'Apa kau buat kat sini?' Tanya Izham sambil merenung tajam ke arah Adris.
'Eh bakal abang ipar, kau pun buat apa kat sini?' Tanya Adris sambil tersenyum sinis.
Izham menekan loceng rumah Mia dan selang beberapa saat, pintu di buka.
'Abang Ad...' Mia hanya menjeling ke arah Izham tanpa berkata apa-apa.
Izham terasa agak tersentap dengan perbuatan Mia.
'Mak mana?' Tanya Izham hanya berdiri di muka pintu, manakala Adris sudah hampir melangkah masuk ke dalam. Namun Izham memegang tangan Adris.
'Bro, rumah perempuan, tak elok kau sebagai lelaki nak keluar masuk macam tu..' Pautan Izham semakin kuat apabila Adris berusaha untuk melepaskan dirinya.
'Mia tak larang pun aku masuk, kau siapa nak halang aku?' Izham rasa terbakar dengan kata-kata Adris tu, hendak mengaku abang, dia juga yang memutuskan silaturahim mereka.
'Still, hormat dia sebagai perempuan..' Izham berkeras.
'Korang ni kenapa nak bergaduh depan rumah ni?' Mak tiba-tiba muncul.
'Mak..' Izham bersalaman dengan mak.
'Mak, Iz nak kena pergi Terengganu, ada meeting kat sana, mak nak balik ke ataupun nak tinggal kat sini?' Mia hanya mendengar disebalik dinding di dapur, memandangkan mereka hanya berbual di muka pintu.
'Mak ikutlah kalau macam tu, ajak adik kamu sekali..'
'Tapi mak...' Izham cuba untuk menolak cadangan maknya namun mak tetap berkeras.
'Kalau Mia tinggal je kat sini boleh mak cik? Saya ada hal nak bincang dengan dia..' Adris mencelah.
'Kau ni apehal bro? Suka hati je!' Izham menolak bahu Adris yang dianggap keterlaluan.
'Tak salah kan? Lagipun dia tu cuma adik angkat kau je, ops, lupa.. Kau dah buang dia kan?' Adris cuba untuk menyimbah minyak ke api yang marak membakar.
'Kau diam!' Kolar baju Adris di cengkam kuat.
'Sudah! Adris, mak cik harap Adris balik dulu ye.. Biar mak cik settlekan masalah keluarga mak cik..' Adris tersenyum sinis sambil tangannya menolak Izham. Kemudian dia perlahan-lahan melangkah pergi.
*********************
Suasana di dalam kereta Izham begitu sepi, mak dan Mia yang duduk di kerusi belakang hanya diam manakala Izham hanya fokus memandu, namun sesekali matanya curi-curi pandang wajah Mia.
Baru 15 minit mereka bertolak, belum pun keluar negeri Selangor, tiba-tiba mak minta ke tandas. Stesen minyak menjadi tempat persinggahan, namun hampir 10 minit mak ke tandas , bayang mak tak juga keluar. Izham hanya tunggu sambil bersandar di pintu kereta, agak janggal untuk dia duduk berdua-duaan di dalam kereta bersama Mia Kaisara.
Telefon Izham berdering.
Mak.
'Kamu pergi dengan Mia je, mak balik dengan auntie kiah, ala jiran kita tu.. Mak plan semua ni hope kamu berdua dapat settlekan masalah kamu, tolong jangan lepaskan peluang terakhir ni sebab mak rasa Mia akan terima Adris kalau dia rasa kamu dah betul-betul give up dengan perkahwinan kamu tu..'
'Tapi mak...'
'Tolong mak Iz.. Mak taknak korang bergaduh.. Mak susah hati tau tak..'
'Mak nak Iz buat apa?' Tanya Izham masih cuba untuk tidak memberi sebarang reaksi walaupun matanya memandang ke arah Mia yang tertidur di tempat duduk belakang.