"kahwin den..gan a..bang meran ka? Hehehehe Nak nak nak " Manis tersenyum Dan menangguk berberapa kali.
"Hahahahahahaha yeahhhhh abang janji, abang akan sayang Manis 100 juta kali!!!! Hahahaha mehh sini tangan tu ..nak pakai cincin tak ?" Imran membuka kotak cincin dan menyarungkannya ke jari Manis.
"Arghhhhh abang gembira sangat tau Manis !!!!" Imran menjerit kegembiraan lalu memeluk Manis.
"Maneh pun sama hehehehehehehe jom a..bang .. Maneh nak jumpa tok ujang nak tunjuk ni ..jom!!"Manis terus berlari ke padang untuk bertemu dengan tok ujang.
"Ehhhh Maniss!!!!" Imran ingin menahan tetapi Manis telah laju meninggalkan Imran.
Sampai dipadang.
"Atookkkkk uuuuujangggggg!!!!Maneh....nakkk..ka...whinnn!!!!" Manis menjerit keriangan sambil berlari keriangan. Dia asyik mengulang kata-kata yang sama.
Tok ujang yang sedang sibuk menjaga lembu menoleh ke arah Manis.
"Hahh..tak salah dengar ke aku nii. Ehh Dali! Kau dengar tidak si Manis cakap ape tu ??? Aku dah tua tua ni dah pekak agaknya... Kenapa aku dengar si Manis tu nak kahwinn..."ujar Tok ujang.
"Tttttokkk...tttok ...ttok tak salah dengar ...dia memang kata nak kahwin" Dali terpaku.
"Hahh!!! Kahwin sama sapo weihhh"Tok ujang terkejut.
Dali yang terpaku tiba tiba bersuara "ehhh tok entah entah si Mak Yam tu jual Manis! Suruh Manis kahwin dengan orang tua kaya dekat bandar ke ...yelahh dia kan tak suka dengan Manis ! "
"Ehhh kau ni Dali jangan buat aku seram Dali....kejam kejam si Yam tu...takkanlah dia sanggup jual si Manis !" Tok ujang cuba menidakkan kata-kata Dali.
"Ehh tok ...zaman sekarang ni semua orang nak duit tok ...yang banyak duit pulak ...nak perempuan ! Manis tu akal je yang yang tak sempurna...Luaran dia semua..q cantik ..lagi cantik dari orang biasa ..macam Cik Puan dulu.... Tak hairan tok kalau ade yang nak dia .."Dali berkata dengan bersungguh -sungguh.
" Betul juga kata kau tu Dali ..hmmm kalau betul apa yang kau kata ...Tok dah tak boleh sabar lagi dengan Yam tu .. kalau betul dia buat ...dia dah melampau .."Tok ujang mengetatkan kain pelikat yang dililit dipinggangnya.
Manis sampai di kawasan Tok ujang dan Dali.
"Huhh... aduiii.. penat..
Maneh ..penatt ..Maneh nak airrr!!"Manis rebah sambil tangannya meminta air."Poyolahh kau Manis ...selalu berlari keliling bukit saja je hahahaha hari ni pancit pulak dahhh hahahaha!!" Kata Dali sambil menghulur botol air miliknya.
Manis minum dengan rakus.
"Arghh..legaa..hehehehe hah a..bang Da..li ..Maneh nak kahwinnn!!!!"Tok ujang dan Dali saling berpandangan.
"Manisss cepat ikut tok!!! Kita jumpa si Yam tu !! Melampau lampau perangai dia sekarang! "Tok ujang tak dapat menahan amarah .
"Ta..pii tapii Maneh ..penattt!!"Manis mencebik..
"Manis..go..go..go... Dah cepat bangun!"Dali menolak Manis untuk bangun." Jap tokk saya nak ikut !!! Wan !!!! Tengokkan lembu ni kejap aku dengan tok nak keluar kejap !!" Dali menjerit memanggil Wan yang dikaki bukit dengan sekawan lembu yang lain .
"Yelahhh!!!" Wan membalas.
"Jom Tok !" Dali naik keatas motor roda tiga Tok ujang .
Sampai di rumah Mak Yam.
"Assalamualaikum!!! Yam ooo yamm Yammmm!!!!"Tok ujang terjerit jerit memanggil Mak Yam.
"Psssstt ...pssssttt ...a..bang Da...li hehehe Tok..nak.. marah ..Mak.. yam eihhh hhaahahaha"Manis berkata sambil berbisik.
"Hahaha ha ah sebab Mak Yam ...degil hehehe"Dali mengekek ketawa dengan Manis secara senyap.
"Hah kau tok ..apa yang kau terpekik pekik ni ...lembu aku tu siapa yang jaga hah..Ehhh kau Manis !!! Pergi masuk !!" Mak Yam mencekak pinggang.
"Jangan masuk Manis !!! Ehhh Yam sampainya hati kau !!! Kau nak kahwinkan si Manis ni dengan entah siapa siapa !! Apa yang dia buat sampai kau nak buat sampai macam ni sekali !!!" Marah tok ujang.
"Ehhh tokk ...kau ni dah sama cacat ke dengan si Manis !! Sejak bila pulak aku nak kahwinkan si Manis...lagi pun..mana ada orang nak dia !!!" Mak Yam sudah naik api. Dari marah di tingkap dia terus membuka pintu rumah Tuan Borhan.
"Habis tu si Manis ni kata dia nak kahwin ...dia nak nak kahwin dengan siapa kalau bukan kau yang suruh!"Tok ujang
"Tok!!! Tak de siapa pun lah nak dengan si cacat tu ...siapa je yang nak kahwin dengan dia ...hah mehh sini aku hantar pergi rumah tok kadi sekarang jugak !!!..Hah cepat cakap siapa ...
"Manis kahwin dengan Imran "Imran bersuara di belakang Mak Yam.
"Imran!!!!!.. Allah"Mak yam terkejut dan hampir pengsan.
Maaf andai ada terkurang ye ...
Nantikan tau sambungnya
Terima kasih..
Apa apa pun like dan comments tau kalau ada yang kurang.🥰
YOU ARE READING
Maneh.
Romance"Tanah ..Rumah !harta ni semua milik manis ...Korang tak de hak satu sen pun atas harta Tuan Tanah Borhan ..segala aset Tuan Borhan ..Manis adalah pemilik yang sah ..!"Pak Alang tidak lagi dapat menahan sabar ... "Manis tu cacat !!Dia tak layak pun...