BAB 6

19 2 0
                                    

"bangkitlah dari lena MU wahai batu ii emas" kedengaran suara rembulan memecahkan kesunyian.

"Err" bunyi suara Diana yang sedang merenggangkan badan jelas kedengaran.

Haffa pula masih duduk mamai di atas katilnya.

Afiqah masih di dalam selimut.

"Mana minah?" Tanya diana.

Haffa dan afiqah terjaga mendengar ayat tersebut.

Mereka melihat sekeliling mencari kelibat Aminah.

"Dia diluar, aku rasa dia masih ragu ii dengan keputusan kita untuk bertempur" kata rembulan

Diana memandang afiqah dan haffa. Ya ragu ii, mengapa tiada rasa ragu ii yang terlintas di hatinya.





Diluar, Aminah termenung. Kata ii semangat terakhir terngiang-ngiang di telinganya. Benarkah keputusan mereka untuk bertempur tanpa menjumpai cahaya terakhir?

Aminah mengeluh perlahan.

"Panjang keluhan itu, apa yang kau risaukan batu emas?" Tiba ii muncul gerhana bulan.

"Eh, gerhana bulan"

Gerhana bulan tersenyum.

"Kau tak perlu takut" kata ii semangat daripada gerhana bulan belum cukup untuk membuatkan Aminah tenang.

"Kalau kami tewas bagaimana?"  Tanya Aminah lalu membuang pandangan kehadapan.

"Serahkan segalanya pada takdir"

"Takdir? Bagaimana kau boleh mudah mengatakan begitu saja?" Tanya Aminah lalu memandang gerhana bulan.

Namun gerhana bulan tiada disitu.

Aminah terbangun dari tempat duduknya. Sebentar tadi dia yakin yang dia berborak bersama gerhana bulan.

Tiba ii, pokok ii dihadapan nya bergoncang walaupun tanpa angin.

Satu seruan menyapa ditelinga Aminah.

"Biarkan takdir menemukan kita"

Aminah terpejam saat ayat itu kedengaran ditelinga nya.

"Aminah?"

Aminah berpaling ke belakang.

"Gerhana bulan? Kau dari mana?" Tanya Aminah

"Aku dari sungai , pergi menangkap ikan. Mengapa?" Kata ii gerhana bulan menyentak jantung Aminah.

"Habis tu dengan sape aku borak tadi?" Tanya Aminah perlahan kepada dirinya sendiri.

"Apa dia?" Tanya gerhana bulan. Dia seperti mendengar Aminah bercakap namun kurang jelas.

"Tiada apa. Aku masuk dulu" kata Aminah.

Gerhana bulan hanya memerhatikan Aminah.







"Kalian sudah bersedia? Sangkala akan tiba pada bila-bila masa sahaja" kata rembulan.

HADA mengangguk kan kepala mereka lalu berpegangan tangan. Cuba untuk menyalurkan semangat kepada satu sama lain.

Bunyi pintu ditolak kuat, HADA dan rembulan terkejut melihat gerhana bulan yang kelam kabut.

"Mereka telah tiba!"

Kata ii gerhana bulan benar ii mendatangkan rasa gementar dalam diri HADA.

rembulan segera keluar dari rumah, diikuti oleh HADA.

"Sangkala!" Jerit rembulan.

Sangkala segera berpaling menghadap rembulan.

Setelah itu dia melihat HADA yang baru keluar daripada rumah.

"Jadi inilah generasi baru batu emas?" Tanya sangkala.

Setelah itu gerhana bulan dan suria keluar pula.

Gerhana bulan dan gerhana matahari bertaut mata untuk seketika. Masing-masing memendam rindu, namun kerana ego masing-masing tidak memperdulikan rasa itu.

"Apa kau mahu sangkala?" Tanya rembulan.

"Aku mahukan 4 batu emas itu" kata sangkala lalu tersenyum sinis.

"Tak mungkin akan ku serahkan mereka kepada kau" marah rembulan.

Sangkala marah, dia lalu menembak rembulan dengan cahaya tangannya.

Cahaya tersebut dapat dielak. Rembulan membalas dengan tembakan cahaya.

Begitu mudah ditepis oleh sangkala.

HADA mula menyerang, haffa mula mengawal angin dan dilepaskan ke arah sangkala dengan ganas. Sangkala terdorong ke belakang. Lalu afiqah menghentak kan kakinya ke tanah lalu tanah mencanak naik dan mengurung sangkala.

Sangkala berasa marah, dengan sekali jeritan saja dia dapat melepaskan diri. Setelah itu dia melepaskan tembakan kearah haffa dan afiqah. Mereka berdua melayang jauh kedalam hutan

"Haffa! Afiqah!" Jerit Diana.

Aminah tergamam melihat hebatnya kuasa sangkala.

Setelah itu sangkala mengarahkan tenteranya menangkap rembulan, gerhana bulan dan suria.

"Kau semua tangkap rembulan dan dua orang pembelot itu, jadikan mereka tawanan. batu ii emas ini kepunyaan aku"

Diana geram lalu mara ke hadapan sambil melentur air, sangkala terdorong ke belakang. Diana semakin mara, namun tiba ii airnya jatuh ke tanah semula

Diana terpaku dan tergamam

Sangkala tersenyum sinis

"Kuasa kau masih lemah anak muda" kata sangkala lalu menumbuk perut Diana

Diana melayang jauh ke tengah hutan.

Aminah tergamam, kini dia sendiri.

"Kau, dari tadi aku melihat kau senyap sahaja. Adakah kau mahu menyertai aku?" Tanya sangkala.

"Jangan bertempur sebelum menjumpai cahaya terakhir." Kata ii itu terngiang-ngiang ditelinga Aminah.

"Kau mahu menyertai ku?" Kata sangkala sambil menghulurkan tangan.

"Kalau kami bertempur juga?"
"Kau akan tewas!"

Kata ii itu menyebabkan Aminah mula menghulurkan tangan untuk menyambut tangan sangkala.

"Biarkan takdir menemukan kita"

Bisikan itu menghentikan tangan Aminah.

Dia seperti tersedar lalu segera mengundur kebelakang.

Sangkala memandang Aminah dengan penuh kemarahan.

Aminah mula bersuara.

"Takkan aku menyertai kau untuk membinasakan orang lain, aku lebih sanggup ditarik nyawa daripada berjuang bersama kau"

Kata ii Aminah benar ii menyakitkan hati sangkala.

Sangkala melepaskan tembakan cahaya ke arah Aminah namun berjaya dielak.

Aminah melontar api ke arah sangkala.

Sangkala menjerit sakit. Aminah makin bersemangat, dia mula melontar lebih banyak api.

Sangkala tiada pilihan lain. Dia menggunakan cahaya bima sakti untuk menembak Aminah.

Cahaya itu terus menuju ke Aminah dan mencampak nya jauh ke tengah hutan.

"Aku tidak sangka sama sekali, begitu mudah untuk mengalahkan 4 batu emas itu" kata sangkala lalu ketawa.

Gerhana matahari datang ke arah sangkala.

"Sudah hapuskan mereka?" Tanya gerhana matahari.

"Mereka bukan tandingan ku" kata sangkala.

"Mari pulang ke istana dan khabarkan kepada seluruh rakyat bahawa mereka tidak perlu memasang angan ii lagi untuk menentang ku. Kerana 4 batu emas telah dihapuskan oleh aku dan raja kesayangan mereka telah ditawan oleh ku" sambung sangkala.

Gerhana matahari hanya menunduk patuh.

Lalu mereka mula bergerak pulang ke istana.

Pertarungan sengit yang dikatakan oleh rembulan sama sekali tidak berlaku.




PERANG KEAMANAN Where stories live. Discover now