Jam di pergelangan tangan aku pandang lalu meyandar pada kerusi pejabat. Ruang pejabat itu agak lengang, staf yang lain sudah keluar makan tengah hari.
Aku mengerling ke bilik pejabat encik Harraz, mungkin dia pun sudah keluar.
Bekas makanan dalam laci aku capai lalu kaki melangkah ke pantry, hari ni hari berjimat bawa bekal makanan dari rumah. Air mineral dalam peti sejuk aku ambil sebotol lalu berlalu ke meja. Kerusi tinggi aku tarik dan melabuhkan punggung ke atasnya.
Bekas makanan aku buka satu persatu, ada nasi goreng, ayam goreng dan sayur campur. Tangan ditadah untuk membaca doa dan sudu dan garfu dicapai. Aku makan dengan senyapnya.
“Uhuk! Uhuk! Siapa yang sebut nama aku ni?”, dadaku tumbuk perlahan dan belum sempat aku mencapai air mineral ada tangan yang terlebih dahulu membukanya dan diserahkan kepadaku.
“Minumlah"
"Err terima... Uhuk! Kasih"
Aku pantas mencapai botol air mineral dan meneguknya. Argh lega!
Kerusi di sebelah ditarik.
“Lain kali makan elok-elok”
Bibir aku lap menggunakan tisu dan memandang orang yang duduk di sebelahku.
“Encik tak keluar lunch ke?”
“Baru nak keluar tapi terdengar orang batuk tersedak tadi”
Aku diamkan diri sambil menguis nasi, segan nak makan depan encik Harraz.
“Bawa bekal ke hari ni?
“Ya, saya macam malas nak keluar lunch hari ni”
“Awak yang masak?”
Aku mengangguk. Yelah aku yang masak dah aku tinggal sorang diri kat apartment tu.
“Nampak macam sedap je nasi goreng tu”
“Biasa je encik”
“Saya nak rasa boleh?”
“Tapi saya dah makan makanan ni encik, takkan encik nak share dengan saya”
“Bukannya kotor pun kalau awak dah sentuh. Saya lapar ni lagi-lagi tengok nasi goreng awak tu”
Aku terdiam tak tahu nak cakap apa nak buat apa sekarang ni.
“Awak nak bagi tak?”
“Hah?”
Encik Harraz pantas merampas sudu ditanganku dan menyuap nasi goreng ke dalam mulutnya sambil terangguk-angguk. Sedap sangat ke? Nasi goreng je pun.
“Sedap”, komennya.
Aku mengukirkan senyuman yang kekok.
“Pandai awak masak, walaupun hanya nasi goreng je tapi sedap. Nah makanlah”
Alamak takkan nak kongsi dengan encik Harraz pula?
“Tak apa, encik makanlah”
“Takkan awak tak suka share makanan awak dengan saya?”
“Bukan macam tu encik, saya…”
“Kalau macam tu makan sama-sama. Kejap saya ambil sudu lain untuk awak”, encik Harraz menuju ke kabinet dan menyuahkan sudu dan garfu yang lain.
“Terima kasih”, ucapku walaupun aku nak lari je dari keadaan ini.
“Okay jom makan”
Aku hanya menurut walaupun sebenarnya kekok nak mampus aku rasa sekarang ni, berdepan dengan encik Harraz je pun aku dah segan ini kan pula kongsi makanan sama-sama.
YOU ARE READING
SUAMIKU ENCIK DUDA HOT
RomanceDisebabkan pertemuan tidak diduga menyebabkan Naura semakin dekat dengan jejaka yang tidak dikenalinya dan jejaka yang cuba untuk mendekati Naura tanpa rasa erti berputus asa sejak kali pertama berjumpa dia sudah rasa bibit cinta buat si gadis itu...