17 | See you again

558 21 4
                                    

Sunyi sepi suasana dalam kereta Evan ketika itu. Aku memandang sayu tangan aku yang digenggam erat olehnya

"Jaga diri tau. Jangan sedih sangat, kalau rindu ni tak tahan sangat memang aku kejar kau dekat sana nanti." Aku memandang wajahnya dari tepi.

Aku akan merindui segalanya tentang dia. Sungguh.

Sampai di airport, aku meletak barang-barangku ke dalam troli dan check in tiket. Kami duduk di suatu sudut sementara menunggu masa gate dibuka.

Evan membelikan aku minuman. Aku menghirupnya beberapa kali. Aku tidak mampu berkata apa-apa lagi. Bagai tiada lagi hari esok buat kami.

"Are you okay?" Soal Evan memandang tepat ke arahku. Aku menggelengkan kepala laju. Dia mengusap kepalaku.

"Please be strong, I love you so much. Please don't be sad or beat yourself too much, okay?" Aku memandangnya dengan mata berkaca. Tanpa menghiraukan orang lain, aku memeluknya erat. Tak ingin rasanya kulepaskan. Aku ingin bersama dengannya setiap waktu. Aku tak mampu berjauh dengannya.

What is the point of living when he isn't with me, the one I love so deeply? How can I cope with the waves of sadness that come whenever he's not around?

"Please take care of yourself, don't let anyone hurt you anymore. I don't want to see any bruises on your face again. Can you promise me something?" Kataku.

"What?"

"Don't bear your pain all alone. I can be your ears too. If anything went wrong, please tell me okay?" Aku memandang tepat ke dalam matanya.

"I promise my baby," dia mengucup dahiku sambil mengusap-usap belakangku untuk menenteramkan jiwaku.

Beberapa minit kemudian, pengunguman untuk penerbangan ke Kota Kinabalu pun diumumkan. Evan memeluk aku buat kali yang terakhir sebelum melepaskan aku masuk ke dalam.

Dari jauh aku melihat dia tersenyum manis, aku cuba mengukir senyuman buatnya. Perlahan-lahan, kelibatnya hilang dari pandanganku. Aku meneruskan langkah ke depan tanpa berpaling lagi. Air mata aku tahan sekuat yang boleh.

See you again, Evan Clause.

•••

Tiada apa-apa aktiviti yang aku lakukan sepanjang di rumah. Aku yang anak tunggal hanya menghabiskan masa di perpustakaan mini dalam rumah itu. Setiap hari tinggal seorang diri kerana ibu dengan ayah sibuk kerja. Ibu aku jururawat manakala ayah aku pula guru.

Sudah beberapa hari aku sampai ke rumah itu. Bunyi telefon berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Pantas aku melihat gerangan si penghantar, Evan.

How your feeling?
Have a great day,
my baby.
Don't cry2 okayyy.
I love you😙

Pantas aku membalas mesej tersebut.

I'm good.
How bout you?

Same here.

Kami berbalas mesej, kadang-kadang dia menghantar voice note. Aku rindu suaranya jadi aku balik-balik tekan butang 'play.'

Evan tak pernah lupa nak mesej tanya keadaan aku. Video call pun selalu dibuat. But deep in my heart, I still miss his touch. Everything about him. I want to be around his arms.

Hari-hari berlalu, semakin berat rasa rindu di dada. Aku menyibukkan diri dengan membaca buku, membeli barang-barang dapur, belajar membuat kek, menanam bunga, dan membaca lagi. But nothing can't take away my mind from thinking about him.

I miss him so much. Aku harap dia akan datang ke sini jumpa aku.

Aku tidur dalam kepayahan, cuba menahan diri daripada menangis lagi dan lagi.

Esoknya, apabila turun ke ruang tamu. Aku melihat kelibat seseorang yang sangat aku rindui.

"Evan?" Aku terus berlari mendapatkannya dan memeluk tubuhnya erat.

"I miss you so much that I want to die." Dia memeluk aku kembali sambil mengusap kepalaku, satu perbuatan yang sangat aku rindui.

"Macam mana—" suaraku tersekat apabila tersedar daripada khayalan. Evan tiada di situ. Semua tadi hanya imaginasi aku semata-mata. Aku terduduk di atas sofa. Tanpa tertahan, air mata aku jatuh.

Only god knows how much I miss him.

"Troy okay tak ni?" Soal ibu ketika kami makan malam bersama. Mungkin dia dapat melihat kemurungan di wajahku.

"Okay je, why?" Aku cuba menceriakan diriku namun aku gagal menyembunyikan perasaan aku ketika itu.

"You look not okay at all," aku terdiam.

"Troy tertekan ke? Nak gi klinik ke?" Ayah mencelah.

"Takdelah, Troy ok je. Troy dah kenyang, saya naik bilik dulu," aku mengangkat pinggan yang masih berisi makanan dan membawanya ke singki. Sisa dibuang ke dalam tong sampah sebelum mencuci pinggan itu. Selepas itu, aku terus berlalu ke bilikku.

Aku mencapai telefonku. Tiada apa-apa mesej yang masuk maksud aku takde satu pun mesej yang sampai daripada Evan.

Aku hanya memandang sepi ke arah mesej terakhir yang aku hantar kepadanya pada 13 Nov yang lalu namun belum berbalas. Sekarang dah 23 Nov.

I think i'm pregnant 😜

Satu tick je. Aku dah cuba menelefonnya beberapa kali namun talian masuk ke peti suara. Aku menaip sesuatu lalu menghantar kepadanya.

Where r u?
I miss you.
Please call me.

Aku meletakkan telefon itu di dada. Mataku terkelip-kelip memandang siling bilikku. If he found someone better than me, then how about me? I couldn't even find someone better than him or lost feeling easily.

SKY WITHOUT CLOUD (BL)Where stories live. Discover now