الجزء الثامن والثلاثون والاخيرة

22.8K 297 32
                                    

بدل ما أتجوز عريسي اتجوزت ابنة

البارت 38قبل الاخير والأخير

سمر: أممم براء

براء بحب: عيونه

سمر: تسلم عيونك .. أمممم

براء: مالك يا قلبي .. قولي

سمر بتردد :أمم بصراحة عايزه اسأل سؤال من زمان بس …(وسكتت)…..

براء بإستغراب: إيه هو؟؟

سمر على نفس وضعها: أمممم خايفة تزعل وتتعصب عليا

ابتسم لها يطمنها .. براء: قولي ووعد مش اتعصب ولا أزعل

سمر وهي تلعب ف إيدها: أممم سماح

براء وهو رافع حواجبه: سماح !! مالها ؟!

سمر وهي بتبص لعيونه: ازاي أتزوجت وأنت أ..أ..
براء بحزن: أغتصبتها
هزت راسها وحستبزعل وحزن من الكلمه دي سمر :أنا آسفة

هز راسه بتفهم .. بدر: مفيش حاجه إنتي من حقك تعرفي كل حاجه ..بس اسمعيني بدون ما تقاطعيني حتي أخلص كلاامي أوكي

هزت راسها .. سمر: أوكي

ضغط على الرقم وهو يحس إن مقتنع على إلي هو ناوي عليه .. شويه وردت صوت بنت
……:آآلووو
خذ نفس عميق .. براء:آآلوو السلاام عليكم
…… بإستغراب: وعليكم السلاام .. مين وعاوز مين ؟
براء بتردد: معاك بـ..براء
……:براء!! مين براء!!
براء وهو كاره نفسه:سماح أنا براء .. براء الـ…….
سماح بصوت واضح عليه الصدمــة:بـــــــــــراء!!!
براء بانكسار: إيوه .. براء إلي من دون قصد حطم حياتك
سماح بصوت مليان حزن أنت عاوز مني إيه أنا م كنت صدقت نسيت وعيشت زي اي بنت أنت مش بتخاف من ربنا مش كفايه إللي عملته فيا. !!
براء : ممكن تسمعيني .. سماح أنا والله ندمان من يوم إلي حصل وأنا ندمان ..
سماح بسخرية: لااا ولي تعبت نفسك من كم سنة مرت علينا ولسه فاكر تصلح غلطتك .. !!
براء بنبرة كلها رجا: والله كنت عاوز أصلح غلطتي .. بس أنتي أختفيتي .. دورت عليكي بكل مكان قالوا انك سافرتي .. أخبارك انقطعت ومعرفتش اوصلك .. سماح و رب الكون إني ناوي أصحح غلطتي ..
سماح وصوتها رايح من العياط: مينفعش لان الوقت فات
براء باستغراب: فات!!
سماح وهي تكتم شهقاتها: آآه يا براء لو تعرف إلي حصلي من بعد عملتك .. دمرتني حطمتني .. سلبت مني أثمن شي تملكه كل بنت وهو شرفها .. مخافتش من ربنا فيا .. خنت ثقتي فيك .. أنا كنت بحبك يا براء بس أنت طلعت مش أده .. أنت ما تتخيل الخوف والرعب إلي مريت فيه .. كل يوم ودموعي تسيل على خدي من لما اصحي لحد م انام.. عارف إني حاولت أنتحر (وشهقت) .. بسببك كنت بـ خسر آخرتي .. مثل ما خسرت دنيتي ..
حس بحزن من الكلاام إلي يسمعه .. ورجف قلبه من نبرة الحزن والعذاب الواضح بصوتها المبحوح من العياط .. براء:………………
سماح وهي تكمل: بس الحمد الله إن ربنا رضاني فاكر ابن عمي منصور إلي كنت دايما أشكي لك منه .. وإنه صايع وضايع .. وأقول لك إني أكره نظراته القذرة وتفكيره إلي مثل الزبالة.. طلع أحسن منك .. هو إلي وقف معايا .. بـ تسأل ازاي !! .. أنا هقولك .. هو إلي نقذني من الانتحار .. و وداني المستشفى و أنا من يأسي ترجيته إني عاوزه أموت .. بسبب العار إلي جبته لـ أهلي .. ومن بين دموعي و رجاي .. هون عليا .. قالي أنا بستر عليكي إنتي بنت عمي من لحمي و دمي .. إنتي عرضي وأنا مستحيل أخلي أحد يقول كلمة عليكي ..
براء باستنكار: بس ازاي رضا وإنتي ……
قاطعته سماح بانكسار: مش بنت !! .. لأن للأسف كان يمشي في نفس الطريق القذر إلي كنت تمشي فيه .. هو قالي .. إنه متحسر على إلي كان بيعمله .. وأنا إلي صحيته من غفوته .. وعلشان يكفر من ذنوبه مع بنات الناس قرر إن يستر عليا وأنا أوله من الغريب .. بس مع الوقت الحمد الله ربي سخره لي .. أعتدل ومن البيت للشغل ومن الشغل للبيت .. يعاملني أحسن ما يمكن عمره ما حسسني بإلي حصل .. أو إن عايرني .. علشان كده أقولك الوقت فات علشان تصلح غلطتك .. لأني دلوقت على ذمة ابن عمي ..
براء بتنهيده: كل إلي أقدر أقوله أنا آسف وأتمنى تسامحيني .. والله يوفقك مع ابن عمك ويعوضك عن كل الغم ..
سماح بجفاء: أنا مسامحتك عارف ليه لأن بسببك قدرت إني أرجع زي م كنت وأتعلمت .. ويا ريت ما تتصلش على الرقم دا مرة ثانيــة ..
.. وقفلت الخط قبل ما تسمع منه الرد على كلاامها ..
سمر بعيون دامعة وهي متأثرة: ………………….

🎉 لقد انتهيت من قراءة بدل ما اتجوز العريس تزوجت إبنه 🎉
بدل ما اتجوز العريس تزوجت إبنهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن