Proč se měl objevit?
Myslím, že přítomnost Jindřicha Navarrského v Království nebyla nutná. Byl ale minimálně jednou zmíněn Kateřinou de Medici, když mluvila o dětech Antonína Navarrského.
Avšak považuji za nutné udělat samostatnou část i o Jindřichovi, jednak proto, že krásně doplní mezery u kapitoly, týkající se Markéty. Pak také proto, že jeho jméno zde několikrát padlo, ať už v kapitole o uzavření osudu postav, nebo v zajímavostech. O samotném Jindřichovi jsem vám však informace doposud neposkytla.Poznámka: Mě osobně přijde Jindřich velmi zajímavý a chci se o něm určitě dozvědět více, moc se těším na 3. řadu Skutečné hry o trůny, kde bude pokračovat jeho příběh.
Proč byl důležitý?
V době seriálového dění byl sice ještě dítětem, avšak už tehdy byl dědicem Navarrského království. Jindřich se na francouzské politické scéně začal objevovat až během pozdější vlády Karla IX., především pak po sňatku s jeho sestrou Markétou. Hrál důležitou roli za vlády Jindřicha III. (viz válka tří Jindřichů), později se stal jeho dědicem a po jeho smrti prvním francouzským králem z rodu Bourbonů.O Jindřichu IV. Navarrském:
• Narodil se 13. prosince 1553 jako syn Antonína Navarrského a jeho manželky, Jany.
• Jeho matka, navarrská královna Jana, vyznávala protestantskou víru, ve které taktéž vychovala svého syna.
• Již jako mladý se připojil k protestantským silám během francouzských náboženských válek.
• Roku 1572 zemřela jeho matka Jana a Jindřich se tak stal v 19 letech králem Navarry.
• Stejného roku, 18. srpna, se Jindřich oženil sestrou Karla IX., katolickou princeznou Markétou z Valois.
• Pár dní po jeho svatbě bylo v Paříži zmasakrováno velké množství osob protestantského vyznání, během tzv. Bartolomějské noci. Jindřich byl ušetřen, za slib konverze ke katolicismu. Další 4 roky žil na dvoře svého švagra.
• Po útěku z francouzského dvora se opět přihlásil k protestantismu.
• Po smrti Karla IX. a nástupu Jindřicha III. na trůn se stal legitimním dědicem trůnu, avšak problém byla jeho protestanská víra.
• Problém s dalším nástupnictvím (zvláště když Jindřich neměl děti a František z Anjou byl mrtvý) vyústilo ve fázi náboženských válek zvanou jako Válka tří Jindřichů (skončila smrtí Jindřicha de Guise roku 1588).
• Po smrti Jindřicha III. 2. srpna 1589 se stal Jindřich králem, alepoň dle jména. Papež Jindřicha exkomunikoval a jeho nárok na trůn nebyl mnohými uznán.
• Jindřich nakonec opět konvertoval a nakonec byl korunován králem 27. února 1594.
• Roku 1598 vydal edikt nantský zaručující náboženskou toleranci pro hugenoty.
• Jindřich se během svého panování rozvedl se svou první ženou Markétou, se kterou neměl žádné potomky, a roku 1600 se oženil s Marií Medicejskou.
• Během své vlády přestavěl Paříž a podporoval umění.
• Podařilo se mu uzavřít mír se Španělskem a Itálií.
• 14. května 1610 byl smrtelně raněn katolickým fanatickým mnichem a byl pohřben v katedrále Saint Deniz.
• Jindřich je považován za jednoho z nejoblíbenějších králů Francie, vysloužil si třeba přezdívku dobrý král Jindřich nebo Jindřich Veliký. Jeho panování si lid dlouho připomínal.
• Roku 1614 byla postavena socha na jeho počest.
• Jeho syn zdědil trůn jako Ludvík XIII. Jeho dcera Alžběta se stala královnou Španělska, Christina se stala vévodkyni Savojskou a nejmladší Henrietta královnou Anglie.
• O Jindřichovi byl natočen i film Jindřich IV. Navarrský - není to sice nějaká pecka, ale snímek byl docela příjemnou podívanou.Zdroj: Skutečná hra o trůny: náboženské války
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Henry_IV_of_France
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Jindřich_IV._Francouzský
ČTEŠ
Reign [Království] - seriál vs skutečnost
Non-Fiction"Příběh" pro všechny příznivce seriálu Království, který vznikl jako reakce na komentář na CSFD, že tento seriál znásilňuje historii. Co zde najdete: - historické odchylky - zajímavosti o seriálu a hercích - porovnání s konkurencí a recenze ...