September 1997"Teratai, emak panggil pulang! Makan!" Panggilan Khusyi membuatkan anak kecil dengan mata yang bulat itu berlari-lari anak menghampirinya. Mereka berpimpinan tangan untuk pulang ke rumah.
"Lily! We've not done yet!" Panggilan Charleston membuatkan Teratai menoleh. Senyuman manis diukir buat Charleston. Anak Inggeris yang sudah hampir setahun menjadi teman sepermainannya.
"I'll be back later! You go home too! Eat first!" Charleston hanya mampu melepaskan keluhan mendengarkan itu. Rumah kecil yang mereka bina daripada dahan kayu yang patah dan daun-daun kering itu akhirnya ditinggalkan saja.
Di sebuah Villa besar yang terletak di atas bukit, seorang lelaki di lewat usia 30-an duduk di beranda rumah. Dahinya berkerut-kerut membacakan isi kandungan surat di tangannya.
Charleston melangkah malas menghampiri ayahnya. Rambut kuning keemasannya beralun ditiup angin petang.
"Charleston Sylvester, where have you been this entire morning?" Pertanyaan Morrison Sylvester membuatkan tangan kecil yang baru hendak memulas tombol pintu terhenti.
"I'm playing with Lily." Charleston berkata jujur. Morrison melepaskan keluhan.
"Have you done packing up your things?" Pertanyaan itu membuatkan Charleston terdiam. Tangannya menggenggam penumbuk.
"I don't wanna leave this place! This is my home!" Charleston membentak dan berlari meninggalkan villa tersebut tanpa sempat dihalang oleh Morrison.
Lelaki itu hanya mampu mengurut kening melihatkan tingkah Charleston. Apa yang pasti, tingkahnya berkait rapat dengan Lily yang selalu dia ceritakan. Mungkin dia sudah silap membiarkan anak kecil itu berteman.
Teratai menjenguk di sebalik jendela. Melihat kalau-kalau Charleston muncul di situ. Namun tiada kelihatan kelibatnya di mana-mana.
"Abang, Teratai hendak keluar. " Wajah Khusyi dipandang penuh pengharapan. Khusyi menggelengkan kepalanya. Emak mereka sudah pesan tadi, Teratai tidak boleh keluar lagi.
"Tak boleh." Khusyi cuba bertegas, namun wajah meminta simpati Teratai terlihat sangat kasihan. Mata bulat itu sengaja dikecilkan dengan bibir yang dijuihkan.
"Tolonglah abang, sekali ini saja. Teratai sudah berjanji dengan Charles. Nanti dia tunggu Teratai." Teratai tunjuk jari kelingking. Khusyi akhirnya membenarkan. Namun hanya untuk sebentar.
"Lekas pulang sebelum emak pulang dari sawah." Teratai mengangguk laju. Sebelum keluar dia sempat mengambil satu biji kopi yang sudah dikeringkan.
Tiba di tempat mereka mendirikan rumah kecil, Charleston terlihat sudah duduk menantinya di bawah pohon rambutan. Teratai tersenyum riang melihatkan si rambut kuning itu.
"Charles!" Charleston yang tunduk mengangkat wajah. Senyumannya terlakar indah melihatkan wajah ceria Teratai. Lesung pipitnya terlihat manis saja.
"Lily! I thought you didn't come." Wajah si kecil kembali bersinar. Buat seketika, dia lupa yang keluarganya akan meninggalkan tempat tersebut.
"Here. I brought something for you." Charles menghulurkan tangan apabila Teratai ingin memberikan sesuatu di dalam genggamannya.
Apabila Teratai letakkan sebiji kopi yang sudah dikeringkan di atas tangannya, dahi Charleston berkerut.
"Why are you giving me this?" Teratai tayang sengih. Dia tidak menjawab pertanyaan Charleston. Hanya senyuman yang diukirkan buat lelaki itu.
YOU ARE READING
My Stories [ Himpunan Cerpen ]
SonstigesHimpunan cerita pendek dan mungkin juga panjang. Cerita yang tidak diketahui bila akan berakhir. It comes from the soul.