Tangan kanan yang memegang bungkusan plastik Kyros Kebab yang dibelinya tadi makin kuat digenggam. Telefon bimbit di tangan kiri turut digenggam kuat. Mata masih tak lepas memandang Dania yang teresak-esak menangis dalam pelukan Puan Nasuha.
Haraz masih lagi tegak berdiri di depan pintu masuk wad dari 10 minit yang lepas. Pagi tadi, dia yang tawarkan diri untuk membawa Puan Nasuha ke hospital sewaktu terserempak di luar rumah. Kesian tengok Puan Nasuha ulang-alik hospital setiap kali ambil cuti.
Dan 10 minit juga dia dan Puan Nasuha berdiri macam tugu negara memerhatikan Dania yang struggle untuk berjalan. Setiap lima langkah, mesti jatuh. Jatuh dan bangun semula untuk berjalan. Dan... jatuh lagi. Dari ekor mata tadi, dia perhati je Puan Nasuha yang cuba menahan diri daripada berlari mendapatkan Dania. Tangan tuanya sibuk mengesat air mata yang bertakung. Motherly love.
Dia sendiri yang halang Puan Nasuha untuk berbuat demikian sebab tak nak distract Dania, memandangkan Dania steady je jatuh bangun balik semua. Tapi bila Dania breakdown, entah kenapa dia sendiri terasa nak berlari mendapatkan Dania.
She looks soooo fragile...
Kakinya perlahan-lahan menghampiri dua beranak itu sebelum berhenti tiga meter dari mereka berdua. Limit for an outsider.
"Kenapa Adik yang kena, Ummi? Apa salah Adik?" Lirih Dania bertanya di bahu Puan Nasuha di sebalik esakannya yang makin menggila. Bahu Puan Nasuha dah basah dengan air matanya. Nampak muka Ummi memang runtuh habis dinding I-am-cool-don't-worry-nya.
Mata dipejamkan rapat sebelum dibuka. Sakitnya memang tak dapat digambarkan. Air mata Puan Nasuha turut sama mengalir. "Ummi... minta maaf. Ummi tak dapat tolong..." Ayatnya tergantung dek esakannya yang turut sama mula pecah. "Sebab Adik kuat..." Bibir bawah digigit kuat. Tangan kanannya tak henti-henti mengusap belakang badan anaknya.
Kepala digelengkan laju berkali-kali. "I'm not though." Balas Dania dalam tangisan. Hannah Dania is sooo far from the ideal image of a strong girl that everyone thinks of. "This is killing me..."
Pelukan dileraikan. Bahu Dania dipegang kemas dengan kedua-dua belah tangan. "Shushhh... Jangan cakap macam tu, Hannah Dania. Tak elok." Keras Puan Nasuha menegur. "Ummi tak suka dengar." Sambungnya lagi.
Mata Dania memandang lemah Puan Nasuha dihadapannya. "Kak Rose told... you, right? There is... no cure... for this..." Tersekat-sekat ayat itu meluncur dari bibir Dania. Kak Rose dan Angah ada datang hari tu untuk melawatnya dan mereka beritahu yang Ummi dan Abah dah diberitahu tentang penyakitnya. Waktu tu dia hanya mengangguk faham. Lambat laun, Ummi dan Abah akan tahu juga and they are not irrelevant third-party yang tahap tak boleh breach confidentiality.
Sayu hati ibunya memandang keadaan anaknya begini. Kalau la dia boleh gantikan tempat Dania... Kepala digelengkan laju. "She told us that you will be back to your normal self in time." Laju Puan Nasuha memotong. Kedua-dua belah tangannya naik ke muka Dania untuk mengesat air mata di pipi Dania. Harapan dan doa masih ada. Allah masih ada.
Dania menggeleng kepala. "It will... keep coming... and going... sampai Adik mati, Ummi." How am I going to live??? Bibir bawah digigit kuat untuk menahan tangisan. Air mata dipaksa untuk berhenti.
"Shush... Percaya kepada Dia, Adik. He won't leave you behind. Ummi, Abah, Along, Angah, semua orang ada di belakang Adik." Pujuk Puan Nasuha lagi. Air matanya turut sama berhenti. Dia kena kuat untuk Dania.
Senyap. Hanya bunyi deru nafas tak teratur yang kedengaran.
Riak muka Dania kini tidak menunjukkan sebarang perasaan. Air mata dah berhenti merembes keluar. Dia terlampau penat. "When the time comes..." Kata-kata Dania terhenti seketika. Air liur ditelan pahit.
Senyap.
"I'll be permanently disabled..." Rendah Dania menyambung.
Zzzap!!! Haraz terasa disambar petir elok je kata-kata Dania mencecah telinganya. Mata dah terasa panas. DAMN! IT HURTS!
YOU ARE READING
Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)
RomanceRespons 'Fight or Flight' memberi kuasa kepada seseorang untuk membuat pilihan, sama ada hendak berlawan atau melarikan diri dalam situasi genting. Perkara yang sama diaplikasikan dalam kehidupan seorang Hannah Dania yang suatu ketika dahulu bahagia...