Det har gått en halvtimme och den där killen, som heter Oscar, har verkligen börjat gå henne på nerverna. Han är SÅÅÅ jobbig. Det är som att han inte fattar att hon inte är intresserad. Han bara fortsätter att flörta med henne. Och inte så särskilt bra heller. I alla fall inte om man frågar mig. "Men kom igeeeeeen. Kan jag inte få ditt nummer?" frågar han för säkert femte gången. "Nej" säger Felicia och suckar. "Jag har sagt att jag inte vill ge dig mitt nummer". Felicia tittar ner i boken igen och försöker att ignorera honom. Somliga människor förstår bara inte en hint, men den här killen förstår ju inte ens ord som bara kan betyda en sak.
Det har gått en timme nu. En och en halv timme själv med en jobbig tölp. En jobbig tölp som är lite extra jobbig och tölpig. Felicias mobil börjar spela låten Sister från tjejduon S!STERS. Vad bra, det betyder att Mia ringer henne.
"Hej gumman, hur mår du?" frågar Mia. "Jag har mått bättre" säger Felicia och blänger åt Oscar i någon sekund. Nu blir han nervös. Hihi. "Tänker du på något speciellt?" Å Mia. Lilla söta, fantastiska och underbara Mia. "Det är en jobbig skitstövel framför mig som har stört mig i en och en halv timme nu" Felicia försöker att låta bli att hånle mot Oscar men hon skapar någon form av leende när hon ser hur röd han blir i ansiktet. "Men fy. Vad har han gjort?" Vad ska hon svara på det? Det är inte så att hon skäms över det eller att hon har problem med att han vet att hon pratar om honom. Men när han sitter mittemot? Nej tack. "Emm" Emm är ett ådant ord som kan betyda att man funderar, är nervös eller något annat. Just nu är det något annat. Felicia, Mia och deras bror Anders brukade säga så om dom kanske fick en fråga i telefon och inte kunde svara då det skulle avslöja för mycket. Eller något i den stilen. "Kan jag gissa och du bara svarar snabbt?" frågar Mia. Å vad bra att hon fattar tänker Felicia och svarar att det går bra. "Har han varit elak mot dig och sagt elaka kommentarer till dig?" Ja typ, men ändå inte. "Näeej" svarar Felicia. "Har han varit flörtig och äcklig?" Nu snackar vi. "Ja och inte lite heller". Mia blir inte så glad som man kanske kan räkna ut. "Vilket kräk. Har han rört dig?" Felicia hör att hon nästan kokar. Om det är något som Mia verkligen hatar är det när någon inte lämnar Felicia ifred. Eller rättare sagt när någon inte blir lämnad ifred.
"Nejdå, du kan va lugn" säger Felicia och nästan ler. "Vad bra för om han skulle röra dig så skulle jag personligen komma oc..." Mer hinner inte Mia innan Felicia lyckligtvis avbryter. Du vill nog inte veta vad hon hade tänkt att säga. "Okej andas hjärtat" säger Felicia och talar med en lugn röst.
"Ursäkta" Felicia tittar upp och ser en äldre man som kanske är i 75-årsåldern som tittar på Oscar. "Ja?" Oscar tittar upp på mannen. Mannen som står i gången. "Hade jag kunnat få komma förbi? Jag sitter här bredvid dig" säger gubben och pekar på sätet bredvid Oscar som är en fönsterplats. Tack och lov tänker Felicia. Nu kanske, bara kanske Oscar kan lämna henne ifred. "Javisst" säger Oscar och reser sig upp. Under den här lilla händelsen så har Felicia lyssnat på sin arga storasyster som förklarar vad hon skulle vilja göra med alla äckel som finns ute i världen. "Okej, men du jag måste gå nu" säger Felicia som faktiskt väldigt gärna skulle vilja veta om Oscar kommer säga något när de lagt på. "Javisst, okej hejdå" säger Mia.
"Älskar dig"
"Älskar dig med. Puss Puss"
"Puss puss. Hejdå" säger Felicia och lägger på. Hon lägger ner mobilen i jackfickan och tittar upp på Oscar som ser rätt generad ut. "Förlåt mig" säger Oscar och gubben tittar på Oscar och sen på Felicia. "För vadå?" säger Felicia och låtsas som ingenting. "För att jag har varit så jobbig?" Den äldre mannen ser rätt förvirrad ut. "Va nej du behöver inte be om ursäkt" säger Felicia på ett sätt som får Oscar att bli ännu mer nervös. Som att hon ser förvirrad och förvånad ut på ett retsamt sätt. "Varför skulle du säga förlåt om 'du inte gjort något fel'?" Felicia härmade något som Oscar sagt till henne för typ 20 minuter sen. "Är han arg?" Oscar tittar nervöst in i Felicias ögon som nu blir förvirrad på riktigt. "Vem han?" Felicia fattar absolut ingenting men minst fattar nog den äldre mannen. "Din pojkvän" säger Oscar. "Är han arg?"
YOU ARE READING
Att säga ifrån (Pausad)
RandomAtt säga ifrån kan vara svårt, men ibland behöver man göra det. Det kan kännas tungt men det kommer att bli bättre. Felicia är en helt vanlig 24:åring men hennes sambo Stefan är en galning som kontrollerar och misshandlar henne. Felicia vill inte s...