BAB 11

50 3 2
                                    


Millicent's Pov

Di dalam sebuah bangun an yang berdiri indah dengan ukiran dan hiasan yang halus buatannya serta diikuti dengan suasananya yang sesungguhnya aman dan tenteram dari kesibukan bandar kota, masjid, sebuah binaan yang indah dari jangkauan manusia. Tempat dimana ketenangan dunia amat jauh bezanya bila seminit diluangkan disini.

     Masjid ini sungguh cantik dan indah, besar ruangnya, karpet, sejadah dan alquran kelihatan baru ditukar Dan berbaum harum sungguh.

     Subahanallah.

     Berdiri ditengah-tengah bangunan suci ini, aku yang lengkap berpakaian kurung pahang yang berkainkan jahitan tenunan yang halus serba putih dan selendang chiffon labuh menutup dada aku. Aku terkedu. Apa yang aku buat dekat sini. Mataku merayau melihat seluruh isi masjid, mana tahu mungkin terserempak dengan imam atau orang mana-mana tetapi tiada seorang pun yang kelihatan.

     Jujur. Aku memang seorang yang agak penakut bila ditinggal seorang diri tetapi kali ini bila aku keseorangan, aku tak takut. Malah aku rasa...ditemani?

     Aku tak rasa takut dan aku rasa dilindungi. Ya Allah tendang sungguh perasaan ini.

     Kenapa aku dekat sini? Mana semua orang?

     "Dee! Nalysha!" aku menjerit nama sahabat aku dengan harapan mereka keluar dari mana-mana ruang tetapi tidak. Hanya kesunyian membalas.

     Aku mula merasakn tidak senang hati. Apa yang berlaku? Dan kemudian satu nama yang terlintas dalam kepala aku selain dua orang sahabat yang aku kenal.

     "Adam... Adam.... Adam!... Adam!!"

     Diam.

     Tiada balasan. Hatiku mula merasakan beban yang teramat baru seminit lepas aku bersama Adam, lelaki yang aku beru kenal tak sampai 24jam tetapi nangis sebab dia. Hah?

    Tanpa aku sedar, air mata mula menitis dari mataku. Aku mula bertanyakan kenapa aku menangis. Kemudian bagaikan satu tamparan didada aku.

   Rindu. Risau. Sayang.

   Wau... Aku mula menangis. Aku mungkin gila sekarang ni. Wake up Millicent, kenapa nak rindu Adam tu tiba-tiba?

     "Assalamualaikum-warahmatullah, Assalamualaikum-warahmatullah"

     Lantas kepala aku berpusing kebelakang apa bila telinga aku menangkap suara halus garau lelaki yang cukup membuat aku gila apabila hanya mendegar nama dia. Adam.

     Tidak jauh dari aku hanya 1 meter. Lelaki yang berbadan tegap, berkulit kuning langsat yang berpakaian jubah putih labuh menghiasi dirinya, Adam yang sedang memberi salam bagi mengakhiri solatnya di atas sejadah biru cair. Badannya memebelankangkan aku.

     Adam, selepas memberi salam kepalanya dipusingkan perlahan dan kemudian sebuah senyuman yang terukir pada wajahnya yang kacak bagaikan lelaki melayu terakhir itu. Lalu dia berkata,

   "Assalamualaikum, bidadari"

   "woi, bangun!"

   Bagaikan kena panahan petir satu tepukan halus be rehat didahi aku. Reality hits yang aku tahu suasan yang aku baru lalui tadi hanya MIMPI. YA ALLAH SEDIHNYA. Apabila sesusuk tubuh seorang lelaki yang cukup aku kenal berdiri didepan aku, Adam terse yum kambing apabila aku buat muka tak puas hati.

MIKEWhere stories live. Discover now