Jak všichni víme, jméno florentského renesančního architekta Filipa Bruneleschiho je již nenávratně spjato s Florentským dómem, neboli s katedrálou Santa Maria del Fiore. Bruneleschi se zde zasloužil o výstavbu nádherné kopule, ze které je výhled na celé město. Bruneleschi nejen že dohlížel na stavbu, taktéž i kopuli navrhl. Kromě kopule se taktéž podepsal pod stavbu kostela San Lorenzo.
Ale proč byl zrovna Filippo Bruneleschi vybrán za vedoucího projektu a jak vlastně tento Florenťan ke slávě přišel?
Katedrála Santa Maria del Fiore byla ze začátku své existence (od konce 13. století) kompletně bez kopule. Proto byla ve Florencii roku 1418 vyhlášena soutěž, kde měl být vybrán architekt, který kopuli zhotoví. Přihlásil se i tehdy neznámý Filippo. Ten odmítl komisi sdělit, jakým způsobem bude postupovat, což se ostatním zdálo podivné.
Aby Bruneleschi dokázal, že je schopný projekt zvládnout lépe než jiní a stojí za riziko, rozhodl se postavit před své konkurenty malou výzvu: na stůl položil 1 vejce a ostatní vybídl, aby ho postavili na stůl, aniž by se kymácelo.
Tento úkol nebyl schopný nikdo splnit, a tak vzal Filippo ono vejce a před zraky všech dno lehce naklepl o stůl tak, aby bez vyklání stálo. Všichni ostatní na to reagovali tak, že kdyby tušili Filippův záměr, taktéž by tak učinili. Bruneleschi odpověděl, že to byla podstata úkolu, že nikdo z oněch architektů neměl o jeho postupu ponětí, protože mu do hlavy nevidí. A tak vyhrál Filippo Bruneleschi konkurz a postavil kopuli, která je nyní jedním ze symbolů Florencie. Filippo během stavby po sobě schválně nenechával nákresy a techniku nezaznamenával. Až pomocí moderních technologií se zjistilo, jak Filippo tehdy uvažoval a postupoval (jelikož nejsem architekt, nebudu to zde popisovat, ale zanechám odkaz na zdroje).
Katedrála Santa Maria del Fiore ve své dnešní podoběZdroje: Google obrázky
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Filippo_Brunelleschi
Neviditelná města Itálie: Florencie (dokument)
ČTEŠ
I Medici - seriál vs skutečnost
No FicciónKniha vzniklá na způsob již existující Reign - seriál vs skutečnost. Pro všechny fanoušky seriál Medici, kteří by se rádi dozvěděli o historických přešlapech a nekorektnostech v tomto italském seriálu. Obsah: • série seriál vs skutečnost • zajímavo...