Atikah bangun saat terasa perutnya memulas sakit perut.Dikerling jam menunjukan ke angka 5.
"Ehhh dah subuh ni..baik aku pergi melepas lepas tu solat."bebel Atikah.
Belum sempat dirinya memijak ke arah carpet terpandang 3 figura yang amat dikenalinya siapa lagi kalau buka Ariq,Afiq,Aziq.
"Hmmm apahal diorang ni...rindu aku ke takkan sampai semua kut"Atikah bergerak menuju kerah tandas dan mengambil wudhuk.
Atikah menunaikan solat subuh dan hingga salam terakhir .
"Ya allah ya tuhan ku aku memohon ampun disebabkan ke khilafan ku untuk melupakan dendam dahulu ya allah.Sungguh ku sakit bila di duga sebegini aku berharap dapat memutarkan balik masa untuk ku menghargai setiap detik kebahagiaan tapi semuanya mustahil aku buntu..aku buntu Ya allah kau berikan ku satu petunjuk untuk ku merasa erti kebahagiaan..tapi aku beruntung kau tak ambil ketiga-tiga abangku agar aku dapat berbagi rasa kasih sayang itu ya allah aku memohon kau berikan aku kebahagiaan sebelum aku menemui nanti ya allah aku ta" bersedia untuk menghadapi tapi aku akan mencoba amin..."
Atikah menangis dalam sendu tapi tak kedengaran takut membanguni ketiga-tiga abangnya.Selesai itu dia melipat telekung dan menyimpan ke atas katil.
Kedengaran pintu tertutup segera Ariq,Afiq,Aziq bangun.
"Argh..long ka..kakau.."Afiq terhenti.
"Aku dengar semuanya...aku tak pekak tau..aku dengar semuanya termasuk dia menangis"Ariq menunduk.
"Bila kita nak bagi tahu perkara sebenar?"Aziq bertanya.
"Entah lah aku tak kuat lagi nak bagi tau hal sebenar..tapi pada masa yang sama aku lemah tengok dia macam tu"
"Aku pun rasa macam tu Long..aku sakit tengok air mata dia ..aku sengsara tengok dia sakit di belakang kita"
"Hmmn aku janji lepas dia jalani peperiksaan besar tahun ni aku akan bagi tahu"
"Okey lah jom mandi ...and jom solat sama-sama"
"Beres bossku"
Di meja makan..
"Long petang ni adik balik tau lusa nak masuk uni dah"
"Ohhh boleh jer.."
"Along,ngah,chik ika..adik mintak maaf pasal semalam"Atikah menunduk ke lantai.
"Sayang"Afiq menghampiri Atikah yang dah berkaca.
"Adik tak kuat..adik sakit...adik rindu mak"Akhirnya Atikah rebah di dakapan Afiq.
"Shush...baby achik dah nangis...jangan lah comot nanti mekap."Achik turut memeluk Atikah.
"Achik ni kan..."Atikah ketawa.
"Ahahaha achik angah jer along tak nak peluk"Atikah tersenyum lantas menarik Ariq yang dah mendepakan tangan.
"Adik harap kebahagiaan ni kekal"Atikah hanya mampu berbicara dalam hati didalam dakapan wira-wiranya.
"Dah..dah cut drama pendek tamat.."Afiq bergurau.
"Ahaha...tu lah..jomlah makan adik penat tau masak"Atikah tersenyum melihat gelagat abang-abangnya.
"Jom"ujar mereka serentak.
Ditengah kegembiraan mereka tiba-tiba pintu diketuk.
"Asalamualaikum"
"Waalaikumsalam"
"Adik pergilah bukak pintu..."Ariq mengarah.
"Ala...malas lah suruhlah angah ke achik ke"Atikah buat muka sepuluh sen.
"Hmmm ngah..pergilah"Afiq mengorak langkah ke pintu dengan malasnya dan membuka pintu.
"Waalaikumsalam ye cari siapa ye cik?"Afiq bertanya kepada seorang perempuan yang kini berada di hadapan pintu utama.
"Oh encik ni orang rumah ni ye?"
"Ni saya wakil dari pandu"belum habis perempuan tadi berkata 'pintu di tutup' afiq dengan selamba kembali ke meja makan.
"Angah siapa tadi tu"tanya Atikah.
"Hmm pandu puteri pergi jual kuih entah.... tapi angah pelik muka lawa umur 20+tapi masih lagi nak pandu-pandu putri bagai"Afiq menggeleng kepala.
"Jadi angah buat apa?"
"Nak tau apa angah buat sayang?"semua memandang kearah Afiq.
"Angah tutup pintu terus sebelum dia panjangkan lagi script dia"Afiq ketawa dan diikuti Aziq serta Ariq.
"Adoiii angah kenapa buat macam tu kesian dia"
Atikah berlari ke pintu utama dan melihat keluar mujurlah bila menuju ke pagar Atikah sempat melihat seorang perempuan yang menarik troli ke rumah di hadapannya.
"Eh cik..cik..tunggu"Atikah memanggil perempuan tadi.
Perempuan tadi yang hendak melintas itu pun menoleh bila Atikah menghampirinya.
"Sorry cik kenapa ye panggil saya"perempuan tadi tu bertanya.
"Oh awak..tadi singgah rumah saya kan?"
"Rumah cik yang mana?"Atikah segera menunjuk ke rumah agam 3 tingkat miliknya.
"Oh rumah yang mamat tutup pintu tu."perempuan tu hanya mampu berbicara dalam hati.
"Yye..ye.ye saya ada ke sana"belum sempat Atikah berkata.
"Sayang...buat apa tu jangan lah berbual kat jalan nanti ada kereta bahaya tau"Afiq meluru ke arahnya dengan selamba.
"Maaf cik.siapa?..."
"Nisa"
"Oh cik Nisa datang tadi eh"Afiq memeluk pinggang Atikah.
"Ooo saya ni wakil dari Pandu Puteri bukan saya ye pandu putrinya tapi saya cuma cikgunya disebabkan semua murid ada kem musim cuti ni jadi saya lah menggantikan."
"Oh teruskan"
"Cik nak tak beli kek dan biskit buatan mereka sendiri?"
"Hmm berapa cik?"
"Kalau kek cuma $2 jer tapi kalau biskut $0.50 jer"
"Okay saya nak beli semua"Atikah tersenyum bila melihat muka terkejut perempuan tu.
"Be..be..betul ni cik?"
"Haah betul..plus bagi saya troli tu dan nah "Atikah memberikan $200 ringgit kepada wanita tadi.
"Tapi ni terlebih cik"perempuan tadi ingin mengembalikan baki tapi Atikah segera menolak.
"Keep the change "Atikah menyuruh Afiq menarik.
Perempuan tadi hanya tersenyum.
"Moga cik murah rezeki"
Di ruang tamu...
"Angah ni suka suki jer peluk pinggang adik tau.."Atikah geram.
"Haisshhh takpe kan adik ni sayang angah."
"Betul tapi kan..nanti dia fikir adik ni isteri abang habis mampus adik"
"Ahahaha tulah bengok sangat kenapa beli semua ni membazir je lah"
"Hmmm angah tak tau ni semua untuk Atikah lah dengan Ayu nanti kat kondo boleh makan"
"Ish budak ni kan"
"Ala..jap adik rasa lain lah.."
"Rasa apa?"
"Pftttt.."Atikah berlari ke biliknya semula.
"Sayang........."Afiq menjerit bergema hingga ke luar.
"Sorry angah sayang"Atikah membalas dari biliknya.
"Aish..budak ni kan dah tua pun nak eee...dah lah kentut pulak tu"Afiq ke dapur dan menyusun kek dan biskut tadi ke dalam beg agar senang Atikah bawak balik nanti.
So done forget to vote😘🌻
YOU ARE READING
Lirik Cinta Gangster
AksiCinta dalah tertulis didalam lirik tapi tapi jalan cerita lirik ni agak lain.Atikah dan Firdaus berjumpa secara tak senghaja sebagai guru dan student.Mereka mulai rapat dan Atikah menyorokkan satu rahsia yang mengundang bahaya antara mereka sekeluar...