"Ya Allah Manis !!" Tok Ujang segera membuka pintu kandang ...
"Manis ..Manis ...Panasnya badan dia ni ..."Tok Ujang memengang dahi Manis ...
"Dali !!!Dali !!!sini cepat !!!!suruh Wan start van !!"Tok Ujang memanggil Dali pekerja kandang lembu Tuan Borhan .
Dali dan Tok Ujang segera memapah Manis masuk ke dalam van ...
Sampai di hospital ..
Manis di bawa terus ke wad icu ..kerana demam yang terlampau panas ...sangat membahayakan bagi insan insan seperti Manis ..."Ya Allah ...selamatkan Manis Ya Allah ...sesungguhnya dia layak untuk mendapat kehidupan yang lebih sempurna dari apa yang dia dapat sekarang ini Ya Allah ...bantulah anak yang teraniaya ini ..."Tok Ujang berdoa bersungguh sungguh ketika mengerjakan solat sunat dhuha ...
Telefon Tok Ujang berdering ...
"Asslmkm ye Puan Yam ...saya kat hospital ni ..Manis masuk hospital ...badan dia panas sangat ...saya jumpa dia kat kandang pagi tadi ..." Tok Ujang menerangkan situasinya ...
"Ehhh Pak Jang ...aku upah kau jaga lembu ...bukan jaga si Terencat tu ...kau balik !!!Si Manis tu nanti tau lah aku jaga !!dah balik !!! Keje banyak ni ..lembu ni nanti hujung bulan ade yang nak beli ...kang kalau keding semua ..larilah customer aku !!"Mak Yam menengking nengking di hujung talian ...
"Yelah yelah ...saya balik Puan ..."Tok Ujang akur ...kalau tidak kerana hidupnya serta keluarganya memerlukan wang hasil dari pekerjaan menjaga lembu ...tak hingin lagi dia untuk bekerja ...lebih lebih lagi ..bermajikan manusia bertopengkan syaitan tu ...
"Manis ...Tok pulang dulu ...nanti Tok datang lagi ..."Tok Ujang membisik kepada Manis yang sedang berada dalam keadaan tidak sedarkan diri dek kerana suhunya yang semakin meningkat ..
Tok Ujang pun pulang ke kampung untuk menjalankan kerjanya ...
Tidak lama kemudian..Manis sedar dari pengsan ...
"Ma...maneh ..kat ma..ne ni ...huhuhuhu ..."Manis kelihatan takut apabila berada di dalam bilik wad pesakit yang asing dengan dirinya ...
Dia meronta ronta untuk menanggalkan salur air di tangannya ...
"Sa...kit ...huhuhu ayah!!!! ....A...kakk!!!"Manis menjerit jerit...
Kebetulan seorang pemuda lalu di hadapan wad Manis.
"Nurse !!!nurse!!!"Pemuda itu pantas berlari mendapatkan manis yang meronta ronta menanggalkan jarum ditangannya ...
"Sa...kit !!!"Manis menjerit sambil menunjukkan jarum untuk laluan air ditangan nya ..
"Tak ..takk ..ni sikit je ..."Pemuda itu memujuk ...
Nurse datang dan membetulkan semula jarum masuk air di tangan Manis ...
"Terima kasih Encik ...nasib baik cik nampak kalau tak boleh luka pesakit ni .."kata salah seorang nurse ...
"Aa...bang...Ma..neh nak ..balik ..."Manis menarik hujung lengan pemuda tersebut ...
"Manehh...manehh kene duduk sini sekejap ...nanti Ayah Maneh ambik Maneh ye .."Pemuda itu memujuk Manis semula...
"A...yah...dahh ..da..lam ..tanah ...ikut i..bu .."Manis menarik selimutnya ...
"Oohhh abang minta maaf ..abang tak tau ..okaylah ..abang nak balik dulu ...Manis tido ye .."Pemuda itu membetulkan selimut Manis ..lalu berlalu pergi ..
Tersentuh hati pemuda tersebut bila mengenangkan kata kata Manis ...
Di rumah Tuan Tanah Borhan
YOU ARE READING
Maneh.
Romance"Tanah ..Rumah !harta ni semua milik manis ...Korang tak de hak satu sen pun atas harta Tuan Tanah Borhan ..segala aset Tuan Borhan ..Manis adalah pemilik yang sah ..!"Pak Alang tidak lagi dapat menahan sabar ... "Manis tu cacat !!Dia tak layak pun...