İnsan hayatı boyunca bir sürü soruyla uğraşmaktadır. Sorgulama ve düşünme her insanda az veya çok bulunan bir özelliktir. Zaten insanı insan yapan ve hayvandan farklı hissetmesini sağlayan şey de sorgulama ve düşünme yetisidir.
İnsanın kendine sorduğu sorulardan birisi de kim olduğudur. İnsan kendini, nasıl biri olduğunu, hangi duruma nasıl tepki vereceğini ve değişmez dediği özelliklerini arar. Çünkü insan her zaman boşlukları doldurmak ve bir şeyleri bir kalıba koymak ister. Lakin bu sorunun bir cevabı yoktur. İnsanı kendi yapan bir şey veya öz yoktur. İnsan kendisini aramakla bir ömrünü geçirir. İnsan hayatı boyunca kendini arar ve bulduğunu zanneder ve bulmadığını anlayınca yeniden arayışa geçer. Arayış böylece hayatı boyunca devam eden bir süreçtir. Ve burada anlaşılır ki ben kimim arayışı çoğu şey gibi yapay ve insanın kendi uydurmasıdır. İnsanın ne ve kim olduğu sadece yaptıklarının sonucu olarak diğer insanların seni nasıl gördüğüyle eşdeğerdir. Senin kim olduğun belli olan bir şey değildir ve her an değişebilen bir şeydir. İnsanın binlerce yıllık evrim sonucu elde ettiği bu beyni basite indirgemek ve her kişinin bir kalıbı vardır demek yanlıştır. Doğru olan soru ''Ben kimim'' değil ''Ben ne yapıyorum''dur. Yaptıklarımız da sürekli değiştiğinden dolayı kim olduğumuz da hareketlerimiz ve diğer insanlarda nasıl göründüğümüz ile ölçülür. Yani kişi kim olduğunu bilemez ve bildiğini söyleyen de kendini kandırıyordur. Nietzsche'nin de dediği gibi ''Kişinin kim olduğunu bilmesi için kim olduğunu hiçbir şekilde bilmemesi lazımdır.''. Yani kişi kendinin kim olduğunu bilmediği zaman kendinin kim olduğuna en yakın ve en doğru cevabı vermiş olur. Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir ve kişilik, ben dediğimiz şey sürekli değişim içindedir. Ona bir kalıp aramak ve değişmezliğini iddia etmek mantıksız, saçmadır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Felsefi Denemeler
AcakBaşka yazarların ve kendi fikirlerimi harmanlayarak hayatı sorguladığım ve üstüne düşündüğüm denemeler.