Kaki masih lagi tegak berdiri di sebelah tiang gedabak bangunan KLIA. Mata tak lepas memandang Dzariff jauh di hadapannya yang kini berdiri berdekatan dengan eskalator untuk turun ke bawah. Bibir menarik senyum tawar. Stalker habis kali ni. Dari waktu Dzariff tunggu berdua dengan Arisya sehingga la Haraz datang... dan dia masih lagi mengekor dari jauh.
"Tak nak jumpa depan-depan ke?" Suara Sha pecah betul-betul di tepi telinga kanan Dania. Mata memandang sayu Dania di sebelahnya.
Kepala digelengkan perlahan. "It will destroy my weeks of effort to shut him off." Rendah Dania membalas dengan mata masih memandang jauh ke sana. Pelan dia memang nak Dzariff rasa dia betul-betul serius mainkan Dzariff. "Lagipun...." Muka dipalingkan sedikit untuk memandang Sha sekilas. "Tunang dia ada sekali tu." Sambungnya lagi. Mata kembali ke hadapan.
Perempuan bertudung warna pic pastel di sana dipandang Sha sekilas. Drop-dead gorgeous with sophisticated aura. Killer.
Tubuh Dania cepat-cepat dipalingkan ke belakang dan disorok sedikit di sebalik tiang apabila dia menangkap pandangan mata Dzariff melilau ke arah mereka.
Badan dipusingkan menghadap Dania yang sedang menyorok. Main aci nyorok tak sudah sampai ke habis budak ni. "Kau buat macam ni... tak rasa tak adil ke untuk dia? Kau tak bagi dia peluang langsung untuk decide sendiri. Macam bagi hukuman mandatori." Serius Sha bertanya.
Nafas dihela panjang. Tak adil ke aku? "Sha... kalau dia boleh terima aku sekarang pun, kau rasa feeling tu akan stay in a romantic bracket bukan sympathy bracket in many years to come ke? Aku tak rasa macam tu. I don't need his pity. That's just so pathetic."
Sha tiba-tiba tepuk tangan. "Wow! Yakinnya anda! Hebatnya anda!" Sarkastik habis. Nafas dihela panjang. "Betul. Kita boleh memikirkan kebarangkalian apa yang akan berlaku in the future tapi kita bukan Tuhan, Hannah. Allah IS the Lord of the world." Serius.
Dania senyap tak membalas. Tubuhnya dipalingkan kembali menghadap Dzariff yang sedang berkata sesuatu dengan Haraz. Arisya pula berdiri sedikit jauh daripada mereka untuk membuat panggilan telefon.
"Tak adil juga kalau aku pentingkan diri lepas tu drag dia untuk suffer sekali dengan aku sedangkan dia ada pilihan yang berganda lebih baik daripada aku. She has sooo much to offer while me? I have nothing to offer other than agony." Dania tiba-tiba bersuara setelah lama senyap.
Sha ketawa kecil mendengar kata-kata Dania. Sarkastik. This girl can be painfully hopeless at times. "Agony? Tengok dia betul-betul sekarang. Tengoķ diri kau sekarang. Ain't it obvious that both of you are screaming of being suffered?" Muka berkerut memandang Dania. Tak payah tunggu bila MS strike pun...
"This will pass and it's nothing in comparison to what's coming ahead if we push it through. Lagipun..." Tenang Dania membalas sebelum berhenti seketika. Muka dipalingkan untuk memandang Sha. "Life is not all about love... and love is not all about romance." Sambungnya lagi sebelum bibir mengukir senyum segaris.
Let fate fares you better, Dzariff Ezman.
YOU ARE READING
Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)
RomanceRespons 'Fight or Flight' memberi kuasa kepada seseorang untuk membuat pilihan, sama ada hendak berlawan atau melarikan diri dalam situasi genting. Perkara yang sama diaplikasikan dalam kehidupan seorang Hannah Dania yang suatu ketika dahulu bahagia...