73. Františkův návrh sňatku Marie a Karla

71 6 0
                                    

Seriál
Jelikož František zná vážnost svého zdravotního stavu a ví, že umírá, snaží se zajistit bezpečí Marii a její zemi návrhem možného manželství mezi jeho mladším bratrem Karlem a Marií.

Skutečnost
Sňatek mezi Marií a Karlem by byl značně problematický. Nejdříve by k němu musel dát souhlas papež pouze za předpokladu, že Marie a František své manželství nekonzumovali (což bylo možné s ohledem na jeho špatný zdravotní stav). Další problém byl věk nového krále, bylo mu pouhých 10 let. Marie by tedy musela na svatbu pár let počkat. Kateřina de Medici navíc vybrala Karlovi ženu až 9 let po jeho nástupu na trůn, která byla z rodu Habsburků. To znamená, že Francie hledala nového katolického spojence, navíc silnějšího než osamělou skotskou královnu. Spojenectví s Marií nebyla žádná výhra, když jejím oponentem byla anglická královna. Kateřina dokonce později plánovala spojenectví mezi Alžbětou a Francií v podobě sňatku jejího syna a Alžběty (neuskutečnil se).
+ 30 let zpět v dění se anglický král Jindřich VIII. dožadoval rozvodu, jelikož neměl se svou manželkou syna, což vnímal jako boží trest, protože jeho manželka Kateřina byla prvně manželka jeho zesnulého bratra. Opíral se tehdy i o bibly, kde je zakázáno oženit se s vdovou po svém bratrovi.

Zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charles_IX_of_France

Reign [Království] - seriál vs skutečnost Kde žijí příběhy. Začni objevovat