Langkah Dania terhenti di hadapan pintu masuk automatik hotel Shang-ri La Putrajaya. Mata membuang pandang ke langit yang sedikit cerah sebab hujan. Ironi. Kalau hujan di siang hari, langit gelap. Tapi kalau hujan di malam hari, langit cerah pula. Bibir menarik senyum pahit.
You are crying for me too tonight, huh? And somehow trying to light up my way?
Hujan yang turun tak lebat mana. Kakinya terus melangkah sehingga dia berada di kawasan tidak berbumbung. Pakaian mula dibasahi hujan. Tangan kanan dikeluarkan untuk merasai air hujan dengan tapak tangan.
It used to be numbed with tingling burning sensation every time MS struck. Pegang apa pun tak rasa.
Mata dipejamkan kejap. Merasai air hujan yang jatuh menitik di atas tapak tangannya.
I need this. I need the rain to get me drenched to remind me of life. The reality. Dragging the realist inside me into the light while shoving away the idealist into the dungeon. Never seeing the light.
Bunyi derap langkah mula mencecah telinga di sebalik bunyi air hujan membasahi bumi. Perlahan-lahan air mata yang bertakung dari tadi jatuh dari celah mata yang dipejam. Bercampur dengan air hujan yang membasahi muka.
Rain can be a mask for a crying-you... but when it stops or when someone holds an umbrella for you out of nowhere, you will be exposed. Vulnerably.
"Why the hell you are standing under the rain??!" Suara Dzariff dah naik memetir tanpa dapat ditahan. Payung di tangan digerakkan sedikit ke hadapan untuk memastikan Dania tak dibasahi hujan. Belakang badan dah mula terasa basah air hujan. Tak cukup tanah la dia berlari dari dewan bankuet selepas melarikan diri daripada keluarganya. Dania dan Haraz memang dah keluar dari dewan tadi dan dia kabut cari ke mana mereka pergi. Bila sampai di lobi hotel, tak nampak pula mereka. Baru je nak melangkah ke dalam dewan semula untuk minta kunci kereta daripada Dzarfan, tiba-tiba dia ternampak kelibat seseorang yang dikenali berdiri di tengah hujan. Terus disambarnya payung entah-siapa-siapa di tepi pintu masuk.
Mata dibuka perlahan-lahan dan disapa dengan riak wajah risau Dzariff. Pinggir bibir perlahan-lahan menarik senyum plastik. "Oh, hi!" Suara Dania terlebih ceria. "Buat apa dekat sini? You should be inside. Celebrating your event."
"Hannah...."
"Congratulations on your engagement! She's one fine lady. I can see it." Laju Dania memotong. Bibir masih mengukir senyuman extra plastik. Mata yang selalu bersinar setiap kali dia senyum, kali ini gelap. Malap.
Berkerut muka Dzariff mendengar kata-kata Dania. "Sumpah saya tak tahu apa-apa pasal surprise event ni. Yes. We knew about the elderly's wish, but it was all grandma's..." Ayatnya tergantung apabila Dania tiba-tiba ketawa. Makin berkerut muka Dzariff.
"So, you knew her plan beforehand. Fair enough." Kepala digelengkan dengan tawa bersisa. The timing for his grandma's plan is really on point. It's like adding a mind-blowing plot twist into the climax of an angst drama. It should be concluded with a bang then. Show time!
Mata Dzariff tajam memandang Dania. "Look, I know I'm an ass for not telling you a word about this but...." Otak ligat mencari kata-kata. Memberi ruang untuk Dania mencelah sebab lama sangat dia ambil masa.
Kepala digelengkan laju. "No worries. It has nothing to do with me after all." Selamba ayat itu meluncur laju dari bibir Dania. The quicker I end this. The lesser the probability to be exposed. "We never have anything to do with each other in the first place, Dzariff. As far as I remember, kita tak pernah declare apa-apa. I tak pernah buat heartfelt confession or something to you. Neither did you. We are not together, so, you owe me nothing." Macam machine gun ayatnya meluncur keluar.
Dania di hadapannya dipandang dengan riak muka tak percaya. Dada berombak gila mendengar kata- kata Dania. "BUT YOU ARE DAMN FREAKIN' AWARE THAT I LIKE YOU!" Kuat suara Dzariff memecah sunyi dicelah bunyi air hujan yang turun.
Bibir menarik senyum sinis. Kening terangkat sebelah. "Really?" Sarkastik Dania bertanya. "Okay, then." Sambungnya lagi sebelum tubuhnya dipusingkan ke belakang. Muka berkerut menahan tangisan sebaik sahaja dia berpusing ke belakang sebelum dipadamkan laju dan diganti dengan muka tak berperasaan. Air mata ditahan sedaya upaya daripada jatuh ke pipi. Kaki diayun laju dengan langkah tak seimbang. Menunggu masa je nak jatuh.
Dzariff terkedu seketika. Sebaik sahaja dia sedar, Dania dah jauh ke hadapan dengan langkah yang tak stabil. Payung terlepas daripada tangan semasa dia mengejar Dania. Tangan kanannya terus menyambar tangan kiri Dania dari belakang untuk menghalang Dania. "I LIKE YOU HANNAH DANIA!" Suara dah naik memetir lagi. Nafas ditarik dalam dan dihela perlahan. "Really really like you... so please.." Sambungnya lagi setelah Dania berhenti melangkah. Kali ini lembut habis dengan suara tertahan. Mata dah berkaca-kaca. Penglihatan makin berbalam dengan air hujan yang membasahi matanya. Tangan kiri dibawa mengesat mata yang bermandi air hujan.
Muka Dania kembali berkerut menahan tangisan. Kali ini, setitis lagi air mata jatuh ke pipi dan dibawa pergi oleh air hujan. Muka didongakkan sedikit untuk membasahi muka dengan air hujan untuk menghilangkan bukti tangisannya. Perlahan-lahan tubuhnya dipalingkan ke belakang kirinya dan disapa dengan pakaian sut Dzariff yang dah basah dengan air hujan. "Hands off." Serius tak berperasaan. Tangan kirinya ditarik kasar untuk melepaskan pegangan Dzariff. Muka diangkat untuk memandang Dzariff dengan ekspresi muka yang tak pernah ditunjukkan. Bitchy face. Mulut mula dibuka untuk berbicara.
"Tahu tak, ingatkan I yang control the game but nah... You caught me off-guard by bombarding me with two hard blows tonight. The first blow on you going to further your study abroad was not a big deal at all but too bad your family wrecked my whole damn plan." Dania bersuara tak puas hati sebelum mendengus kasar.
"Hah?" Dania dipandangnya dengan muka kelam.
"Since things went wayward like this, I'll just tell you the truth. You are right! I am damn freakin' aware that you like me." Ayat Dzariff tadi diulang kembali oleh Dania. Tawa sinis dipaksa keluar daripada anak tekaknya. "It is fun you know, seeing the young master of a renowned pharmaceutical company chasing after me like a fool. Takat berlakon jadi innocent sikit and main tarik tali sikit, I'm a master in those things." Mata dijulingkan ke atas sambil bahu diangkat bangga. Mata dikecilkan untuk memandang Dzariff. "You don't really think that I have a thing for you, do you?" Sinis Dania bertanya dengan muka menahan tawa. You did great, Dania.
Zzap!!! Tajam kata-kata Dania menikam hati. Mata Dzariff memandang dalam mata Dania. Sibuk mencari Hannah Dania yang dia kenal selama ini atau tanda-tanda Dania bergurau. Kepala digelengkan laju. "Your joke went too far, Hannah." Deny. Deny and keep denying, Dzariff. This ain't true.
Pecah lagi tawa keji Dania. Tangan kiri dibawa menggaru kening yang tak gatal. "Nampak macam tengah melawak ke?" Kening terangkat tinggi sebelah bertanya.
"Or this is just an angry talk..."
Degil. Arisya berganda lagi lawa dan baik daripada dia. Too perfect to fight with. Tangan kanan dibawa meraup muka yang basah. "Face it, Engku Dzariff Ezman. Aku main-main je dengan kau selama ni. This. Is my true colour." Nada air batu Dania terkeluar lagi. Matanya tajam bertemu dengan mata merah Dzariff yang berkaca-kaca. Sedikit pun tak dilarikan. I'm sorry...
Senyap. Dzariff masih lagi membatu tak bergerak seinci pun. Mata semakin merah. Otak masih cuba mencernakan apa yang berlaku. Confession Dania... This is one hella sure not the kind of confession I'm waiting for.
"Hmmm." Bibir dikemamkan sambil jari telunjuk dibawa mengetuk bibir. "I have made myself clear enough. I want to have nothing to do with you after this. The game is over and as much as I hate it, I lost. Patutnya kena consider your family sekali dalam permainan ni. My bad." Dania mengangkat bahu. Kaki terus melangkah pergi meninggalkan Dzariff yang berdiri tegak di situ. Semakin lama, kaki melangkah semakin laju menuruni jalan yang sedikit berbukit sebelum dia mula berlari dengan tubuh yang terhuyung-hayang. Kaki kanan terseliuh sedikit sebelum dia jatuh terduduk di bahu jalan. Bahu mula terhinggut-hinggut menahan tangisan. Hujan pun semakin lebat.
"DAMN THESE LEGS!!! DAMN THIS FREAKIN' DISEASE!!! DAMN YOU, HANNAH DANIA!!!"
Air mata laju membanjiri pipi tanpa dapat ditahan. Tangan kanan dibawa memegang dada sekuat-kuatnya. Sakitnya...
YOU ARE READING
Fight N Fly (Terbitan FP Dis 2020)
RomanceRespons 'Fight or Flight' memberi kuasa kepada seseorang untuk membuat pilihan, sama ada hendak berlawan atau melarikan diri dalam situasi genting. Perkara yang sama diaplikasikan dalam kehidupan seorang Hannah Dania yang suatu ketika dahulu bahagia...