B A B 4 - S I A P A D I A ?

449 40 6
                                    

QAMARUL keluar dari bilik pemeriksaan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

QAMARUL keluar dari bilik pemeriksaan. Alhamdullillah, dia baik-baik saja. Qif tu ha, sampai minta Puan Katrina teman masuk bilik. Takut kena suntik katanya.

Pandangan mata Qamarul jatuh kepada Aina yang sedang duduk di kerusi menunggu. Qamarul menghembus nafas geram sebelum mendekati Aina.

"Apa niat kau sebenarnya?" Aina yang sedang menulis pesanan kepada Hana terhenti.

"Apa?"

"Kenapa kau baik sangat? Apa yang kau nak? Apa muslihat di sebalik kebaikan kau? Kau orang jahat kan? Yang cuma pura-pura baik, kan? Perompak tadi, orang-orang kau kan? Upah dorang untuk serang kami supaya kau datang dekati kami, kan? Kau kaya sebab-"

"Cop cop cop!" Qamarul terhenti. Melihat muka Aina yang tenang membuatkan dia merasa hairan.

"Wah wah wah, sedap mulut je ek cakap sal saya! Banyak pahala saja dapat malam ni." Ujar Aina selamba.

"Kejap, tahulah saya famous tanya satu-satulah. Okay, first-"

"Niat saya cuma untuk menolong. Kadang saya tak faham lah, jahat kena kutuk, baik kena hina pulak. Hmm, betullah."

"Betullah apa?"

"Betullah manusia tak akan pernah berpuas hati dengan yang lebih baik." Qamarul terdiam.

"Qamarul, niat saya baik. Saya cuma nak menolong. Apa salahnya, kan? Sumpah, wallahi saya tak ada niat lain." Diam. Masih kekal seperti tadi.

"Pasal perompak tu, sumpah bukan orang-orang saya. Orang kata, nak nasihat biar cara baik dulu. Kalau dia berkasar, barulah kita keras sikit. Orang macam tu kena cakap lembut-lembut. Kalau terus melenting tak pasal-pasal saya arwah sekali." Terang Aina panjang lebar. Qamarul hanya mampu termenung.

"You're- different."

"Maksud kau?"

"Saya nak kawan dengan awak, boleh?" Qamarul gelak. Gelak dan gelak. Aina pula, masih statik. Mencari lawak di dalam kata-katanya tadi namun tak di jumpainya.

"Kau? Nak kawan dengan aku?" Aina mengangguk namun Qamarul ketawa lagi. Semakin besar ketawa namun apabila melihat Aina sekadar berdiam diri, dia perlahan-lahan berhenti.

"Yakin betul kau nak kawan dengan aku. Tak malu ke?" Aina ketawa. Itu je sebabnya dia gelak?

"Buat apa saya nak malu?"

"Kau ni, kau tu kaya, aku ni miskin. Kita ni macam langit dan bumi tau." Aina senyum.

"Saya pun lahir serba kekurangan. Saya tak lahir terus kaya." Qamarul diam. Masih merenung wajah Aina yang tenang itu.

"Apa maks-" Belum sempat Qamarul menghabiskan kata-katanya, Puan Katrina, Qif dan Qistina keluar dari bilik pemeriksaan.

"Macam mana? Okey? Kenapa lama sangat tu, makcik?" Soal Aina prihatin.

Pengorbanan CintaWhere stories live. Discover now