CMK11

15.1K 113 3
                                    

Mia menjerit-jerit sambil memanggil nama Izham, memaksa Izham berlari ke arahnya.

'Mia buat apa kat sini?' Tanya Izham sambil cuba untuk menutup mulut Mia.

'Orang datang nak jumpa abang lah. Ada orang tu merajuk lama-lama macam budak kecik..' Mia menjeling.

'Siapa cakap abang merajuk?' Izham mencubit pipi Mia Kaisara.

'Lah, tak merajuk ke? Takpe lah kalau macam tu..Mia balik dulu lah..' Mia berundur selangkah demi selangkah sebelum tangannya dipegang oleh Izham.

'Mia, spend time dulu dengan abang.. Abang pun, ingatkan petang ni nak balik KL dah, tapi Mia datang sini, tu yang abang terkejut..' Izham memegang tangan kanan Mia dengan kedua belah tangannya.

'Orang datang saja je nak tengok abang, mak pun risau abang tak balik-balik..'

'Ke Mia rindu abang?' Izham tersengih.

'Memanglah.. Abang kan keluarga orang, sama macam mak dan kakak-kakak semua..' Jawapan Mia membuatkan Izham menunduk sambil mengeluh.

'Abang tak istimewa ke buat Mia?'

'Ala nanti merajuk plak.. Orang anggap abang ni paling istimewa lah sebab abang sentiasa ada masa orang susah senang.. Dari kecik lagi..' Mia tersenyum.

'Eh. Jom balik apartment abang, teman abang packing..'

'Ada abang askar yang macho-macho tak kat sana?' Mia sudah mula kelihatan bersemangat tapi dia sebenarnya hanyalah ingin mengusik Izham. Izham hanya memberikan jelingan tajam kepada isterinya dan tangannya memaut erat tangan Mia sambil melangkah ke arah kereta kancil buruk miliknya.

'Abang, dah boleh tukar kereta ni kot..' Mia menggoncang kereta kancil itu sebelum duduk di tempat duduk penumpang.

'Nanti abang beli yang baru, yang ni sayanglah nak buang.. abang sayang sangat..'

'Habis tu orang? abang sayang tak?' Dengan nada bergurau Mia Kaisara ketawa.

'Abang sayang mak, abang sayang Mia..'

'Orang nombor 2 ye?' Tanya Mia lagi.

'Mak tu syurga abang, tak boleh letak nombor 2.. Tapi Mia ni tanggungjawab abang, berdosa abang kalau abang lalai.. So, kedua-duanya penting..' Kereta kancil Izham diletakkan di tempat letak kereta berhadapan dengan blok apartment Izham. Mia mengintai sambil mencuci matanya.

'Bro..' Tegur seorang askar yang terserempak dengan mereka.

'Bawak makwe ke bro?' Tanya dia lagi.

'Yang ni bi..' Belum sempat Izham menjawab pertanyaan lelaki itu, Mia terlebih dahulu menjawab.

'Adik dia..' Izham mengerutkan dahinya.

'Kau tak pernah bagitahu pun ada adik secantik ni..' Lelaki itu mencuit bahu Izham.

'Saya Akim.. Nama awak?' Tanya lelaki itu lagi.

'Aku nak cepat ni, lain kali ye bro kalau nak berkenalan pun..' Izham terus menarik tangan Mia menuju ke rumah sewanya. Mia tak henti-henti memandang sekeliling, dia ingatkan di kem askar tidak ada rumah untuk mereka, dan difikirannya askar hanya tinggal dihutan.

'Masuklah..' Izham melangkah masuk, diikuti Mia Kaisara.

'Cantiknya abang.. Kemas..' Mia terpegun dengan kecantikan hiasan di dalam rumah Izham, tidak seperti rumah lelaki bujang yang lain, Izham sangat menjaga kebersihan dan dia akan selalu kelihatan kemas, sesuai dengan karakternya yang berdisiplin seperti yang di ajar oleh mak dan ayah mereka.

CINTA MIA KAISARAWhere stories live. Discover now