Wajah lelaki itu dipandang tidak percaya. Terkelip-kelip matanya mendengarkan luahan lelaki itu. Wajah penuh berharap itu direnung. Suasana kafe yang sunyi menambahkan lagi kejanggalan di antara mereka.
"Awak tak perlu jawab sekarang. I can give you time." Lelaki itu bersuara memecahkan kesunyian di antara mereka. Si gadis bertudung kelabu tunduk memandang jari. Lama mereka membisu sebelum akhirnya dia meminta diri untuk pergi.
Lelaki dengan wajah yang terlihat sempurna itu hanya mampu memandang kepergiannya dengan jiwa yang sedikit tenang. Hilang sudah bebanan yang mengisi jiwanya setelah sekian lama.
Jika saja gadis itu menolak luahan
hatinya, dia sudah bersedia. Walaupun pasti prosesnya akan cukup lama untuk mengubati jiwa.Gadis bertudung kelabu itu menyentuh dadanya. Degupan jantungnya berdetak hebat. Luahan lelaki itu benar-benar membuatkan dia tidak tentu arah.
Pintu rumah yang terbuka luas dimasuki tanpa memberi amaran seperti biasa. Rakan-rakan serumahnya yang sedang melepak di ruang tamu memandangnya hairan.
"Nadean! " Panggilan Satya mematikan langkah Nadean. Terus saja dia menoleh dengan wajah kebingungan. Satya, Diana dan Khadijah memandangnya penuh persoalan.
"Maaf! Aku tak perasan tadi." Nadean tayang wajah bersalah. Satya masukkan biskut chipsmore ke dalam mulut. Dikunyah perlahan.
"Tak apa. Kau okay tak ni? " Satya bertanya prihatin. Nadean tayang senyuman.
"Aku okay. Aku naik atas dulu. Korang lepaklah." Masing-masing hanya memandang kepergian Nadean ke tingkat atas.
Walaupun sudah biasa menangkap gadis itu dalam keadaan berangan, pertama kali Nadean terleka sampai macam tu. Sampai tak perasan dengan mereka.
"Haqel." Teguran Darren mematikan lamunan Haqel. Darren duduk di hadapannya."Kau kenapa ni? Asyik termenung je aku tengok." Haqel bersandar pada kerusinya. Wajah santai Darren dipandang.
"Kau... " Haqel tidak dapat menghabiskan bicaranya. Dia mati kata. Darren angkat kening. Main jeda pula. Haqel berdehem.
Haqel membetulkan duduknya. Belakang tengkuk diurut perlahan. Fail-fail di atas meja disusun kemas sebelum dia bangun dan memasukkan kerusi ke bawah meja.
"Jomlah keluar lunch." Darren terkelip-kelip. Hairan dengan Haqel yang lain daripada biasa itu. Beberapa hari itu dia asyik termenung saja. Hendak dicakap tentang masalah kerja, kerjanya selalu sempurna.
Nadean memandang susuk tubuh itu dari jauh. Dia menyorok di belakang kaunter, takut-takut kalau lelaki itu melihatnya. Qirana yang menjaga kaunter berkerut-kerut dahi melihat perlakuan majikannya itu.
"Cik Dean okay ke? " Nadean yang terjenguk-jenguk terus duduk di atas lantai. Senyuman manisnya dihadiahkan buat Qirana. Qirana tergelak kecil. Lucu dengan perilaku Nadean.
"Nadean ada? " Suara yang kedengaran menenangkan itu mengejutkan Qirana. Dipandang susuk tubuh yang tidak asing lagi di hadapannya itu. Seketika terdetik di hatinya akan kesempurnaan lelaki itu.
Qirana memandang ke arah Nadean di bawah kaunter. Gelengan Nadean membuatkan dia faham. Dipandang semula ke arah Haqel.
"Bos tak ada." Haqel melepaskan keluhan.
"Baiklah. Order macam biasa ya. Meja nombor 6." Setelah mengatakan itu, Haqel berlalu ke mejanya. Qirana yang sudah biasa dengan pelanggan tetap mereka terus mencatit pesanan biasa mereka.
YOU ARE READING
My Stories [ Himpunan Cerpen ]
DiversosHimpunan cerita pendek dan mungkin juga panjang. Cerita yang tidak diketahui bila akan berakhir. It comes from the soul.