BAB 7

65 10 2
                                    

Mata aku dari tadi tak lepas memandang minah minah sewel (geng sue) di hujung sana. Mulut tu bising betoi, pok pet pok pet! Keja bergossip. Aku nak makan pun tak senang, terganggu nyakmat...

" Wei, Im kau bela saka ke apa? Firaun pun tak makan sebanyak nii" kata Fiiya yang baru duduk di depan aku.

Aku abaikan dia. Aku lapar so aku nak makan.

"Dua meja kita ni aku rasa penuh dengan snack kau saja. Tapi aku heran, kau tak pernah nak gemuk" kata Qilah di tepi aku. Sara elok pegang perut aku nak check gemok ke tidak.

Aku hanya menikmati nikmat makan yg sedia terhidang depan aku. Mmm~

                 
                 "PPRRAANNGG!!!!"

Kami semua terkejut dengan bunyi tu. Aku segera menoleh ke belakang lihat apa yg berlaku. Dan aku nampak geng sue tengah marah sorang budak perempuan. Budak form 2... dia nampak nerd sikit...

"Hoi kau mata letak kat mana? Lutut?! Habis kotor baju aku! Kau nak ganti balik?!"

"Sori kak, saya tak sengaja.... Spek mata saya hilang... jadi kurang nampak sikit... Saya minta maaf kak... nanti saya ganti balik ya..."

"Argh! Dasar buta! Maaf  maaf pon tak guna baju aku ni dah busuk bau kari tau!"

"Ei, kau mampu ke ganti balik baju kawan aku ni? Nerd miskin macam kau ni... patut pergi mampos aje... Budak miskin yang hodoh!"

Budak tu menangis.

"Maaf kak....."

Sue ambil air ice lemon tea di mejanya dan curah di muka budak tu. Habis satu kafeteria ketawa lihat adegan tersebut.

"Tak payah nak nangis lah, huduh tau huduh! Miskin buat cara miskin! Kau ni tak layak masuk akedemi nii!" salah sorang kawan sue menunjai dahi budak tu berkali kali.

Aku ketap bibir geram. Memang pantang tok nenek moyang aku orang pandang hina dekat orang miskin. Geng sue ni.... perlu kena ajar sivik dgn aku!

Aku bangun dari tempat duduk aku. Lengan baju aku lipat sampai paras siku. Aku jalan ke arah mereka.

"Iman kau nak pergi mana tu? Jangan masuk campur wei" tegur Sara.

"Biarkan. Geng sue gedik tu memang perlu diajar pon" kata Qilah.

"PPAANNGG!!!"

Ya, aku tampar muka si sue gedik ni. Satu kafe senyap. Semua pakat tengok aku. Sue yg terkejut terus usya aku tajam. Tangan dia still kat pipi. Sakit gamaknya...

"Kau pahal hah?! Aku tak ganggu kau pon! Nak sibuk hal orang kenapa!" marah sue tolak bahu aku kasar.

Ei, pompuan ni. Cari nahas ni.

"Dey, pompuan gedik. Kau tu nak hina orang cermin diri kau tu skit. Kau dgn geng kau pon sama naik ja. Kau ingat kau kaya nampak style lah, miskin merempat gitu? Dia dah minta maaf kan. Kau pekak ke?" balas aku.

Kelly salah sorang geng sue datang depan aku.

"  Tak silap aku kau ni budak lembap yang slalu fail exam tu kan? Wau dah pandai nak ajar orang eh. Exam pon tak lepas, ada hati... Dasar otak udang"katanya.

Aku genggam penumbuk. Sabar iman sabar.

" Hey, sebodoh bodoh aku pon, aku still hormat perasaan orang tau. Bukan main sesedap je hina orang. Pandai buat apa kalau maruah diri pon tak jaga. Aurat pon tak tutup,tahu buat dosa jer. Baik pi kawan dengan setan!Ops,silap.Korang smua ni memang setan pon~Patutlah rasa panas... "balas aku semula.

MOON AND THE STARSWhere stories live. Discover now