"Varför undrar du?" frågar Felicia med ett litet leende. "F-för du pratade med honom. O-och du berättade om mig" stammar han fram nervöst. Man kan undra varför han bryr sig. Vad spelar det för roll vad hennes pojkvän tycker? Det är väl hennes åsikt som ändå spelar roll, eller? "Vad spelar det för roll?" Felicia får nu en lite allvarligare blick. Den frågan gjorde henne faktiskt lite irriterad. Varför bryr sig Oscar om hennes pojkväns känslor men inte om hennes? Är dom inte viktiga eller?
"Ursäkta men vad är det som händer här?" frågar den äldre mannen och tittar på både Oscar och Felicia. "Han här har varit väldigt jobbig och påtryckande mot mig i ca en och en halv timme nu" säger Felicia. Den äldre mannen gapar lite och vänder sig mot Oscar. "Men det är ju inte snällt" säger den äldre mannen. "Eee-hee det är inte riktigt såå.." börjar Oscar innan han avbryts av Felicia som har något, såklart, vettigare att säga. Felicia höjer ögonbrynet och böjer huvudet lite "Neheee, var det inte? Hur var det då? Var du bara superjobbig?" Oscar tittar på henne och tittar sen ner mot sina knän. "Nej" säger han kort och lite tyst. Han låter också rätt osäker. HA! Nu fick han så han teg. Bokstavligen. "Men vad är det för fel på dig?" säger den äldre mannen och tittar på Oscar. Han verkar rätt så arg. Eller upprörd? Felicia är hur som helst tacksam att den äldre mannen står upp för henne. Oscar svarar inte först utan fortsätter bara att titta ner på sina ben. "vet inte" viskar han knappt hörbart. "ursäkta?" säger mannen och sätter handen mot örat. Han är lite savage och det gillar jag. "Vet inte" säger Oscar lite tyst.
Det har nu gått 7 minuter. 7 minuter sen den äldre mannen som heter Leif la sig i. Tack och lov för såndana som han. Såna som han som kan hjälpa folk trots att man inte känner personen som behöver hjälp. En sådan med ett fint hjärta och som inte blundar för något eller någon. Sådana man kan lita på i vått och torrt. Han kanske inte har bevisat det än, men det kommer han att göra. Jag lovar er. Men i alla fall så började Leif och Felicia prata om allt mellan himmel och jord. Hon har berättat att hon ska hälsa på sin tremänning Izadora i Umeå och Leif har berättat att han ska hem till Umeå efter att ha varit på besök hos sina barnbarn. Oscar bara sitter där med sin mobil och låtsas att inte höra. Men alla vet att han lyssnar och noterar. Det är uppenbart. Men han säger ingenting och han gör inga ljud. Jag tror inte att han vågar. Han vill ju inte att de ska titta på eller säga något till honom. "Du har en pojkvän va? Vad heter han?" frågar Leif.
YOU ARE READING
Att säga ifrån (Pausad)
RandomAtt säga ifrån kan vara svårt, men ibland behöver man göra det. Det kan kännas tungt men det kommer att bli bättre. Felicia är en helt vanlig 24:åring men hennes sambo Stefan är en galning som kontrollerar och misshandlar henne. Felicia vill inte s...