That is her story. But her fate brings her far away from home. And it is because of her stepmother....
"Abang jangan berkasar sangat dengan Nayla tu. Nanti dia makin bencikan saya, " Pohon Lang Puan Seri Munira. Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi menghela nafas berat. "Kalau tak buat macam tu, dia makin menjadi-jadi, " Ujarnya sambil mengurut dahi. Sejak isteri pertamanya membawa diri, Nayla semakin sukar dikawal.
Tingkah sombongnya, berlagaknya, sinisnya, semuanya merunsingkan Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi. Lang Puan Seri Munira terdiam. Dia akui mengenai sikap Nayla itu.
"Mungkin... Kalau kita hantar dia ke sana...dia akan berubah?" Cadangnya teragak-agak. Dato'Sri Razfi memandang isterinya itu. "Maksud awak? "
"Kita hantar dia ke tempat abang jumpa ibu dia? Dia jadi macam tu kan sebab ibu dia hilang, "
Dato Sri Razfi terdiam memikirkan cadangan itu. Ada benarnya. Tapi.... Mampukah Nayla? Mengharungi segala cabaran di sana?
Tanpa disedari, salah seorang pembantu rumah itu terdengar akan perbualan suami isteri itu. Dia terkedu. Perlahan-lahan dia beredar dari tempat persembunyiannya.
Tiba di biliknya, dia terbayangkan isteri majikannya dahulu. Wanita yang baik dan berkarisma. Peribadinya membuatkan sesiapa sahaja terpegun. Dia tidak pasti apa penyebab wanita itu membawa diri. Yang pasti, ada amanah daripada wanita itu kepadanya.
Pagi hari lagi Nayla bersiap untuk keluar. Peduli apa dia digantung sekolah. Tak payah pergi terus pun tak apa kalau macam tu perangai budak-budak kat situ. Free-free je dia dapat watak antagonis.
Saat dia melangkah keluar, figura Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi yang berdiri di hadapan muka pintu mengejutkannya.Dia mendengus perlahan seraya berpeluk tubuh dan berpusing ke arah lain.
"Nak apa?" Soalnya dingin. Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi melepaskan keluhan tatkala mendengar nada puteri tunggalnya itu. "Papa ada benda nak bincang dengan Nayla. Penting! " Tekan Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi. Dia tahu, jika dia berlembut Nayla pasti akan menolak.
Tekaannya tepat apabila Nayla mengetap bibir sebelum mengangguk perlahan. Senyuman terukir di wajah Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi. "Mari, kita bincang di bilik kerja papa. "
Nayla menuruti langkah bapanya dari belakang. Walaupun masih terasa sakit dek penangan Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi, Nayla sedar satu perkara. -Membenci Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi adalah perkara yang sukar dilakukan dalam hidupnya-
Cukup dia memberontak.
Sebaik sahaja mengambil tempat di kerusi berhadapan dengan meja kerja bapanya, Nayla terus berpeluk tubuh dan menyandar sambil menyilangkan kakinya. Wajahnya dipaling ke arah lain.
Lang Tuan Seri Ketua Panglimai Razfi sedar akan tingkah anaknya namun sekadar mampu menggeleng perlahan. Sempat pintu itu dikuncinya sebelum mengambil tempat.
"So what is it? " Terus Nayla bertanya. Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi terdiam sebentar sebelum mengeluh perlahan.
"Nayla marahkan papa? " Soalnya. "Untuk apa? " Soalan dibalas soalan. Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi mengeluh lemah. "Kecewakan puteri papa ni? "
"You already know the answer. " Balas Nayla lagi. Entah berapa keluhan sudah Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi lepaskan apabila mendengar jawapan anaknya.
"Papa tahu Nayla nak tahu pasal mama. Papa tahu Nayla nak tahu kenapa mama pergi dan papa kahwin lain. "
"And she fucking mom bestfriend! How could you?! " Pintas Nayla geram. "I have my own reason. "
"But I don't like her and never trust her!" Balas Nayla lagi.
Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi pasrah. Tiada gunanya bergaduh dengan puterinya itu. "Kalau Nayla nak tahu perkara sebenar, Nayla kena cari sendiri. Papa tak boleh bagi tahu. " Putus Lang Tuan Seri Ketua Panglima Razfi. Nayla menayang sengih sinis. "Kenapa? Mati ke kalau buka mulut? "
Dato' Sri Razfi mengabaikan sindiran itu. Laci meja pertama ditarik. Satu sampul berlogo istana berwarna emas dikeluarkan bersama satu buku berwarna royal blue dengan logo yang sama.
"Nayla kena cari semuanya di sini. " Nayla tekedu. Wajah tua itu dipandang meminta kepastian.
Lang Puan Seri Munira memandang wajah rakan-rakan persatuannya. Wajahnya jelas menunjukkan riak menyampah. "Apa guna Dania pergi kalau anak dia tu ikut muka sebiji macam mak dia? " Ujar Mayang Melly sinis.Lang Puan Seri Munira mendengus. "Laki I tiap-tiap hari duk puji budak tu. Huh, menyampahlah I dengar." Sampuk Qaseh Puan Anita pula.
"Heh, kurang-kurang laki You tak merenyam macam laki I. Dasar orang tua tak sedar diri." Giliran Dinda Seri Shila pula menyuarakan ketidakpuasan hatinya.
"Cukup! Setakat budak mentah kurang ajar tu, dia bukan tandingn I lah!" Balas Lang Puan Seri Munira.
"Huh, bukan tandingan you? You lupa ke yang kau dah kalah dengan Dania dulu? Si Nayla tu pula muka sebiji macam mak dia. You ingat you boleh kalahkan dia? "
Kata Datin Melly. "Korang jangan perlekehkan I! I Lang Puan Seri Munira Hazifa. Tak ada siapa yang akan rampas takhta Ratu tu daripada I. "
Mereka bertiga terdiam seketika sebelum ketawa. "Apahal korang ketawa?! " Soalnya.
"Okey, I tahu you masih berangan nak pegang gelaran tu. But what happen? Dah berapa lama perempuan tu hilang? You just inherit the title because your husband. Not Ratu. You dapat pun sebab your husband yang pull some string." Sindiran pedas diberikan kepada Lang Puan Seri Munira.
Lang Puan Seri Munira tersenyum sinis. "Korang lupa ke? Cantik saja tak cukup untuk dapatkan gelaran itu. "
Mereka semua memandang teruja. "You ada rancangan? " Soal mereka. Datin Sri Munira ketawa sinis. "Well, korang tahu kenapa aku yakin tak ada siapa pun akan lepas ujian tu? " Soalnya.
Masing-masing menunjukkan wajah ingin tahu. Datin Munira tersenyum lebar mengingati perkara tersebut.
Nayla merenung lama surat di tangannya itu. Salah satu akademi khas bagi melatih para kerabat mengenai adat istiadat dan mendedahkan pelajar biasa kepada golongan tersebut. Institusi yang cukup terkenal. Malah, anugerah Ratu dan Raja Amethyst itu dikejar menjadi impian bagi mereka yang menyambung pelajaran di sana. Mereka merebut gelaran daripada dikalangan semua yang pernah menunutut di sana dan para kerabat. Gelaran yang menjadi impian kerana bukan mudah untuk memenuhi kriterianya. Ratu dan Raja Amethys akan mendapat layanan yang sama dengan.
Hingga saat ini, hanya seorang yang berjaya mempertahankan tempatnya sementara gelaran raja itu terus berpindah hak milik.
Dan wanita itu ialah.... Lang Puan Seri Munira. Nayla menarik senyum sinis. Dia tahu mengapa wanita itu berjaya mendapatkan gelaran tersebut tanpa memasuki akademi tersebut.
Dia kembali melihat surat di tangan itu. Keputusan di tangannya. Tapi....apa je yang dia akan dapat di sana? Hm... Belum cuba belum tahukan?
Tiba-tiba pintu biliknya diketuk. "Masuk" Arah Nayla malas. Namun tiada sahutan. Nayla mengerut dahinya.
Langkah diatur ke pintu bilik. Sebaik pintu terbuka, tiada sesiapa di hadapan pintu. Nayla bertambah hairan. Baru ingin masuk kedalam, pandangannya jatuh pada sebuah buku nota berwarna hitam dan bercorak emas.
Buku itu diambil. Nayla memandang ke kiri dan kanan sebelum buku itu dibuka.
What a princesses need to be.
Qaira Dania Shadia...To be countinued....
10 okt 2020
Naz_Nazira
YOU ARE READING
Untold Story: Snow White
Teen FictionKisah hidupnya bukan seindah yang dilihat. Dikurniakan keluarga yang kaya tanpa bahagia. Memilik wajah yang cantik tanpa sahabat. Hidup bukannya ibarat fairy tale. Snow White gelaran yang diberi. Humaira bermaksud putih kemerah-merahan. They...