Bab 4

48 5 0
                                    

Bilik dah gelap. Katil sebelah masih lagi kosong. Sha tak balik lagi dari BBQ party di bawah untuk meraikan gold medal yang mereka menang tadi. Dia angkat kaki awal dengan alasan penat. Tak larat nak bersuka-suki pun. Betullah tu. Penat. Serabut. Tak tenang. Takut...

Telefon bimbit di tangan dibawa ke bibir. Kepala berpencak silat buat ke 88 kali. Nak call ke tak? Nak call ke tak?What if she can smell something is wrong? Ermmm... but she is the only one yang kau boleh tanya. Or maybe you can simply trust what you have read in Webmd, Medscape, Mayo Clinic or whatever website you visited, Dania. 

Jarinya tertekan butang memanggil tanpa sedar.

"Ya Allah tertekan!" Dania jadi kalut gelabah biawak terus. Tak sempat nak tekan butang merah, panggilan sudah bersambung. Air liur ditelan payah. Telefon bimbit perlahan-lahan dibawa ke telinga. "Aaaa... Assalamualaikum, Kak Rose." Tergagap suaranya menyapa si penerima panggilan

"Waalaikumusalam, Dania. Kejap eh." Telefon bimbit dijauhkan dari telinga. "I saw what you did, Dazr. Bagi duit I sekarang." Tangan kanan Syazreen yang terbuka tapak tangannya dihulurkan kepada D.O di hadapannya yang dah mencebik bibir. Meminta wang.

"Eeee... Mata duitan. Tutup je la mata. Asyik minta duit orang je." Wang kertas $2500 dicari dan diletakkan di atas tapak tangan Syazreen yang terbuka. Baru nak tipu. Dah la tanah mahal. Ada rumah empat biji pula tu!

Bibir Dania automatik menarik senyum nipis apabila terdengar suara rungutan angah. Entah apa la yang dia orang buat tu. Orang dah kahwin, nampak happy sentiasa.

Wang kertas diambil dan diletakkan di atas meja. Tangan kiri Syazreen yang memegang telefon bimbit dirapatkan kembali ke telinga. "Ha yes, Dania? Kenapa call?" Tangan kanan pula dipanjangkan untuk mencapai dadu sebelum dibaling. Huruf A digerakkan lima kotak ke hadapan.

"Akak busy ke?" Dania mengetap bibir perlahan. Cuak.

"Ha. Tengah buat duit ni." Selamba Syazreen membalas. Giliran DO pula jalan.

"Lawak ke? Takkan la angah clingy tahap ikut kakak kerja tengah malam ni kut...." Kering suara Dania bertanya kembali. Tapi make sense je kalau angah buat gitu pun. Sayang sangat dengan bini dia.

Pecah ketawa Syazreen di hujung panggilan sana. Adik aku ni... "Tak la. Tengah main Saidina ni. Why?" Soalannya diulang kembali.

Bibir bawah digigit perlahan. Should I or should I not? "Ermm... nak tanya..." Ayat Dania terhenti di tengah jalan. "What causes sudden blurring of vision?" Akhirnya terkeluar juga soalan cepumasnya.

Berkerut dahi Syazreen mendengar soalan Dania. Blurring of vision? "Who? You?" Laju dia bertanya.

Kepala digelengkan laju. "No. No. Not me. A friend of mine. Mata dia tiba-tiba kabur waktu main basketball tadi. Kitorang ada game dekat UKM Bangi." Cepat-cepat Dania menafikan soalan kakak iparnya.

"Laa ada dekat Bangi... Tak nak datang tengok kitorang ke?"

Ketawa. "Busy la. Esok kena balik Penang dah. Dania balik lagi tiga minggu la jumpa."

"Okay." Belakang badan disandarkan ke sofa di belakangnya. Tangan kanan Syazreen diangkat ke arah DO tanda berehat. "Back to your question. Sebelah mata je ke dua-dua?"

"Sebelah je. Mata kiri dia. Mata kanan dia okay pula."

Angguk. Unilateral blurring of vision. "Dalam skala mild, moderate or severe, berapa teruk mata tu kabur?" Clerking on the phone. Acah konsultan pula kau eh, Syaz?

Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)Where stories live. Discover now