18

1.1K 57 0
                                    

"COME AGAIN. Come again." Ujar Tok 'Abdul Qadir bersungguh-sungguh.

"You're always welcomed to come back, brother." Imam Zakariyya mengukir senyum.

"Bagus sekali anak-anak muda semangatnya begini." Bapak Tono menggosok-gosok bahu Fend.

"May Allah always be with you, brother." Brother Ade mengangguk pada mereka berdua.

Fend hanya mampu mengangguk. Buat masa ni peti suara rasanya seolah-olah hilang fungsi. Solat subuh pagi tadi yang paling sayu sebenarnya. Masa salam dan peluk semua yang ada.

"Thanks. For everything." Chad mengukir senyum. "Only Allah can repay your kindness to us."

"La syukran 'alal wajib." Ujar Imam Zakariyya dengan senyum juga. "There is no need to say thanks for things that are wajib on us. It's our obligation to ensure your comfort."

"Jazakallahu khairan kathira." Semoga Allah member kamu sebaik-baik ganjaran. Fend pula mengucapkan. Kemudian dia mengerutkan dahi ke arah Imam Zakariyya. "Did I get it right?"

"Very good, brother. Very good." Brother Ade sengih lebar.

"Ooh... now you speak Arabic, masya-Allah. Alhamdulillah." Seronok betul Tok 'Abdul Qadir.

Ketawa pecah.

Akmal memandang jam di tangan. "It's about time." Kalau tak nanti takut tak sempat sampai ke lapangan terbang.

Fend dan Chad mengangguk. Beg di lantai dicapai.

"Affendy. Irsyad. "

Fend dan Chad angkat muka.

"You two. Very close. No fight." Pesan Tok 'Abdul Qadir.

Ketawa pecah lagi.

***

BEG DAH SELAMAT check-in, alhamdulillah. Macam ketika sampai dulu, suasana tak sesak sebab di tengah-tengah minggu. Mujur Akmal tak ada kelas hari ni. Boleh la nak tolong menghantar sampai ke sini.

"Terima kasih banyak la, Akmal." Chad sengih. "Memang banyak betul kau tolong kita orang ni. Tak terbalas budi. "

"Tak ada masalah." Akmal turut mengukir sengih.

"Ada rezeki jumpa lagi kat Malaysia, insya-Allah." Fend senyum.

"Hujung tahun ni kalau aku tak buat honours, aku balik for good. Kalau aku sambung pun, balik jugak untuk cuti. Ada rezeki berjumpa la kita, insya-Allah." Akmal turut berjanji.

"Kau ada nak kirim apa-apa ke Malaysia ke?" Chad ketawa.

"Tak ada apa nak kirim. Kirim salam kat Laut China Selatan."

Ketawa pecah.

"Kau orang kan tengah musafir. Tolong la doakan aku sekali. Doa waktu musafir kan mustajab. Lama tu dalam flight sementara nak sampai." Ucap Akmal kemudiannya.

"Tara hal, bro. Ku kenang dirimu dalam doaku." Chad dah keluar gaya pujangga.

"Bunga!"

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. ~ (al-Hujuraat: 13)

(excerpts from Contengan Jalanan  - Fend : 42)

Contengan Jalanan (Ramadhan Excerpts)Where stories live. Discover now