BAB 19

7.2K 331 19
                                    

“Tak apa ke kalau saya bawa dia balik ni,ibu? Nanti Nayra mengamuk macam mana?”

Aira yang leka bermain dengan anak patungnya dipandang sekilas. Danial mengusap rambut anak kecilnya dan dikucup sekilas pipi anak perempuannya.

Puan Fathiah menghela nafas berat. Dipandangnya Aira dengan rasa serba salah. Kalau tak bagi,kesian pula Aira. Danial pun dah lama tak berjumpa dengan Aira. Semuanya sebab Nayralah.

“Bawa sajalah Aira ni ikut kamu,Danial. Lagipun,Nayra jarang balik rumah. Ibu kesian tengok Aira ni. Kalau dia ikut babah dia,sekurang-kurangnya kamu boleh luangkan masa dengan dia.Lagipun,ibu risau tengok Nayra tu. Asyik nak mengamuk saja. Tak mustahil dia boleh angkat tangan dekat Aira ni nanti,”jelasnya.

“Sejak bila Nayra mula buat perangai,ibu?”soal Danial.

“Dah lama dia buat macam ni. Sejak dia bercerai dengan kamu,dia jadi macam ni. Ibu tak salahkan kamu. Cuma,Nayra tu makin menjadi-jadi. Kalau kamu ada,sekurang-kurangnya boleh kawal dia. Cakap ibu ni,dia tak nak dengar. Penat ibu membebel.”

Danial mengemam bibirnya sedikit. Tangannya terus-menerus bermain dengan rambut Aira.

Nayra.. Nayra. Kau nak apa sebenarnya dalam hidup kau ni?

“Maaflah ibu kalau Danial ada buat ibu rasa susah..”

“Eh,tak apa. Ibu tak ada rasa susah pun. Ibu cuma nak bagitahu pasal Nayra saja. Aira ni pun cucu ibu. Ibu sayangkan dia,jadi ibu tak nak dia terpengaruh dengan sikap mama dia..”ujar Puan Fathiah.

Danial tersenyum nipis lantas mengangguk. Betullah kata bekas mertuanya. Kalau Aira terikut perangai Nayra,kan susah? Rasanya lebih baik kalau Aira dibawah jagaannya. Nayra pun bukannya jaga Aira. Selama ni, Puan Fathiah yang jaga.

“Kalau macam tu,Danial bawa Aira baliklah. Nanti Danial bawa Aira datang sini balik. Kalau ada apa-apa,telefon saja. Danial boleh datang sini,”kata Danial seraya tersenyum.

Puan Fathiah mengangguk. “Yelah. Jaga Aira baik-baik.”

“Okey,ibu. Aira,salam tangan nenek. Aira ikut babah balik.”

Aira sudah tersengih-sengih. Dia segera mencapai tangan Puan Fathiah dan mengucupnya. Kemudian,dia melambai pada neneknya bersama wajah yang ceria.

“Amboi.. Suka eh nak tinggalkan nenek?”usik Puan Fathiah. Dia tersenyum melihat gelagat cucunya.

Aira tersengih lagi. Dia memeluk Danial.

“Okeylah,saya minta diri dulu. ” Danial tersenyum dan meminta diri.

Puan Fathiah mengangguk. Dia hanya melihat bekas menantunya membawa cucu kesayangannya pergi. Semakin jauh mereka berdua melangkah pergi daripada rumahnya,semakin berat hatinya.

Kalau Nayra tak buat masalah,mesti semuanya okey saja. Tak perlu bercerai,tak perlu bergaduh,tak perlu berebut anak.

Puan Fathiah cuma kesiankan Aira. Kecil lagi sudah hidup susah. Apatah lagi terpaksa menghadap ibu seperti Nayra tu.

“Ibu harap sangat kau berubah,Nayra. Ibu takut,satu hari nanti kau menyesal tak sudah..”gumamnya.

Keluhan kecil keluar daripada mulut Puan Fathiah.






HARIZ yang sedang leka bermain-main di atas pangkin di hadapan rumah tertoleh ke tepi tatkala melihat bapanya pulang bersama seorang budak kecil yang lebih kurang sama baya dengannya.

Hariz hanya memerhati. Matanya memandang ke arah budak perempuan tersebut,kemudian dia memandang pula bapanya.

Danial yang ternampak Hariz yang sedang asyik memandang ke arahnya bersama Aira hanya tersenyum. Dia melangkah ke arah Hariz bersama Aira.

Kembalinya Seorang Bidadari [C]Where stories live. Discover now