hoofdstuk 42

665 14 1
                                    

pov. Liam (surprise!! :))

'Oké dus, vertel me wat is er aan de hand?' Ik sluit de deur achter me en neem plaats op het bed naast Louis die zijn handen meermaals over zijn gezicht haalt. 'Begin rustig vanaf het begin, oké?' Hij knikt en legt zijn handen in zijn schoot en begint met praten:

'Dus, Harry stelde voor om een keer wat leuks te gaan doen. Hij wilde dolgraag naar een pretpark gaan samen en ik zou ook niets liever willen, alleen al om harry gelukkig te maken. maar het gaat gewoon niet! I-ik ben jou nog geld tegoed! ik moet mijn deel van de huur nog teruggeven en jullie hebben me al te veel geholpen. Ik kan niet nog meer vragen.' Een traan loopt over zijn wang en ik haat het om een van mijn beste vrienden verdrietig te zien.

'ik ben bang als ik hem dit vertel, hij het zichzelf kwalijk gaat nemen. ik heb hem de telefoon gegeven waar ik de helft aan besteden, zonder jullie was dat niet mogelijk geweest.'

'denk je dat harry gaat denken dat het zijn fout is van de schulden?' hij haalt hopeloos zijn schouders op die hij meteen laat zakken.

'dit is harry's fout toch niet?' hij schud zijn hoofd en kijk met betraande ogen op.

'helemaal niet, maar wat zou hij zeggen als hij weet dat ik drugsverslaafd ben geweest hé?' ik bijt al nadenkend op mijn lip maar een antwoord weet ik hier niet op. 'vertel het hem gewoon lou, je hebt al enkele maanden geen drugs gebruikt en het gaat prima met je!' aan zijn blik zie ik dat hij weet dat ik een punt heb en met wat onverstaanbaar gemompel staat hij op en zegt: 'i-ik wil het hem zeggen denk ik.' de twijfelende blik verlaat zijn ogen niet en hij legt zijn hand op de deurknop maar op dat moment zwaait de deur open, recht tegen louis' neus.

'louis!' zegt harry die naar louis loopt en naar zijn gezicht kijkt. Een grinnik verlaat louis lippen.

'oops' zegt harry lachend waarop louis met een glimlacht zegt: 'hi'

'ik ga weer naar de woonkamer.' en met die woorden en een glimlach naar de twee, verlaat ik de kamer.

'denk je dat het hem gaat lukken?' ik kijk naar Zayn met enkele bedenkingen maar zegt toch: 'ik hoop het.' hij knikt en klopt op de plek naast zich. 'volgende aflevering van FRIENDS wacht!' ik lach maar spring naast hem op de bank en neem een hand vol chips uit de kom die tussen ons instaat.

pov. harry

'euhm... gaat het wel?' vraag ik zacht en hij knikt. 'ja hoor.' 'oké goed.' zegt ik zacht en ik ga op het bed zitten. ik kijk naar de klok tegen de muur die tien uur aangeeft en zucht.

'dus, i-ik...' ik onderbreek hem door het volgende snel te ratelen:

'het is oke als je er niet over wilt praten, echt! Zayn zei dat het moeilijk voor je is en ik wil je niet pushen of zo!'

hij glimlacht geruststellend en ik kijk naar de oudere jongen voor me.

'harry ik wil het je vertellen! het is nog niet lang gaande maar ik moet opletten.' ik kijk met gefronste wenkbrauwen en zeg: 'euhm oké! vertel het me maar gewoon. wees niet bang voor mijn reactie, goed?' hij knikt en bijt even op zijn lip waarna hij begint te spreken en ik die aandachtig luister naar elk woord die zijn lippen verlaten.

'ik wil echt een keer wat leuks gaan doen, maar dat gaat pas als ik het geld ervoor heb. zoals je weet, ben ik niet lang leerkracht en ben ik al enkele keren afwezig geweest voor bij je te kunnen zijn als je het moeilijk had. als beginnende en pas net afgestudeerde leerkracht verdien ik minder als andere leerkrachten. ik moet elke keer een deel van de huur betalen en ook voor naar de supermarkt te gaan, legt ieders wat geld bij zodat we niet van een iemands bedrag eten. ik moet Liam mijn deel van de huur nog geven, dat hij me was voorgeschoten en de volgende huur die we moeten betalen is al over een week... voor die huur kom ik er wel, maar weer niet om Liam te betalen. nu met de kerstvakantie heb ik ook niet echt loon. zodra ik een maand op jou school werk en ze tevreden zijn over me, word mijn loon verhoogt wat dus bijna zo is. dus binnenkort gaat er geld genoeg zijn maar nu moeten we voorzichtig doen.'

ik knik begrijpelijk en zeg: 'dit had je eerder moeten zeggen louis! hier zou ik toch nooit kwaad voor worden? nu begrijp ik de reden erachter. ik dacht echt dat je niet met me gezien zou worden of iets anders...' hij lacht en neemt zijn handen in de mijne.

'ik weet dat je hiervoor nooit kwaad zou worden en het ook begrijpt maar het volgende is wel iets waar je kwaad over kan worden, iets wat je misschien niet gaat begrijpen waarom. en dat is de reden van de geld problemen...'

'louis kijk me aan.' zijn ogen ontmoeten de mijne en ik wrijf met mijn duim over zijn hand.

'wat het ook is, laat het me begrijpen! ik beloof dat ik niet kwaad zal worden.'

'beloofd?' hij steekt zijn pink op waardoor ik glimlach. ik haak mijn pink in de zijne en zeg vastberaden: 'beloofd!'

'i-ik gaf al mijn geld uit aan... drugs.' het laatste woordje is slecht een fluistering. 'ik ben verslaafd geweest aan drugs, harry.'

Nogmaals, sorry voor de hoofdletters die er niet zijn! Alles aanpassen is super veel werk en zelf let ik er niet echt op of er hoofdletters staan als ik een boek lees!

Jullie mening over dit stukje?x

The silent student...Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu