Manis yang sedang lena terkejut kerana tiba-tiba di kendong oleh lelaki yang tidak dikenali..
Manis meronta sekuatnya namun apakan daya..badan kecilnya tidak mampu melawan.
Didalam kereta...
"Hahahahahaha ayoo adik manis jangan takut ...uncle manyak sayang sama kamu oo.." Tuan Kok mula memegang kaki Manis dan mencium kaki dan tangan Manis...
Manis terketar ketar ketakutan sehingga tidak terdaya untuk menjerit ...
Baru sahaja Tuan Kok ingin menciumnya muka Manis.... Seluar Tuan Kok basah terkena air kencing Manis yang sedang ketakutan...Tuan Kok terus menjerit dan menghempas kepala Manis ke tingkap..
"Banyak bodoh ini budak...lu kasi kencing wa punya kereta !!" Tuan Kok terus terusan memukul Manis sehingga Manis lembik tidak berdaya.
"Bos depan ada roadblock"kata Duan yang melihat cahaya biru dari kejauhan ..
Manis yang dalam keadaan separa sedar menyadari pintu kereta tidak dikunci dan segera membuka pintu dan keluar untuk melarikan diri.. Untung saja dia berlari di ladang miliknya jadi masih memiliki kepantasan untuk melarikan diri.
Tuan Kok yang terpana tidak sempat menahan Manis ...
"Babi!!!" Marah Tuan Kok.
Mereka baru sahaja ingin berhenti untuk mengejar Manis tetapi dihadapan ada sekatan jalan raya ..
"Nak berhenti ke boss?"Tanya Duan."Lu ada otak ka? Itu depan sudah ada polis lagi lu mahu berhenti ... Kasi jalalah itu budak tak boleh hidup punya.. Kalau kita cari ini budak kat sini nanti kita sekali bungkus tak balik!..Dah jalan!!" Kata Tuan Kok dalam keadaan geram sambil menghempas pintu.
Manis yang melompat keluar dari kereta terjatuh ke gaung dalam untung dirinya jatuh diatas timbunan daun kering ..
"Sakittt ibuu ayahhh...Manis sakit..."rintih Manis didalam hati ....Manis lekas berdiri dan berlari jauh kedalam hutan kerana takut dirinya akan dikejar..
Manis berlari sepanjang malam ...
Tiba-tiba satu cahaya dihadapannya sayup sayup kelihatan ..
Rupa-rupanya itu adalah tempat simpanan bahan konkrit ..
Manis tidak berfikir panjang, dia terus memanjat timbunan kalbat dan terbaring kepenatan kerana malam yang panjang yang telah dia lalui.."Allah... Manis sakit Allah ..kaki Manis luka😭 Tolong Manis...tolong Manis Allah...sakit sangat Allah..Manis sakit.." rintih Manis didalam hati.
Malam itu, hujan turun selebatnya bagai menangisi kehidupan Manis yang gelap tidak bersinar itu..
Kesejukkan sehingga mencengkam tulang tapi tidak lagi terasa kerana badannya terlalu lelah..."Angkat !! Angkat isi cepat!!"
Hingar bingar diluar kedengaran."Tu kalbat tu angkat 6 naik lori" Arah Azman pengurus pusat pembekal barangan konkrit.
"Tuann!!! Ade pompuan mana pulak mana ni !!???" Jerit Jeft pekerja gudang.
"Ape kau nampak pontianak ke jeft mana datang pompuan pulak ni ?"Azman berlari melihat sosok yang dikabarkan oleh Jeff.
"Perempuan betul Tuan, hidup lagi ni ..nak hantar pergi hospital ke Tuan ?" Tanya Jeff.
"Aduhhh datang mana pulak budak ni...macam mana dia boleh ada kat sini ? Turunkan dulu dia bawak masuk office Tokek kau call Opet suruh dia datang! Dah cepat angkat bawak turun.."Arah Azman.
Tokek yang merupakan pekerja disitu terus menelefon Opet yang juga merupakan bekas pegawai perubatan.
Azman terus mengapai telefon dan menelefon seseorang...
"Tok Ayah...kat gudang ada hal sikit.."baru sahaja Azman ingin melanjutkan bicara..
Manis mengamuk berang campur terkejut...
Masih trauma akibat malam pahit yang dilalui..
Manis terus melempar batu ke arah Jeff dan mengenai kepala Jeff ..
Mujur Jeff sempat mengelak hanya terkena serpihan batu .."Babi punya pompuan!!"Jerit Jeff yang marah apabila dibaling batu secara tiba tiba..
Manis berlari ketakutan dan memanjat longgokan batu kerikil dan mengancam untuk membaling sekiranya ada yang cuba menangkapnya..
Azman mengaru kepala..bingung dirinya tidak tahu mahu melakukan apa..
"Nak jangan takut kami bukan orang jahat...meh turun pakcik tolong mehh.."ujar Azman dengan lembut..
Manis terus menjerit dan menjerit sambil melempar batu kesemua orang ...
Tiba-tiba dunia Manis menjadi gelap gelita ...
Manis jatuh dari timbunan batu....
Melihat Manis yang berlumuran darah membuat semua pekerja terkedu dan segera meluru kearah Manis....….................................................................
Dikediaman rumah Borhan penuh dengan kereta mewah yang tak pernah dilihat..
Orang kampung yang melihat semua tertanya tanya akan pemilik kenderaan tersebut..
"Mana Manis ?.."ujar wanita yang segak berpenampilan selayaknya wanita kenamaan tidak nampak terlalu mewah tetapi cukup elegan dan menutup aurat...
Okay guyss jangan lupa komen dan like ye agak agak siapa yang cari Manis dan apa lah nasib Manis agaknya ... Jangan jemu ya untuk membaca 🤗
YOU ARE READING
Maneh.
Romance"Tanah ..Rumah !harta ni semua milik manis ...Korang tak de hak satu sen pun atas harta Tuan Tanah Borhan ..segala aset Tuan Borhan ..Manis adalah pemilik yang sah ..!"Pak Alang tidak lagi dapat menahan sabar ... "Manis tu cacat !!Dia tak layak pun...