16

117 10 8
                                    

Bart:
"Uw vrouw is flauwgevallen. U mag nu bij haar. Ik kom zo even kijken hoe het met haar gaat." Ik knik en de arts opent de deur voor me. "Bart..." "Ilse, lieverd, wat gebeurde er?" "Ik weet niet, ik was gewoon alles in de vaatwasser aan het doen en langzaam werd ik wat duizelig en voor ik het wist was het zwart." Ik geef Ilse een kus op haar hoofd. "Ik ben allang blij dat alles weer goed is." Plots gaat de deur open. "Hoi mevrouw, hoe voelt u zich?" "Goed, eigenlijk." "er is iets wat jullie moeten weten." Geschrokken kijk ik naar Bart die in mijn hand knijpt. "Wat dan?" Vraagt Bart bezorgd. "Gefeliciteerd, jullie worden ouders!" Ik kijk Bart met grote ogen aan. "U bent zeven weken zwanger." Bart springt op mijn bed en geeft me een knuffel en een kus.

*weer thuis

Hanna en Emma moesten van Bart thuis blijven, omdat hij niet wou dat vriendinnen van Hanna Ilse zo zal zien. Emma was boven en Hanna rende naar beneden. "Mam!!" Ze vloog in Ilse haar armen. "Ik was zo bezorgd, wat is er gebeurd." "Oh, gewoon een black-out." Hanna keek Ilse raar aan, maar besloot niet verder in discussie te gaan. Natuurlijk gaan we het haar vertellen, maar dat doen we morgen als Emma er niet is. Het is niet dat we haar vriendinnen niet vertrouwen, maar ik weet hoe het gaat in die middelbare scholen: één iemand weet het en meteen weet de hele school het.

Hanna:
"Mama en Bart doen raar." Zei ik tegen Emma. Emma trok haar schouders op en zei: "wat doen ze dan?" "Nou, gewoon. Het lijkt alsof ze iets verzwijgen ofzo." "Wat denk je dat ze verzwijgen dan?" "Naja, weet je het zal wel. Als het echt iets ergs is dan vertelt mama het toch wel." We gaan weer verder met onze nagellakken en kijken tegelijkertijd onze favoriete Netflix serie 'River Dale'.

*De dag erna

Ilse:
Ik word wakker en voel me hoe ik me nooit heb gevoeld, alsof ik de hele wereld aan kan. Ik ga rechtop zitten en kijk naar Bart hoe die lekker ligt te slapen. Zachtjes geef ik hem een kusje en stap dan het bed uit. Vandaag gaan we aan Hanna vertellen dat ze er een zusje of broertje bij krijgt. Ik kijk in de spiegel en fatsoeneer mijn haar een beetje. Ik loop naar beneden en zie dat Hanna en Emma al samen aan het ontbijten zijn. "Goedemorgen, dames." "Zo mam, jij bent vrolijk!" Lacht Hanna. "Tjaa....." ik trek de koelkast open en pak de yoghurt en wat fruit. "Heb je een beetje lekker geslapen Emma?" "Ja, heerlijk." "Mooi zo!" Na een paar minuten kwam ook Bart uit zijn bed. Hij zei de meiden gedag en gaf mij nog een kus. "Ik moet even naar de studio straks, dus kan jij Emma wanneer ze naar huis wilt een lift geven?" Vroeg Ilse. "Tuurlijk!" "Oh, ik kan ook gewoon met de fiets hoor." "Nee joh, Bart en Hanna zetten je wel even af. Is toch veel relaxter?" Emma knikte en bedankte Mij en Bart.

Ik had net gedoucht en wat make up opgedaan en was klaar om te gaan. Ik had met Karim afgesproken om nog de planning door te nemen, want ik begin weer volop met touren! Alleen zit ik wel met één klein dingetje....... Bart vind dit helemaal geen goed idee en het stomme is nog dat ik hem wel begrijp. Wat als een concert valt op een dag dat ik misschien niet helemaal fit ben door de zwangerschap. Nu voel ik me echt alsof ik 'powerwoman' ben, maar bij Hanna heb ik wel hele zware maanden gehad..... Naja dat zien we dan wel weer.

*avond

"Han, kom je even naar beneden schat." "Jaa, ik kom!" Ik nam plaats naast Bart op de bank en pakte het doosje erbij. Hanna liep naar ons toe en keek Bart en mij verbaasd aan. "Wat is er aan de hand?" Ik gaf Hanna het doosje en zei dat ze het mocht openmaken.

Hanna:
Ik opende het doosje en zag twee speentjes erin liggen. Huh? Wat is dit? Ik begreep het totaal niet. Totdat mama haar hand op haar buik legde begreep ik deze speentjes. "Omg, mam!!" Ik gaf mijn moeder een knuffel en Bart ook. "Huh, maar, hoe lang speelt dit al?" "Bart en ik hebben altijd al een kinderwens gehad, maar ik had nooit echt rust in mijn leven en ik wou eerst jou kennen en weten of je goed verzorgd werd, snap je?" Hanna knikte. "Ik ben zo blij voor jullie en ik had nooit durven dromen dat ik een grote zus zou worden!"

Bart:
Ilse en ik lagen in bed en Hanna was beneden nog even een filmpje aan het afkijken. "Ze reageerde leuk hè?" "Ja, gelukkig maar." Antwoordde ik terug terwijl ik Ilse een kusje gaf. "En jij word eindelijk vader!!" "En jij word weer een fantastische moeder!"

Hanna:
Ik pak het doosje met de speentjes en gooi het in de prullenbak. Wat denken ze nou, dat ik hierop zit te wachten? Eindelijk heb ik mijn moeder voor mezelf en dan krijg ik er nog een huilende baby bij. Het word of de baby of ik!

THE TRUTH Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu