Botol air 100 Plus di tangan kanan dilambung-lambung. Kaki masih lagi melangkah seiring dengan Sha di sebelah. Tengah rehat. Sambung balik pukul 5.30 petang nanti untuk final game. Alhamdulillah masuk final. Tak tahu lagi lawan dengan pasukan mana sebab sekarang UiTM tengah lawan Taylors.
"Semalam kau hilang pergi mana eh? Lama gila kau cari air sejuk?" Sha memandang Dania di sebelah dengan kening terangkat. Dah la semalam lepas balik dari misi mencari air sejuk dia, terus kapten seorang ni space out sejam. Nasib baik waktu tu mereka tinggal tunggu masa je nak balik sebab game habis awal. Kalau tak, semalam la last game mereka jawabnya. Lupa habis nak tanya pasal ni semalam.
Oh. "Pergi buat drama swasta." Selamba Dania membalas.
Pecah ketawa Sha mendengar jawapan selamba itu. "Drama apa pula kali ni, Cik Hannah?" Kena gula ke?
Kawan-kawannya semua panggil dia dengan nama pertamanya, Hannah dan dia pun malas nak tukar nama itu kepada nama panggilan keluarga dia. "Drama cuka getah campur kolestrol tinggi?" Kening Dania terangkat sebelah memandang Sha sebelum matanya jatuh pada perlawanan tenis yang sedang berlangsung di gelanggang tenis di sebelah kiri mereka.
"Uuuuu siapa yang malang jadi watak utama dalam drama cuka getah kau?" Tangan Sha menyiku perlahan tulang rusuk Dania. Riak muka nakalnya jelas terpampang di wajah.
Eh? Langkah Dania terhenti di tengah jalan sebelum dia menghampiri gelanggang tenis yang penuh dengan orang. Final game kut sebab tu ramai tengok. Tangan disilangkan ke dada sambil menonton perlawanan yang sedang berlangsung.
Sha yang baru perasan Dania dah menghilang ke gelanggang tenis cepat-cepat mengejarnya. "Weh ni sejak bila kau minat nak tengok tenis ni???" Musykil aku. Langkahnya turut sama berhenti di sisi kanan Dania sebelum matanya turut sama fokus pada final game men's doubles yang sedang berlangsung. UKM versus IMU. Uuuu~ Interesting game. Interesting players too. Haha.
Mata Dania tak berganjak daripada dua orang pemain tenis UKM yang sedang beraksi di tengah gelanggang. "UKM lawan apa ni? Aku tak nampak scoreboard." Datar dia bertanya dengan mata masih ke hadapan.
Berkerut dahi Sha mendengar soalan ironi Dania. "Kata tak nampak scoreboard. Mana pula kau tau satu tu team UKM?" Sha memandang Dania pelik.
Sebab kenal sangat... "They were the unlucky ones who accidentally became the main hero and his sidekick in my drama yesterday." Bibir Dania dijuihkan ke arah dua orang lelaki berjersi hitam di gelanggang tenis. Mata masih melekat pada Haraz si jiran kejinya. Bibir menarik senyum nipis di bawah sedar. If I didn't know him better, I'd say he looks good while playing tennis. Tapi disebabkan perangai keji dia, memang muka tu minta kena baling tong sampah sentiasa.
Mata Sha turut sama memandang pemain UKM yang ditunjukkan Dania. "Seriously?" Pecah lagi ketawanya. "Tapi kenapa yang seorang tu rugged semacam je? Macam baru lepas attend meeting antara mafia." Sha sedaya upaya cuba menahan ketawanya. Muka dah handsome dah tapi lebam dekat pipi dan pinggir bibir kiri tu obvious juga la kalau pandang.
Dania turut sama memandang lelaki rugged yang dimaksudkan Sha tadi. Sapu bruise relief cream pun nampak juga kesan lebam kena tumbuk semalam. Betullah lelaki itu kata semalam, habis jatuh harga saham dia dengan muka serabut macam tu. Muka dipalingkan ke kanan, memandang Sha. "Long story short, semalam aku kena gula dengan some stupid boys. Then, he came out of nowhere to save me. They got into a fist fight and that rugged messed up face of his was because of me."
"WHAT??! Dramanya sampai bertumbuk lebam bagai. Dia orang buat apa dekat kau?" Serius Sha bertanya.
"I don't want to talk in detail about that. Yang pasti, kalau dia takde semalam, memang hari ni kau kena naik jadi kapten sebab aku trauma tak nak datang sini lagi." Bibir Dania mengukir sengih main-main. Dengar macam bergurau tapi dia sumpah serius.
Angguk. "I like him for you already." Sha kini menghadiahkan senyuman penuh makna kepada Dania.
Eh??! Channel mana pula Sha buka ni? Sha di sebelah dipandang sekilas dengan muka berkerut sebelum tumpuannya kembali ke gelanggang. "Takde maknanya. Nama aku pun dia tak nak tahu." Dia je yang tahu nama lelaki itu sebab Haraz ada sebut semalam. Zarif gitu kut.
"Lepas tu, yang partner dia tu tak bergaduh sekali semalam? Ke dia takde dekat situ semalam?" Mata Sha melekat pula pada muka pemain lagi seorang itu sebelum singgah di muka Dania. Tak nampak pun lebam ke apa. Bersih je muka tu.
Dia? Kepala Dania digelengkan perlahan. "He did nothing, I guessed..." Jawapannya terhenti seketika. "But he was there..." and I hate the fact that he saw me in that pathetic condition. "And you know what?" Mukanya dipalingkan untuk memandang Sha. "He is the infamous jerky Haraz, the neighbour I told you."
Terangkat tinggi kening Sha mendengar ayat terakhir Dania. Ouh... he is the jerky neighbour... Interesting! "You guessed." Senyum nipis ditarik di pinggir bibir. "Perhaps, he was your black knight even though he didn't throw and receive punches for you," ujarnya lagi. Mata kini fokus pada permainan yang semakin sengit sebab dah nak masuk mata penamat untuk set kedua. 40-30. UKM is leading. Come on UKM! Sikit lagi nak heret ke set penentuan.
Dania hanya diam memandang kosong Sha di sebelah yang kini fokus pada permainan di hadapan. Muka dipalingkan semula ke hadapan. Pandangan matanya jatuh pada Haraz yang sedang membalas servis. Was he?
YOU ARE READING
Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)
RomanceRespons 'Fight or Flight' memberi kuasa kepada seseorang untuk membuat pilihan, sama ada hendak berlawan atau melarikan diri dalam situasi genting. Perkara yang sama diaplikasikan dalam kehidupan seorang Hannah Dania yang suatu ketika dahulu bahagia...