Maneh

75 8 2
                                    

"hah Puan Mariammm hye apa khabar?!" Tuan Kok menyapa Mak Yam.

"Banyak baik banyak ong hahahaha hari ni mesti banyak menang punya!" Mak Yam ketawa besar.

Tuan Kok dan yang lain dijemput masuk kedalam rumah.

Mereka bermain mahjung sehingga larut malam.

"Lagi sekali !! Lagi sekali!!" Jerit Mak Yam .

"Heiii Yam !! You dah kalah berapa round dah ni ??!! You nak main lagi ke ? You ade duit ke mau bayar?" Tuan kok

" Aku tak kalah lagi !!" Mak Yam tidak berpuas hati.

Setelah beberapa kali Mak Yam kalah dengan teruk.

" Mariam sekrg bagi lu punya duit ..total semua 200ribu" Tuan kok meletakkan kaki di atas meja sambil menghisap cerut.

"Ayaa Tuan Kok you dengan I kann best friend takkan mahu tekan I sampai 200ribu " Ujar Mak Yam

Tiba- tiba pintu dikuak.
Kelihatan Cempaka yang baru balik dari klub malam berskirt pendek masuk.

"Mak?!"Cempaka terkejut melihat Mak Yam belum tidur.

" Cempaka naik!"Jerit Mak Yam setelah Tuan Kok memandang tajam kearah Cempaka

Tuan Kok mula berdiri dan ingin merapati Cempaka.

"Tuan jangan tuan ini anak I .." Rayu Mak Yam.

"Heii you dah tak da duit..hutang lagi banyak you mahu bayar guna apa? Atau you mahu jual ini rumah ?" Tuan Kok memandang sinis ke arah Mak Yam.

Mak Yam buntu, dia tidak boleh menjual rumah ini kerana geran dan dokumen ada pada Harum. Lagipun rumah ni dibawah nama Manis.

"Manis.."Mak Yam teringatkan manis yang sedang tidur di stor dapur..

"Baik i boleh jual tapi bukan rumah ni .." Mak Yam membuat tawaran.

" Apalagi you mahu jual?" Tuan Kok bertanya

" Kalau you setuju i boleh bagi lagi baik dari you nampak tadi tapi harganya tambah 100ribu"Mak Yam cuba menawar.

"Bagi i tengok dulu itu barang.."Tuan kok

Mak Yam terus menunjuk gambar Manis yang berada didinding rumah.

" Wahhh manyak cantik,putih tak macam muka you pun Mariam.."Tuan Kok

"Skrg ni you mahu atau tak ?" Mak Yam bertanya lagi.

" 100ribu tambah 200ribu jadi 300ribu untuk ini budak.."Tuan Kok berpikir semula.

"Ini budak ada sott you nak buat apa dia pun tak tahu.. tak lari lari untung you kalau dapat dia" Mak Yam cuba menjual.

"Ouhh gitu ka..baik ini budak wa bawak balik hari ini..Chai bawak 100ribu mari...tapi Mariam kalau budak ini lari ..wa cari lu tau.."Tuan Kok mengeluarkan duit dan membayar  Mak Yam.

" Tak lari punya.."Mata mak Yam telah dikaburi dengan wang yang banyak dihadapan mata nya.

" Mana itu barang ?!"Tuan Kok

"Sini.."Mak Yam menunjuk pintu stor tempat Manis tidur

" Wahhsehh lu banyak binatang oo. Mariam boleh sumbat lu punya anak dalam ni ?!" Tuan Kok terkejut melihat betapa kecilnya stor tempat Manis tidur.

Manis yang sedang tidur dengan nyenyak tiba-tiba digendong dengan kasar oleh org suruhan Tuan Kok.

"Ok Mariam wa balik dulu ..lu jangan cari ini barang lagi..heheheh"Tuan Kok tersenyum gatal.

"Beres toke hahahahaha selamat pengantin baru" Mak Yam melambai Tuan Kok didepan pintu.

Setelah mereka pergi..

"Mak !!! Mak jual Manis ke mak!!"jerit Cempaka

"Habis tu tak kan jual kau.."jawab Mak Yam selamba sambil mencium duit dihadapannya.

"Ya Allah mak..ape mak buat ni..dosa Mak ...lagi satu kalau kak Harum balik kita nak jawab apa dengan kak Harum..silap silap anak mak tu mengamuk macam orang gila babi kalau dia tahu yang mak jual Manis !"Cempaka bimbang bercampur sedih..

"Kau jangan cakap pasal dosa lah dengan aku... Ehh yang kau balik pakai skirt pendek macam ni tak pasal pasal jantan tu nak kau ..habis tu kau nak aku jual kau?! Lagi satu kalau pasal akak kau ..kalau kau tak cakap..takde siapa pun tahu pasal ni dah mak ngantuk" Mak Yam membidas

Cempaka terkedu di ruang tamu...tidak tahu mahu berbuat apa ibarat ditelan mati mak diluah mati bapak...tersepit antara simpati dan ketakutan.

Sementara Mak Yam dengan senang hati mengangkut wang hasil jualannya hari ini ke biliknya.











Wahh lama tak menulis youu...
Maafkan saya atas kelewatan yang amat sangat ni
Maklumlah busy membina kehidupan dialam realiti..
Doakan saya ok?💕
Insya allah jumpa lagi
Jangan lupa vaksin oii hahahahaha

Maneh.Where stories live. Discover now