"15 اوچاك ..الساعه 6 ص"
'الاسكندرية'تنام تلك الفتاه ذات السابعه عشر عام بشكل عرضي علي سريرها الصغير..تحتضن وساده صغيره ..تغطي جزي ضئيل من قدمها وينكشف ما بقي من ساقيها..يسقط شعرها الاسود الذي تتخلله خصلات ذهبيه من علي السرير يلامس الارضيه السيراميكيه من طوله..لتستيقظ تلك الصغيرة علي صوت والدتها"جيلااااان اصحيي يلاا مفيش وقت هتترفدي" ..تململت بتكاسل لتقول بصوت خافت لازالت اثار النوم به"ماما والنبي مش عاوزه اروح"
لتقول مرام بصراخ"يبنتي حرام عليكي ميس ريم اتصلت بيا وقالت لازم تحضري علي الاقل يوم في الشهر..انتي مروحتيش من اول السنه!!" ..تاففت جيلان لتعتدل بجلستها يغطي شعرها وجهها لتقول بسخرية"يعني مهي معروفه 3ث مش بيروحو مدرسه سبيني بقااا يماما بالله عليكي عندي درس الساعه 12 وانتي عارفه بيطلعوهم من الزفته دي 11 انا كده هقعد نص ساعه في الشارع.!" كانت مرام (والده جيلان) تقف امام سريرها ولا زالت مصره علي ذهابها للمدرسه..لتقول "بصي يقلبي طب روحي النهارده ومش هقولك روحي تاني عشان خاطري انا اكدت عليهم انك رايحه عشان هيعملولك انذار فصل" ..رفعت جيلان اصابعها الصغيره لتزيل خصلات شعرها من علي عينيها بطفوليه لتتظر لوالدتها لتقول..هتعمليلي بانيه فراخ طب!"..ابتسمت مرام لتقول بسعاده"هعمل الي نفسك فيه يلا بقاا اتاخرتي تعبتيني".. جيلان بمزاح"يوووه بقا منا قايمه اهو يكش تولع المدرسه دي بالي فيها..ماعدا ميس ريم..! " لتقول مرام بصياح مازح ."يبنتي حرام عليكي البسي انا جهزتلك لبسك اهو علي السرير البسي بسرعه عشان تفطري"..
لم تجيب جيلان ..كانت تاخذ حماما باردا لعله يفيقها من تكاسلها.. انتهت لتخرج تلف المنشفه حولها ترتدي ملابسها..لتقول بصراخ وتافف.."مااااماااا اييه ده هلبس احمرر تااني انا مصدقت مبقتش البسه!" .. كانت مرام تركض لغرفتها ظنا ان شئ سيء حدث من صراخ جيلان لتظل واقفه متصلبه امامها وهي تشتكي كالاطفال من ملابسها.لتقول مرام بحنان"يحبيبتي مالك طيب ماله الاحمر بيخليكي قمر..!"..لتقول جيلان بتافف"مهو عشان بيخليني اتعاكس مش عوزاه هاتيلي حاجه مخالف البسها مش هبقى منضبطه ف 3 كمان يماما..!"..لتقول مرام بحزن"انتي تعبتيني والله البسي الي انتي عوزاه الساعه داخله علي 7 وانتي لسه ملبستيش "..لتخرج مرام وهي تشعر بالصداع من الحديث..ككل يوم وكل خروج لابد من تلك المجادله.. دقائق وانتهت جيلان ..لتخرج مرتديه تنوره طويله كحلي غامق اللون وتيشرت مدرسي احمر تصنع شعرها ذيل حصان..لتضع حقيبتها وبها اغراض الدرس الذي ستذهب له بعد المدرسه.. لتجلس علي السفره ..
مرام بابتسامه"طب منتي لبستي اهو التيشرت صدعتيتي ليه..!".
اقتربت جيلان منها لتقول بتلاعب وهي تقترب منها.."وانا لو مقرفتكيش اقرف مين يقلبي".لتضع قبله حنونه علي وجنه مرام لتقول مرام"طب يستي ربنا يعقلك كده وتكبري بدل منا حاسه اني بربي حفيدتي مش بنتي"..لتقول جيلان وهي تنحتي لربط حزائها.."ادعيلي يماما"
لتقول مرام بابتسامه واسعه"ربنا يوفقك يقلبي وينو لك طريقك"..ضيقت جيلان مابين حاحبيها لتقول مصطنعه الحزن"فين الدعوه بتاعتي؟"..
لتتسع ابتسامه مرام وتقول"ربنا يرزقك الزوج الصالح والزريه الصالحه .. انزلي بقاا اتاخرتي!!"
انحت جيلان لتقبل يديها وتنزل درجات السلالم ببطء تضع الهندفري والذي لا غني عنه بالنسبه لها ..لتتجه للمواصلات "سيدي جابر لو سمحت!"
ليقول السائق:اتفضلي يأنسه..لتركب مع باقي الركاب وتذهب للمدرسه..
أنت تقرأ
تحت تاثير عشقه..
Romanceهل للقلوب المحطمه امل في ان تعود كسابق عهدها ..ام انه كتب عليها ان يري العالم كله اثار انكسارها ..؟! قريبا..