Cik Bunga III

272 22 0
                                    

    Darren termenung di tempat duduknya. Merenung ke arah skrin komputer yang memaparkan homescreen dengan gambar pemandangan kota Swiss.

   Fikirannya sudah melayang jauh. Membayangkan dirinya berada di pergunungan Muller. Berjalan-jalan sambil menghirup udara segar di Swiss Alps sambil berpimpin tangan dengan seseorang.

    Tangan yang digenggam kemas dipandang. Senyumannya mekar berbunga. Tangan itu dibawa ke bibir. Wangi. Baru saja dia hendak mengucup tangan itu...

   Pap! Lamunannya tersentak. Satu fail berwarna hitam mendarat kemas di atas meja. Insan yang sedang bercekak pinggang di hadapannya dipandang. Wajah papanya Adam Lee Abdullah terlihat garang.

   "Papa... Bila sampai? " Darren tayang sengih.

   "Apa benda yang Darren buat ni?" Adam Lee terus kepada inti bicaranya. Darren hanya mampu menggaru kepala yang tidak gatal sambil mendengar nasihat papanya berkaitan itu dan ini.

   Sesekali bahasa Mandarinnya terkeluar bercampur dengan bahasa Inggeris dan Melayu. Darren hanya mampu mendengar dengan tenang.

    "Papa duduklah dulu. Nak air? " Dia menyelit apabila papanya berhenti sejenak untuk mengambil nafas. Pandangan Adam Lee mencerlung dengan bicara anak bongsunya yang selalu saja santai itu. Tidak pernah hendak serius. Entah apa nak jadi.

   "Darren make sure that everything is at it place before you sent it. Papa will check again tomorrow morning. Understand?" Adam Lee akhirnya memberi kata-kata terakhir setelah puas berbicara.

   Darren tayang senyum. Apa-apa pun, jika sudah dilawat oleh tuan presiden itu merupakan satu kehormatan baginya. Sebotol mineral dihulur buat papa tersayang. Adam Lee menyambut dan meneguknya sopan. 

   "Hao baba." Darren akur. Dia tahu akan silapnya. Walaupun dia kelihatan selalu saja santai, jika dia serius akan dilakukan  dengan serius.

   "Tapi maksudnya nanti Darren balik lambatlah pa, nanti mama cari macamana?" Sengaja menggunakan nama mamanya, Darren sengih lagi menayangkan barisan gigi putihnya.

   Adam Lee hanya mampu memandang wajah anaknya geram. Macam nak dihempuk saja kepala anak itu dengan botol kosong di tangan. Namun memikirkan wajah garang isterinya di rumah, dia tidak berani.

   "Bawa balik rumah. End of discussion. Goodbye and get home early." Dia bangun dan keluar dari pejabat Darren tanpa menoleh lagi. Nanti akan ada saja alasan anak itu.

    Senyumannya lebar saja melihatkan tubuh papanya yang menghilang di sebalik pintu. Nasib baiklah dia anak kesayangan mama. Tidak sabar rasanya hendak pulang dan makan masakan mama.

  
   Dahlia memandang wajah papa yang sedang lena di atas sofa. Rasa sayu menghimpit hatinya melihatkan keadaan papa yang lemah itu. Teringat dia akan kata-kata papa sebelum papa berehat tadi.

   "Papa nak rehat. " Senyuman papa terlihat lelah. Dahlia hanya mampu akur sebelum membantu papa untuk berbaring di sofa.

   Jam sudah menunjukkan ke angka lima. Dahlia akhirnya menghampiri tubuh papa. Dia berlutut di sisi papa sebelum bahu papa ditepuk perlahan.

   "Papa..." Dahlia bersuara perlahan namun cukup untuk didengari di ruangan yang sunyi itu. Kaku. Jantung Dahlia mulai berdegup lebih kencang. Dada papa juga tidak ada pergerakkan.
  
   "Papa! " Dahlia menggoncangkan tubuh papanya. Masih kaku. Airmata sudah merembes di pipi. Bergegar tangannya meletakkan jari di hidung papa. Tiada terasa akan hembusan nafas papa.

    Dahlia menangis semahu-mahunya. Tubuh kaku papa dipeluk erat sambil tangisannya kedengaran kuat. Walaupun mereka sudah sedia maklum akan itu, dia masih tidak dapat menerima kenyataan.

My Stories [ Himpunan Cerpen ]Where stories live. Discover now