83. John Hawkins ve španělské klatbě

46 6 0
                                    

Seriál
John Hawkins se zde objevuje v souvislosti s objevnými plavbami do Nového světa, které hodlá vyslat královna Alžběta. V souvislosti s Johnem je i zmíněno, že se v době jeho pobytu v Anglii nachází ve španělské klatbě.

Skutečnost
Zde je problém především v onom slovním spojení Španělská klatba. O Johnu Hawkinsovi jsou v seriálu předloženy minimálně 4 pravdivé informace: jednak se skutečně jednalo o cestovatele, pak byl příbuzný Sira Francise Draka, většinu života strávil ve službách Anglie, a nakonec dříve skutečně působil ve službách Španělska. Avšak klatba obecně bývala uvalena z důvodu čistě náboženských. Buď mohla být uvalena tzv. papežská klatba (jako na Jana Husa) nebo klatba říšská (jako na Luthera). Klatba sama o sobě znamená zákaz vykonávání církevních úřadů pro církevníky, později může být následována vyloučením z církve (exkomunikací). U říšské klatby (neboli u achtu) se naopak jedna o vyloučení jedince z právní společnosti.
Zde by proto nedávalo žádný smysl, že by John Hawkins byl uvalen do klatby. Jednak se nejednalo o církevního hodnostáře, druhak nebyl ani poddaným Španělska (narodil se v Anglii). Taktéž pochybuji, že výraz Španělská klatba vůbec existuje, co tím tvůrci chtěli možná naznačit byl fakt, že Hawkins se účastnil akcí zaměřených proti Španělsku. John taktéž obchodoval s otroky.

Zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Hawkins_(naval_commander)
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Acht

Reign [Království] - seriál vs skutečnost Kde žijí příběhy. Začni objevovat