İnsan denilen canlı hep bir düzen arayışında olmuştur. Evrende bir düzen olduğu anlayışına sahip olmuşlardır. Bunun nedeni şu an yaşadıkları ve bir şeyler belli bir sistemle gittiği(gece gündüz, mevsimler vs.) içindir. Birçok düşünür bunu açıklamaya çalışmıştır. Demokritos her şeyin atomlardan oluştuğunu söyleyerek günümüze en yakın ilk nedeni (arkhe) ortaya atmıştır. Ona göre her şey atomlarda oluşuyordu. İlk neden ve bunun gibi felsefi soruların sorulma nedenleri bu dünyayı ve düzenini anlama çabasıydı. Bence bu düzeni açıklama arayışında en büyük gelişmelerden biri Pisagor'du. Pisagor matematiğin her şeyi açıklayacağına ve her şeyin sayılardan oluştuğuna ve sayıların düzen oluşturduğuna inanıyordu. Ona Matematik adını veren de oydu. Anlamı insan bilgisinin tümünü kuşatan demektir. Matematik aracılığıyla her şeyin tahmin edilebileceğine ve ölçülebileceğine inandı ve bu düşünce bizi buraya kadar getiren bilimi çok geliştirdi ve doğayı, evreni anlamamızı kolaylaştırdı. Yine de hala bu düzenin geleceğinin hepsini bilemiyor ve bazı şeyleri hala açıklayamıyoruz. Bunun nedeni belki şu anlık bulunamıyor olmaları veya bulunamaz olmaları olabilir.
Mevcut düzenin getirdiği düşüncelerden biri de düzenin mükemmel olduğudur. Gerçek şu ki bu elimizdeki düzenin en iyisi olduğunu veya mükemmel olan olduğunu bilemeyiz. Bir şeyin en iyisi ve en mükemmeli olduğunu başka şeylerle karşılaştırarak elde ederiz. Lakin mevcut düzenimizi karşılaştıracağımız başka bir düzen bilmiyoruz. Belki cidden olabilecek tek ve en iyi düzende olabiliriz. Ama belki de bizimki sorunlu ve kötü bir düzendir. Göründüğü gibi biz de bulunan bu evrende olduğumuz ve mantıklı başka fizik kanunları ve düzen bilmediğimiz için bu düşünceyi kanıtlayamaz ve bilemeyiz. Yine de bir düzenin, işleyişin olduğu kesindir. Aksi durumda bilimin bir işe yaramaması gerekirdi. Şimdiye kadar olduğumuz yere gelemezdik. Bilemediğimiz şey ise bunun mükemmel olup yaratılıp yaratılmadığıdır. Hayatında karanlıktan başka bir şey duyumsamayan birine aydınlığı anlatamayacağımız gibi başka bir düzen görmediğimiz taktirde bizimkine de mükemmel diyemeyiz. Bu savunma ve tersi saçma bir savunmadır.
Görüşlerinizi ve karşı fikirlerinizi bekliyorum. Böylece birbirimizden bir şeyler öğrenebiliriz.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Felsefi Denemeler
AcakBaşka yazarların ve kendi fikirlerimi harmanlayarak hayatı sorguladığım ve üstüne düşündüğüm denemeler.