia dri teras inviso tapi dia juga sgt mahir dlm hal2 teknologi seperti ini.

Bersambung........

Ejen Ali Fanfic - Kehidupan Seorang EjenWhere stories live. Discover now