BAB 8

12 5 0
                                    

"Assalamualikum mak!" Kata Pau dengan sedikit cemas di hadapan rumah che leha.

"Ya,ya! Sabar" kata che Leha sambil turun daripada tangga.

"Kita kena cari dia ni😰, Wizah tak pernah tak balik rumah, paling lewat pun mesti lepas isya' .. kalau dia x balik sekalipun, dia mesti bagitahu mak..jom cari dia!" Kata Che Leha.

"Jom" kata Pau.

Mereka masuk ke dalam kereta dan berusaha mencari Wizah.

Pau cuba untuk menelefon Wizah berkali-kali tetapi tidak diangkat.

"Kita cek dekat klinik dulu mak eh.." kata Pau.

"Okay!" Kata che leha.

Pau segera masuk ke bilik Wizah. Dia bertambah cemas apabila tidak melihat kelibat Wizah di situ.

"Emmm..Fariha, Dr. Wizah mane?" Tanya Pau.

"Eh, yang saya tahu doktor dah keluar tengah hari tadi...saya ingatkan dr. ambil sudden MC..kenapa?" Tanya Fariha yang agak pelik dengan keadaan Pau yang terburu-buru.

"Aaaaaaaa!!! Tolong!!!" Jerit jururawat yang lain setelah memasuki tandas wanita.

"Kenapa ni Ira!?" Tanya Fariha.

"Doktor Wizah d.d..d.dalam toilet, mulut dia berdarah!!" Kata Ira. Pau dengan segera ke tandas tersebut.

"Ya Allah! Wizah kenapa jadi macam ni!" Kata Pau sambil mengangkat Wizah yang telah bersandar pada dinding tandas tersebut. Pau keluar dengan segera sambil membawa Wizah di pangkuannya.

"Ya Allah! Wizah anak mak! Kenapa ni Pau!" Kata che leha yang sangat cemas melihat keadaan anaknya.

"Dia lemah ni mak! Kita terus ke hospital lah!" Kata Pau.

"Okay!" Kata Che leha.

"Ermm! Maaf, encik ni Fawwaz kan?" Tanya doktor tersebut.

"Ye saya" kata Pau yang sedang duduk di luar bilik Wizah.

"Boleh jumpa saya sebentar?" Tanya doktor tersebut.

"Eh boleh,boleh.." kata Pau lalu masuk ke bilik doktor tersebut. Setelah duduk,

"Encik ni suami kepada Cik Farwizah?" Tanya doktor itu.

"Eh bukan!.... Emmm..maksud saya..ya, saya suami dia..kenapa doktor?" Tanya Pau yang terpaksa mengaku sebagai suami kerana risau sekiranya ada perkara penting yang tidak boleh diketahui oleh orang luar.

"Mcm ni lah, Buat pengetahuan Encik Fawwaz, setelah pemeriksaan dijalankan, paru-paru dan tekak Cik Farwizah luka. Tetapi kami tidak pasti kerana di tempat kejadian terdapat paku-paku yang berdarah. Jadi, mungkin paku-paku tersebut dikeluarkan dari dalam badan dan menyebabkan luka yang parah. Tetapi, yang paling merisaukan ialah karat paku-paku tersebut telah menghakis paru-paru Cik Farwizah dan boleh menyebabkan kanser, dan kami memerlukan penderma." Kata doktor itu.

Luluh hati Pau mendengar keadaan Wizah yang sangat kritikal ketika ini.

"Doktor, Wizah ada possibillity untuk sembuh ke?" Tanya Pau dengan risau.

"Ada, tetapi mengambil masa yang lama kerana melibatkan pembedahan dan memerlukan kos yang sangat tinggi." Kata doktor itu.

Pau mengangguk. "Aku sanggup korbankan nyawa aku sekalipun untuk tgk kau sihat Wizah.." kata Pau di dalam hati yang sangat mengharap Wizah mempunyai penderma paru-paru.

Ketika Pau ingin menderma paru-parunya kepada Wizah, doktor mengesahkan bahawa paru-parunya tidak sesuai. Pau agak kecewa.

***

Engkau Tetap MilikkuWhere stories live. Discover now