"HAMBOIH. HANGPA ni dok sapu laman kalah orang nak raya!"
Fend dan K² angkat kepala mendengarkan suara yang menegur tu.
"Police officers kat Palestine tu semua tengah dok pakat usung penyapu kot dok bersihkan jalan nak sambut Ramadhan." K² kesat peluh di dahi dengan lengan kiri.Penyapu buluh di tangan kanan disandarkan pada perdu pokok cempedak.
Fend tolak cermin mata yang dah jatuh melurut turun dari hidung ditolak ke atas kepala. "Baru semangat sikit nak sambut puasa." Dia melabuhkan duduk di atas pangkin bawah pokok cempedak. "Tak ada la Tok serabut kalut nanti dok kena pakat kemas laman tengah Ramadhan.Baik dia concentrate ngaji ja."
Aidid pandang budak berdua tu silih berganti.Perlahan dia menggeleng.Apa-apa je la budak berdua ni.Tapi Alhamdulillah makin jadi orang.Sejak....Rasa yang tiba-tiba rasa berbuku di dada cepat-cepat ditepis jauh.
"Bila sampai actually?Tak tau pun korang nak balik kampung.Kalau dak boleh saing sekali." Aidid tanya.
"Petang semalam." K² yang menjawab.Dia melabuhkan duduk di sebelah Fend.
Angin petang datang menyapa.Menyapa dengan bawa datang sekali bau benda digoreng.Macam bau cakoi....eh..ke coq keria..eh...ke coq badak....eh....ke cempedak goreng?
"Patut prep nak sambut Ramadhan lagi meriah dari sambut Raya apa..." Fend betulkan letak cermin mata atas kepala. Dia paling pada K². Senyum lebar. "Tak sabar nak start." Mata dah bercahaya bersinar gilang-gemilang.
K² hanya senyum segaris sambil mengipas muka dan leher dengan tangan kanan.Panas berbahang.Tambah-tambah lepas sapu laman,Peluh mencurah macam Niagara!Ini pun nasib baik pakai Pagoda.Ampun sejuk sikit.
Aidid masih memerhati budak berdua tu silih berganti.
"Puasa insya-Allah lusa kot,eh?" Fend alih pandangan ke arah Aidid yang berdiri.
"Maybe."
"Then terawih start malam esok kot la,kan?"
"A'ah."
Fend kembali pandang K².Mereka berbicara guna mata entah membincangkan apa.Aidid masih lagi memerhati macam saintis tengok eksperimen punya result.
K² alih mata dari wajah ke Fend ke arah Aidid. "Nak join kitorang esok?"
"Pergi mana?"
"Subuh kat surau.Lepas tu terus tolong kemas surau,nak?" K² muka gaya tak ada apa je. "Malam esok dah nak start terawih.Mesti nak kena anginkan sejadah,sapu habuk,sapu laman segala bagai. Warm-up sikit la kot.Pahala marathon dah nak start."
Tinggi kening Aidid naik ke garis rambut.
Fend yang tengah pandang K² sengih lebar macam tak cukup muka.
"Fendy!Aman!Naik dulu!" Kepala Fend dan K² serentak berpaling ke arah rumah mendengarkan laungan suara Tok Awa tu. "Berhenti la kejap sapu laman tu....Coq badak Tok goreng dah nak sejuk balik dah ni ha!"
اَللّهُمَّ بَلِّغْنَا رَمَضَان
Ya Allah,sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan.
YOU ARE READING
Contengan Jalanan (Ramadhan Excerpts)
Ficción GeneralThe Ramadhan excerpts from Contengan Jalanan (published May 2011, ISBN ISBN: 978-967-5118-53-1) Goodreads : https://www.goodreads.com/book/show/11194664-contengan-jalanan