B A B 1 9 - R A H S I A

434 34 2
                                    

AINA kini duduk di dalam bilik pemeriksaan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

AINA kini duduk di dalam bilik pemeriksaan. Kalau bukan disebabkan Aidan memaksanya, tak adanya dia ingin berada di dalam bilik itu.

"Baik, Aina. Awak duduk sini dulu, saya nak ambil result awak kejap." Dokter Aisyah bangkit dari duduknya lalu memasuki satu ruang yang lain.

Aidan yang ada di situ menoleh kearah Aina apabila terasa sesuatu melihat kearahnya.

"Asal kau tengok aku macam tu?" Tajam saja mata Aina menikam mata Aidan sebelum dia menjeling.

"Kau asal ni? Jeling jeling, juling nanti!" Ujar Aidan cuba bergurau namun tidak membuahkan hasil.

"Yelah, maaf lah. Aku paksa kau buat semua ni untuk kebaikan kau jugak." Aina menarik nafas dalam.

"Kebaikan apa, Dan? Kau cuma buat aku rasa lebih down." Aidan mengangkat kening.

"Asal pulak? Aku suruh kau buat checkup ni supaya tahu perkembangan kesihatan kau." Terang Aidan namun senyum sinis Aina yang dia terima.

Dokter Aisyah kembali pada mereka dengan wajah redup. Sekali lagi, Aina melihat kearah Aidan lalu menggelengkan kepalanya.

"Saya minta maaf, Aina." Aidan bingung.

"Kanser awak semakin merebak. Peluang awak nak hidup tipis sangat, Aina. Kita kena buat pembedahan tu secepat mungkin." Terang dokter Aisyah mengharap Aina setuju untuk membuat pembedahan itu.

"Kalau saya buat, ada jaminan ke saya akan selamat?" Mata bertentang dengan mata dokter Aisyah sebelum dokter Aisyah itu mengeluh.

"Mungkin-"

"Saya tak nak kemungkinan, dokter. Saya nak kepastian. Why should i do the operation thing if still i'm going to die?!" Jerit Aina lantang mengejutkan Aisyah dan Aidan. Lebih mengejutkan Aidan apabila air mata Aina mengalir.

"Aina!" Aina berlari keluar diikuti Aidan sebelum tangannya di tarik setelah mereka di tempat yang agak legang dari orang ramai.

"Apa?!" Air matanya jatuh lagi.

"I'm sorry." Ucap Aidan. Sekarang baru dia faham. Aina serik kecewa. Patutlah dia marah apabila di paksa membuat pemeriksaan itu.

"Kau nak aku buat apa sekarang, Aidan? You asked me to do the checkup. You forced me and what i get?! Jawapan dia tetap sama, Aidan." Suara lirih Aina menunjukkan dia benar-benar kecewa.

"Kita dah cuba, kan? Aku dah buat rawatan 5 tahun di Australia dulu tapi gagal. Kenapa nak cuba lagi? Keputusan dia tetap sama, Aidan." Ingat dia sewaktu berada di Australia membuat rawatan. Harapan yang di beri agar dia dapat hidup lebih lama kini benar-benar tinggal harapan.

Pengorbanan CintaWhere stories live. Discover now